5 398 läst · 53 svar
5k läst
53 svar
Lite panik, vart kan man köpa dylika skruv i Haninge-trakten
Medlem
· Västernorrland
· 10 734 inlägg
det jag reagerar är ju bara över ditt sätt att se på saken. Det är knappast fusk det handlar om och det är inga rymdraketer heller och mig veterligen så har jag aldrig någonsin hört nåt om någon som har blivit utsatt för nå dylikt och förolyckats så det är ju lite i överkant att prata på det sättet du gör och särskilt om du inte ens har nån egen erfarenhet.P PatrikJo skrev:Jag skruvar för lite för att kunna säga att jag har någon erfarenhet. Hur många bilar måste man lagat för att förstå hur man gör en hållfasthetsberäkning? Framförallt skruvar jag aldrig med andras bilar.
Det är möjligt att det finns fuskare även hos märkesverkstäder. På vilket sätt hjälper det? Blir ditt fusk mindre för att många fuskar? Det händer att bilar går sönder, tror du det kan hänga ihop med att mekaniker fuskar?
Kan det finnas någon anledning till att det står att skruven ska bytas, eller är det något man skriver för skojs skull?
Det enda du har rätt i är att det är dags att avsluta diskussionen. Det går uppenbarligen inte lära gamla hundar sitta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg
När du ersätter en skruv med en annan (av lägre hållfasthetsklass), justerar du då åtdragningsmomentet eller använder du ändå det moment som avser den högre klassen?S Stefan1972 skrev:det jag reagerar är ju bara över ditt sätt att se på saken. Det är knappast fusk det handlar om och det är inga rymdraketer heller och mig veterligen så har jag aldrig någonsin hört nåt om någon som har blivit utsatt för nå dylikt och förolyckats så det är ju lite i överkant att prata på det sättet du gör och särskilt om du inte ens har nån egen erfarenhet.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 922 inlägg
Nä, jag har skruvat euro-fordar sen 80-talsmodeller och kan inte påstå att jag minns att de haft det någonsin...F fredand44 skrev:Ja, det kan stämma, men jag börjar få en mag känsla att jag helt enkelt klantade mig. Ska fråga Ford då jag hämtar ut skruven i nästa vecka viken hylsa det ska vara.
Hade ju väldigt svårt att föreställa mig att det är skruvar med tum-hylsa som används i en europeisk bil efter år 2000. Känns så osannolikt.
Tom amerikansktillverkade bilar går ju över till metriska skruvar, tycker man ser det oftare och oftare på youtube-kanaler som håller med lite nyare sådana...
Medlem
· Västernorrland
· 10 734 inlägg
Jag drar det mesta med känsla bara. 35års skruvande sätter sina spår på det viset. Det enda jag momentdrar är väl topplock och kritiska skruvar i vissa känsliga förband.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 734 inlägg
Tror inte man hittar många yrkesarbetande mekaniker som varit med ett tag som står med momentnyckel på varenda förband........
Det kan vara din 13-hylsa som är sliten åxå, speciellt om den är 12-kants.F fredand44 skrev:Hej,
På måndag tror min närmaste Ford handlare att de får hem 4 orginalskruvar åt mig. Jag ska passa på att fråga vilken hylsa det ska vara. Förmodligen ska det vara 1/2 hylsa precis som några misstänkte här ovan. Hittade EN sådan hylsa, efter min far, igår i en äldre hylssats. Då jag testade den funkade skruven att lossa direkt efter att ha värmt lite grann med vörmepistol. Klantigt av mig att använda 13 hylsan.
Mvh
Fredrik
Pajade några skruvförband med en sliten Bahco- hylsa innan jag fattade att den helt enkelt var slut.
/Höghus
Allvetare
· Västra götaland
· 8 922 inlägg
Som sagt ovan, undvik 12-kantshylsor på slitna skruvar som sitter hårt....
Ja och sparar den kostnaden och kunden får ett helvete vid nästa byte bromsar.K Krux skrev:
Samma de amatörer som inte borde skruva med bilar och inte fattar att man ska byta skruvar när man plockar isär bromsar.
Även klantar som inte drar skruvarna med momentnyckel enlig det åtdragningsmoment de ska ha.
Finns en hel del klantar på Youtube som visar hur man renoverar bromsar och drar dit samma skruvar igen utan rätt moment.
Sådana skulle jag undvika att lämna in bilen till men det finns nog en hel del slarvpellar.S Stefan1972 skrev:
Volvo har haft problem med att tekniker inte drar spännrulle till aggregatsrem med rätt moment och gått ut med servicemeddelande om att det SKA göras.
Resultatet har tidigare varit att en del lossnat när skruven släppt och ibland att man drar av skruven.
Om remmen lossnar finns risk att den går in i kamremmen och så får man ventilsallad och troligen motorbyte.
Jag är själv nitisk med att dra moment och gör så även när jag bytet däck på bilen. Sällan folk gör så.