Hej!

Vi överväger att köpa ett hus från slutet av 60-talet. Badrum renoverades 2013 och enligt säljarna ska detta vara gjort av fackman och det ska finnas våtrumsintyg. I förbesiktningen framkommer dock flera brister gällande badrummet, vilka vi har svårt att bedöma allvarlighetsgraden av då vi inte kan detta tillräckligt bra.

I protokollet står följande:
Rörgenomföring för dränering från fuktskyddat rörschakt är placerat nära golv.
Det finns risk att tätskiktet inte har kunnat anslutas på rätt sätt, vilket kan leda till fuktskador.
Undvik att vattenbegjuta golv och vägg i det aktuella området.
Skruvar till golvbrunnens klämring är rostangripna.

(Dessa skruvar skall vara rostfria).
Bakom skruvar finns en gummipackning som används då tätskiktet består av plastmatta.
Avstånd mellan klämring och brunnssätet är större än normalt.
Vi rekommenderar att aktuell utförare av renoveringen kontaktas för vidare bedömning och lämpliga åtgärder.

Undrar nu om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa till med tolkning av ovanstående. Kan det vara stor risk för fuktskador? Behöver hela badrummet göras om?
Badrummet i fråga ligger på övervåningen och inget läckage eller skador finns synligt.

Tack på förhand!
 
I sådana här lägen bör man ju även tänka lite logiskt.
Har det hållt 10år så borde det fortsätta hålla.
Fel borde ha visat sig vid det här laget :)

Rostiga skruvar? Är dom verkligennrostiga eller blivigt lite bruna bara? Rostfria skruvar kan färgas
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
BirgitS
Är rörschaktet nära eller långt ifrån duschen?
Det som står är att man ska vara försiktig med en större mängd vatten i närheten av rörschaktet. Utan vatten blir det inga fuktskador och bara lite vatten torkar upp utan att orsaka någon skada.

När det gäller golvbrunnen så är det som det står lämpligt att kontakta firman så får de kolla om de kan byta ut skruvarna på ett säkert sätt. Det är 10 års reklamationsrätt och även om den skulle ha passerat bör de kunna komma ut och ge råd även om de vill ha en slant för att åtgärda. Detta är något du bör se till att säljaren gör.

Sådana här frågor bör man egentligen ställa till besiktningsmannen som har sett hur det ser ut.
 
Tack för ditt svar. Vi ska ta oss dit och titta igen. Utifrån besiktningsmannens bilder går det inte riktigt att avgöra om det är rost eller bara brunfärgat.
 
  • Gilla
allan51
  • Laddar…
H
H Husköpare17 skrev:
Tack för ditt svar. Vi ska ta oss dit och titta igen. Utifrån besiktningsmannens bilder går det inte riktigt att avgöra om det är rost eller bara brunfärgat.
Ta dit ett cert, badrumsföretag för bedömning. Det finns en risk att badrummet måste göras om. Direkt eller senare. Den bedömningen ska ett certifierat badrumsföretag göra.
 
Anmärkningen på golvbrunnen låter lite skum. Dels att det ev. inte är rostfria skruvar. Vad har hänt?

Men det där med att klämringen inte verkar nå ända ned, kan vara illa. Tätningen mellan tätskiktet (plastmatta här?) och brunnen får man genom att klämringen som är lite konisk pressar mattan ut mot innerväggen i brunnen. Innerväggen är också konisk. Så ju längre ned klämringen kommer, desto hårdare pressar den mattan ut mot brunnens insida.

Kommer då inte ringen ned så långt som tillverkaren har tänkt sig, så är det inte säkert att trycket är tillräckligt högt, och vatten kan läcka förbi.

En tänkbar gissning är att man inte bytt ut golvbrunnen vid renovering av badrummet (även det ett grovt fel i så fall om brunnen är äldre än ca 1992). och så har klämring och skruvar förkommit i samband med renoveringen, och ersatts me mindre kompatibla delar. Men det är som sagt bara en spekulation.

Om du tittar så ta närbilder ned i brunnen och på klämringen, lägg upp här.
 
H HEM2121 skrev:
Ta dit ett cert, badrumsföretag för bedömning. Det finns en risk att badrummet måste göras om. Direkt eller senare. Den bedömningen ska ett certifierat badrumsföretag göra.
Ett "certifierat badrumsföretag" kommer bedömma att badrummet ska totalrenoveras. Speciellt med dom allra dyraste tillvalen.
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
H
T TheGame skrev:
Ett "certifierat badrumsföretag" kommer bedömma att badrummet ska totalrenoveras. Speciellt med dom allra dyraste tillvalen.
:crysmile:
Inte om det är ett seriöst företag!
På större orter är det större risk med oseriösa företag än på mindre orter, på mindre orter är hantverkare mer beroende och aktsam om sina kunder. En besiktningsman konstaterar att något är fel men kommer inte med förslag på åtgärder, mer än det behöver rättas till i bästa fall. Möjligt att försäkringsbolag kan skicka ut någon för inspektion, det är gratis dessutom.
 
H HEM2121 skrev:
Inte om det är ett seriöst företag!
På större orter är det större risk med oseriösa företag än på mindre orter, på mindre orter är hantverkare mer beroende och aktsam om sina kunder. En besiktningsman konstaterar att något är fel men kommer inte med förslag på åtgärder, mer än det behöver rättas till i bästa fall. Möjligt att försäkringsbolag kan skicka ut någon för inspektion, det är gratis dessutom.
Det känns som att du är lite väl godtrogen.
dessutom när du riktigt noga poängterar med "certifierat badrumsföretag".
Aldrig hört att man kallar nått för "badrumsföretag".
vad gör ett sånt, bygger, säljer och installerar badrums inredningar? typ Comfort? :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
T TheGame skrev:
Det känns som att du är lite väl godtrogen.
dessutom när du riktigt noga poängterar med "certifierat badrumsföretag".
Aldrig hört att man kallar nått för "badrumsföretag".
vad gör ett sånt, bygger, säljer och installerar badrums inredningar? typ Comfort? :)
Måste tydligen vara övertydlig. Godkända/medlemmar/företag i Säker vatten eller BKR.
Godtrogen? Om man inte litar på något företag ska man inte anlita något företag oavsett bransch.
Så jag antar utifrån din kommentar att du inte anlitar något företag eftersom du inte litar på någon, du gör allt själv.
Om något företag skulle så mycket som antyda att de inte litar på någon, då skulle jag definitivt dra öronen åt mig.
 
  • Gilla
MickeRavioli
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Måste tydligen vara övertydlig. Godkända/medlemmar/företag i Säker vatten eller BKR.
Godtrogen? Om man inte litar på något företag ska man inte anlita något företag oavsett bransch.
Så jag antar utifrån din kommentar att du inte anlitar något företag eftersom du inte litar på någon, du gör allt själv.
Om något företag skulle så mycket som antyda att de inte litar på någon, då skulle jag definitivt dra öronen åt mig.
Japp jag gör mycket själv.
När jag byggde badrum så behövde jag lite hjälp med VVS och flytspackling och mattläggning.
Dom jag anlitade för jobben gav ett intryck att veta vad dom snackade om. Tror ingen av dom var ett "badrumsföretag".
Men det gick bra endå men jag antar att jag inte kan uppvisa nått våtrumsintyg. Attans! :rofl:
 
  • Gilla
chrd
  • Laddar…
H
T TheGame skrev:
Japp jag gör mycket själv.
När jag byggde badrum så behövde jag lite hjälp med VVS och flytspackling och mattläggning.
Dom jag anlitade för jobben gav ett intryck att veta vad dom snackade om. Tror ingen av dom var ett "badrumsföretag".
Men det gick bra endå men jag antar att jag inte kan uppvisa nått våtrumsintyg. Attans! :rofl:
Du vet ju vad jag menar med badrums företag, så varför raljera om det?
Blir det något fel så vill gärna försäkringsbolaget se att det finns ett våtrumsintyg från ett behörigt företag, i annat fall en miljon bilder som är tagna löpande under arbetes gång så att de blir helt överbevisade att det är rätt utfört.
 
H HEM2121 skrev:
Du vet ju vad jag menar med badrums företag, så varför raljera om det?
Blir det något fel så vill gärna försäkringsbolaget se att det finns ett våtrumsintyg från ett behörigt företag, i annat fall en miljon bilder som är tagna löpande under arbetes gång så att de blir helt överbevisade att det är rätt utfört.
Jag ställde en fråga.
I det övriga du påstår finns det ingen som helst sanning bakom så jobbar inte försäkringsbolag. Det finns inget "intyg" som gör dig fri på nått sätt som skulle "ge pengar" jämfört omndet saknas ett intyg, utan det är utförandet som "räknas".
Men det är en annan diskution.
 
H
T TheGame skrev:
Jag ställde en fråga.
I det övriga du påstår finns det ingen som helst sanning bakom så jobbar inte försäkringsbolag. Det finns inget "intyg" som gör dig fri på nått sätt som skulle "ge pengar" jämfört omndet saknas ett intyg, utan det är utförandet som "räknas".
Men det är en annan diskution.
Beror nog mer vilket försäkringsbolag. Jag har frågat försäkringsbolag vad som fodras, försäkringsbolag försöker komma undan och betala så lite som möjligt. Det är betydligt lättare att få rätt om du har anlitat ett godkänt företag som utfärdar våtrumsintyg, där det står vilka material som har använts och hur de har utfört arbetet. Även med bildmaterial.
 
H HEM2121 skrev:
Beror nog mer vilket försäkringsbolag. Jag har frågat försäkringsbolag vad som fodras, försäkringsbolag försöker komma undan och betala så lite som möjligt. Det är betydligt lättare att få rätt om du har anlitat ett godkänt företag som utfärdar våtrumsintyg, där det står vilka material som har använts och hur de har utfört arbetet. Även med bildmaterial.
Nej.
Spelar ingen roll om du har intyg eller inte.
Orsaken till felet undersöks. Beror felet på ett byggfel så spelar varken företagets "våtrumsintyg" eller lista över material mm nån roll. Du har fortfarande byggt fel och riskerar avdrag på ersättningen.
Hade det gjorts rätt så hade det inte blivigt nått fel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.