RoTe
L Lopil skrev:
Vi har varit ihop länge. Så vi har försökt. Men, vi är i grunden olika människor med olika värderingar, däribland hus eller lägenhet. Jag har insett att ”lika barn leka bäst” är min melodi, får inte ut något av att vara olika och där skaver det. Huset och ekonmin bakom det låser oss dock fast av fel anledningar.
Synd att du inte kom på det innan ni köpte hus. Så som det låter är det ju bara att ta förlusten, lära sig läxan och fortsätta med livet.
 
  • Gilla
emmel och 10 till
  • Laddar…
Tycker ni att jag borde ge huset en längre chans och för det fallet det inte funkar eller känns bra förhoppningsvis ta ställning på nytt? Kanske när marknaden är bättre också? Ska ju egentligen inte vara ett skäl till att stanna men samtidigt vill man inte försätta sig själv och andra i djupare skit än nödvändigt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Var det ett "rädda äktenskapet köp".
Det är.väll helt onödigt att dra ut på det
 
  • Gilla
Thomas' och 7 till
  • Laddar…
L Lopil skrev:
Tycker ni att jag borde ge huset en längre chans och för det fallet det inte funkar eller känns bra förhoppningsvis ta ställning på nytt? Kanske när marknaden är bättre också? Ska ju egentligen inte vara ett skäl till att stanna men samtidigt vill man inte försätta sig själv och andra i djupare skit än nödvändigt.
Vet inte om det är ett råd som ger så mycket; men det är ju nu perioden då det är gott att bo i hus börjar! Trädgård, öppna dörrar, sudda gränserna mellan ute och inne, odla litet i trädgården (överdriv inte! lite sallad och en tomat i varsin kruka räcker för att känna sig grymt nöjd!) osv.

Känn på det över sommaren och fatta ett välgrundat beslut tidig höst!
 
  • Gilla
Sir Duke och 11 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Var det ett "rädda äktenskapet köp".
Det är.väll helt onödigt att dra ut på det
Nej det skulle jag inte påstå att det var. Däremot så visar det sig var det skaver när man vill olika.
 
  • Gilla
Anders.N och 1 till
  • Laddar…
G GHGH skrev:
Vet inte om det är ett råd som ger så mycket; men det är ju nu perioden då det är gott att bo i hus börjar! Trädgård, öppna dörrar, sudda gränserna mellan ute och inne, odla litet i trädgården (överdriv inte! lite sallad och en tomat i varsin kruka räcker för att känna sig grymt nöjd!) osv.

Känn på det över sommaren och fatta ett välgrundat beslut tidig höst!
Ja det har säkert sina fördelar. Vetskapen av att man är låste ekonomiskt (dvs vi är fast för att en försäljning hade inneburit så stora förluster att vi förstör/försvårar våra liv) gör det dock lite svårt att slappna av och njuta av det.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Du måste hålla isär relationen och huset.

Vill du ha en relation? Isf är man villig att gå långt för varandra så länge man kan vara ärlig hur man känner och MÅSTE vara villig att kunna kompromissa om ditt och datt. Du har ju trotts allt valt att göra detta. Har du egentligen insett att du inte vill leva med denna personen men ändå gått med på att skaffa ett hålla-ihop-hus?
Alldeles för många offrar sina känslor hit och dit år efter år. Man tullar på det man egentligen vet om. Man kanske hoppas och tror på ändring. Men när det kommer till ekonomi som är mätbart och tydligt kännbart så är det oftast då man ”vågar” ta besluten som egentligen beror på något annat.

Innan du vet svaret på fråga 1 bör du inte göra något år fråga 2. (i.e göra saker värre i längden. Förhastade beslut, ev förlorade pengar OCH relation)

Om rubriken stämmer så är det bara att ta tjuren vid hornen och prata med partner och sedan sälja huset. Dra inte ut på det. Du har gjort det alldeles för länge mot dig själv och din partner.
 
  • Gilla
GreenYoda och 27 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Du måste hålla isär relationen och huset.

Vill du ha en relation? Isf är man villig att gå långt för varandra så länge man kan vara ärlig hur man känner och MÅSTE vara villig att kunna kompromissa om ditt och datt. Du har ju trotts allt valt att göra detta. Har du egentligen insett att du inte vill leva med denna personen men ändå gått med på att skaffa ett hålla-ihop-hus?
Alldeles för många offrar sina känslor hit och dit år efter år. Man tullar på det man egentligen vet om. Man kanske hoppas och tror på ändring. Men när det kommer till ekonomi som är mätbart och tydligt kännbart så är det oftast då man ”vågar” ta besluten som egentligen beror på något annat.

Innan du vet svaret på fråga 1 bör du inte göra något år fråga 2. (i.e göra saker värre i längden. Förhastade beslut, ev förlorade pengar OCH relation)

Om rubriken stämmer så är det bara att ta tjuren vid hornen och prata med partner och sedan sälja huset. Dra inte ut på det. Du har gjort det alldeles för länge mot dig själv och din partner.
Svar på fråga 1 är ja. Men, huset har fått mig att inse att vi vill olika saker. Även om jag skulle kunna vara kvar i relationen utan hus, så är det i nuläget huset och inte relationen som håller mig kvar. För jag vill inte ha hus.
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 5 till
  • Laddar…
Många bra svar i tråden som jag håller med om

Skilj på relationen och boendet och gör inget förhastat.

Om det är mest boendet som skaver

  • Bo in er, det tar 1år brukar man säga
  • Kommunicera, prata om vad ni känner kring boendet. Försök förstå varandra, både fördelar och nackdelar med hus. Det är inte för alla.
  • Har ni inga barn, bra, då har ni all tid i världen för ev renovering etc. Eventuellt har ni känslan "varför ska vi ha hus när vi inte har några barn?"
  • Allt har sin tid brukar man också säga. Vi saknade först pulsen inne i stan men nu uppskattar vi verkligen lugnet i villan.

Om relationen skaver
  • Kommunicera! Den dagen ni inte kan kommunicera och prata/förstå varandra, ja då är relationen på väg utför
  • Om ni inte vantrivs med varandra, bo kvar en period tills marknaden har stabiliserats lite?
  • Vill ni hellre sälja, bolla med mäklaren om övriga intressenter

Jag var själv inte redo för hus till en början och backade ur vårt första husköpet vilket jag alltid ångrat. Huset hade garanterat gjort värdeökning... Nu är det passé då vi har bättre läge och tomt men till en dyrare kostnad förstås.
 
  • Gilla
  • Arg
RolfoHelena och 9 till
  • Laddar…
L Lopil skrev:
Vad tycker ni att jag ska göra?
Jag är inte så säker på att du har valt rätt forum för att få objektiva svar på frågan huruvida du ska bo i hus eller lägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
megajocke och 30 till
  • Laddar…
Veronica.
L Lopil skrev:
I början på året köpte vi ett hus som vi förälskade oss i. Det var budgivning mellan oss och en till. Huset slutade på utgångspriset och enligt säljaren var det ca 25% dyrare att bygga. Vi kände att vi gjort ett kap. Jag förstår att man köper ett hus för att trivas och inte i spekulativt syfte. Men, nu känner jag att hus inte är något för mig och att jag vill bo i stan, något min respektive inte alls vill. Jag är därför något inställd på att separera för att leva mitt liv på mina villkor. Problemet är bara att vi är högt belånade (inga problem att gå runt) och att huset enligt mäklaren inte kan förväntas dra in samma summa som vi betalade utan snarare någonstans 10-15% under. Det skulle innebära en stor ekonomisk förlust för oss utan någon som helst kapital kvar. Därav känner jag mig helt fast och olycklig i en situation som jag ångrar djupt.

Vad tycker ni att jag ska göra?
Första inlägget på byggahus är något som du borde söka hjälp hos en psykolog för. Tuff love, men hur kan du vara något annat än ett troll? Prata med din tjej, grow a pair och säg att du inte vill vara med henne längre. Bo kvar tillsammans ändå, eller hyr ut eller sälj huset. Helt seriöst mannen?

Du beter dig som att du "råkade" köpa ett par byxor som du inte gillar längre. Din sambo tycker de är snygga, men det vågar du inte säga till henne.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Joakim654 och 41 till
  • Laddar…
Försök njuta av sommaren i hus, se det som en upplevelse du behöver samla erfarenhet från. Några månader är allt kaos när man precis flyttat. Sen är det väldigt lätt att känna en investeringsångest och att man gett sig ut på djupt vatten. Försök slappna av och njut av den tokiga resan, det är bara tillfälligt!

Sen när det gäller relationen så se till att öppna upp och sitt inte på varandra. Ta din egentid och åk tillbaka och besök dina egna pärlor och njut, se till att ni kan röra er oberoende av varandra. T.ex. var sin bil ett tag.

Slappna av, det är inte meningen att allt ska vara perfekt!
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 6 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Många bra svar i tråden som jag håller med om

Skilj på relationen och boendet och gör inget förhastat.

Om det är mest boendet som skaver

  • Bo in er, det tar 1år brukar man säga
  • Kommunicera, prata om vad ni känner kring boendet. Försök förstå varandra, både fördelar och nackdelar med hus. Det är inte för alla.
  • Har ni inga barn, bra, då har ni all tid i världen för ev renovering etc. Eventuellt har ni känslan "varför ska vi ha hus när vi inte har några barn?"
  • Allt har sin tid brukar man också säga. Vi saknade först pulsen inne i stan men nu uppskattar vi verkligen lugnet i villan.

Om relationen skaver
  • Kommunicera! Den dagen ni inte kan kommunicera och prata/förstå varandra, ja då är relationen på väg utför
  • Om ni inte vantrivs med varandra, bo kvar en period tills marknaden har stabiliserats lite?
  • Vill ni hellre sälja, bolla med mäklaren om övriga intressenter

Jag var själv inte redo för hus till en början och backade ur vårt första husköpet vilket jag alltid ångrat. Huset hade garanterat gjort värdeökning... Nu är det passé då vi har bättre läge och tomt men till en dyrare kostnad förstås.
Även om det finns sanning i allt jag sagt hittills så är det faktiskt vetskapen om värdeminskningen som ger mig störst ångest och att vilja överge skeppet innan det sjunker helt. Man blir ju låste om man behöver realisera allt sitt kapital.
 
  • Wow
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
L Lopil skrev:
Även om det finns sanning i allt jag sagt hittills så är det faktiskt vetskapen om värdeminskningen som ger mig störst ångest och att vilja överge skeppet innan det sjunker helt. Man blir ju låste om man behöver realisera allt sitt kapital.
Jag har haft liknande känsla, byggde nytt på landet och sitter eventuellt med en vinst eller förlust om jag säljer. Oklart..

Bra att veta att det går att hyra ut huset, och marknaden hoppar tillbaka så fort räntehöjningarna slutar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Lopil skrev:
Svar på fråga 1 är ja. Men, huset har fått mig att inse att vi vill olika saker. Även om jag skulle kunna vara kvar i relationen utan hus, så är det i nuläget huset och inte relationen som håller mig kvar. För jag vill inte ha hus.
Oavsett hur du tänker kring huset så måste du dela dina känslor med din partner. Det var dumt att inte prata känslor innan husköpet, men inget blir bättre av att dra ut på pratet. T.ex partnern kanske vill sälja med förlust för att rädda förhållandet eller ni tillsammans kan komma på en lösning som funkar medans du ger huset en chans? Men jag tror spontant relationen är grundproblemet och inte huset, men som du säger visar sig problemen när man mår lite sämre.
 
  • Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.