A ajn82 skrev:
Bensinklippare på vanlig villatomt är fan inte ok 2023
Om man har en ovanlig villatomt då?
Jag kan väl också passa på att fråga varför det inte skulle vara okej? Är det ljudet eller miljöfrågan som är avgörande?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Man får vad man betalar för.
Lika bra att köpa en Klippo direkt fast de ligger i dyrare prisklass.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Helst ingen robot då jag just nu ärligt talat inte orkar gräva upp/ned sensorer osv..
det tog mig ungefär två timmar att klamra med begränsningskabel och köra igång min robot på en vanlig villatomt. Ytterligare en timme att finjustera.

detta var för sex år sen. Har lagt noll tid på gräsklippning sen dess.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Vi lämnade in denna och istället tog vi en SCHEPPACH MP132-40, där jag nu vid första klippningen fick massa sot, rök och därefter eld från motorn….

Blir så less på det här. Ni som bor i villa/har medelstor trädgård, kan ni snälla rekommendera någon gräsklippare?
Det låter mycket mysko att din nya bensinklippare betedde sig sådär. Gjordes någon analys vad felet kunde vara, tex avsaknad av motorolja eller att det var fel bränsle? Extremt udda måste jag säga. Tipset från min sida skulle vara just en vanlig hederlig motorklippare om du har en hyfsat stor yta att klippa och inte har lust eller möjlighet att installera en robot.
 
B Bonzo2000 skrev:
Om man har en ovanlig villatomt då?
Jag kan väl också passa på att fråga varför det inte skulle vara okej? Är det ljudet eller miljöfrågan som är avgörande?
Allt, kombinerat med att det finns bra alternativ att tillgå, både på el och handkraft, robot eller manuellt. Bensin ger inget mervärde, men skapar stor olägenhet för grannar och miljö
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Allt, kombinerat med att det finns bra alternativ att tillgå, både på el och handkraft, robot eller manuellt. Bensin ger inget mervärde, men skapar stor olägenhet för grannar och miljö
Så jäkla skönt att grannen skaffade robot, de klippte gräsmattan två gånger i veckan med en bensinare, bland annat varje fredag efter jobbet, så lagom till att man själv sitter på altanen och äter kvällsmat så får man lyssna på ett evigt brölande.

Eller när kanterna trimmas med bensintrimmer, WRUMm-WRUMm-WRUMm...

När vi ändå är i farten förbjud tändvätska, finns ingen anledning till att hela grannskapet ska behöva lukta på det längre...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har också haft en väldig otur med gräsklippare under åren. Tror i snitt de hållit i sisådär 2 år. Värst var en Stiga med femtioelva olika finesser, som började trilla i bitar efter ca 1,5 månad...
Så jag har dessvärre ganska mycket erfarenhet av vad man inte ska köpa.

  • Den ska vara så "primitiv" som det bara går. Ingen drivning, uppsamling eller andra specialfunktioner som bara går sönder och lägger till onödig vikt.
  • Har man väl provat batteridrivet, går man aldrig mer tillbaka.
  • Vikten är otroligt viktig. Låg vikt gör en enorm skillnad.
  • För batteriklippare - köp av ett känt märke, så man kan köpa utbytesbatterier och reservdelar några år senare. Hade bl.a. en Greenworks-Jula-klippare som fungerade jättefint, men som jag fick slänga efter ett par år eftersom jag inte hittade något ersättningsbatteri (ska också sägas att Gerrenworks-batteriet höll kort tid och åldrades väldigt snabbt, så aldrig mer Greenworks för min del även om själva gräsklipparen var trevlig).

Så efter mycket efterforskningar landade jag på denna, när jag skulle köpa ny för några månader sedan:
https://www.granngarden.se/grasklippare-ryobi-ry36lmm46a-140

Ja, locket känns väldigt sladdrigt. Men för övrigt fungerar den bra, är relativt lätt, har typ noll specialfunktioner som kan gå sönder, rejält tilltagen klippbredd och det medföljande batteriet räcker till en bra bit mer än en 700 kvm tomt på en laddning.
Därmed itne sagt att den passar alla. Men för min del fungerar den i varje fall bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att robotklippare klipper fult? Hit och dit över gräsmattan och kort som satan. Det får ju lov att va lite längd på gräset tycker jag så att dom små markkrypande blommorna behålls.

förövrigt så går det ungefär 6-7 liter bensin per år på min tomt på 980kvm. Jag är ytterst tveksam till att utsläppen som bildas vid batteritillverkningen ens kommer i närheten av att kompensera utsläppen för bensinen under sin livslängd. Hittills har jag använt 35 liter bensin sen vi flyttade hit. Om jag fortsätter köra bensin så kommer min totala bensinförbrukning fram tills att jag är 70 att landa på 250 liter ungefär. Det motsvarar min pendling till och från jobbet i ungefär 6 veckor. En droppe i havet. Särskilt som batterierna inte håller mer än några år innan de behöver bytas. De utsläppen behöver ju räknas in de med.

Eldrivna gräsklippare är således mer en bekvämlighetsfråga än något annat. Ljudnivån hade de gärna fått göra nånting åt. Men i övrigt är jag nöjd med att fortsätta köra bensinklippare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H Henric79 skrev:
Den ska vara så "primitiv" som det bara går. Ingen drivning
Fast att generellt säga "ingen drivning" håller jag absolut inte med om. Har man en lite större gräsmatta med backar är det i alla fall för mig helt självklart med drivning. Hade jag haft en liten platt "radhusplätt" hade jag nog sett det annorlunda. Så det beror på...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Är det bara jag som tycker att robotklippare klipper fult? Hit och dit över gräsmattan och kort som satan. Det får ju lov att va lite längd på gräset tycker jag så att dom små markkrypande blommorna behålls.

förövrigt så går det ungefär 6-7 liter bensin per år på min tomt på 980kvm. Jag är ytterst tveksam till att utsläppen som bildas vid batteritillverkningen ens kommer i närheten av att kompensera utsläppen för bensinen under sin livslängd. Hittills har jag använt 35 liter bensin sen vi flyttade hit. Om jag fortsätter köra bensin så kommer min totala bensinförbrukning fram tills att jag är 70 att landa på 250 liter ungefär. Det motsvarar min pendling till och från jobbet i ungefär 6 veckor. En droppe i havet. Särskilt som batterierna inte håller mer än några år innan de behöver bytas. De utsläppen behöver ju räknas in de med.

Eldrivna gräsklippare är således mer en bekvämlighetsfråga än något annat. Ljudnivån hade de gärna fått göra nånting åt. Men i övrigt är jag nöjd med att fortsätta köra bensinklippare.
Nej, håller inte med dig om att robotgräsklippare klipper fult generellt men visst finns det skillnader mellan olika modeller. En enkel robot som bara kan gå och ladda via begränsningstråden kan ge hjulspår i kanten, mer avancerade klippare som tex Automower 315 har en mängd trick för att just undvika spår i kanterna - den kan gå in och ladda på en mängd olika sätt och slumpmässighet i exakt vägval, sedan kan den använda spiralklippning när den stöter på områden av högre gräs för att snabbare få ett jämnt klippresultat på stora och komplexa gräsmattor. Klipphöjden är alltid ställbar så inga problem med det.

Håller med tidigare inlägg om att bensinklippare inte är kul om man har grannar nära, dessutom är avgaserna oftast helt orenade så utsläppen är inte att jämföra med de från ICE-bilar. Vi har avvecklat bensingräsklipparna och satt in robotar där det är lämpligt, kompletterat med en eldriven handgräsklippare från Biltema som har hållit fint i säkert 8 år på sitt batteri.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Du har en poäng där. Det enda jag funderar på: Vår gräsmatta är ju uppdelad så att den större då är i trädgården på baksidan, sen har vi två små sektioner på sidan respektive framsidan av huset. Och våra gångar är av grus så funderar på om roboten kommer kunna köra emellan gräsmattorna?
Jag har en liten stockholmstomt med ca 400m2 gräsmatta, uppdelad på tre ytor förbundna visa 90cm breda o 10m långa plattgångar.
Min Gardena city 500 klarade inte detta "out of the box" så jag köpte ett Robonect kort och kompletterade gränskabeln med ytterligare gränskablar som öppnas/stängs av Robonect beroende på de tre startpunkterna.
På detta sätt så blir gräsklipparen instängd på varje gräsyta och förvirrar sig inte ut på gångarna där den iaf inte skall klippa.
Det fina är att man också kan styra korridorbredd vilket gör att klipparen följer guidekabeln närmare och kan på det sättet klara mkt smala transportgångar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du har ju länkat till en klippare med sladd eller?

Kollade väldigt noga på Ryobi-klippar innan jag köpte min, ville inte ha en smal och det blev en med 36V system så ej kompatibelt med andra verktygsbatterierna tyvärr. Vår tomt är 900 kvadrat och klipparen räcker, om det inte är superhögt gräs eller kanske väldigt blött i kombo (går faktiskt då också, men då är man tvungen att köra högsta inställningern. Nu låter detta som ett problem men det händer max 1 gång per år), men då är det ofta någon liten snutt kvar bara. Oftast laddar jag inte ens fullt. Hittar inte vår modell så den kanske inte säljs längre. Jag ville för övrigt ha en med "mulch" "funktion" och det har fungerat klockrent.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Är det bara jag som tycker att robotklippare klipper fult? Hit och dit över gräsmattan och kort som satan. Det får ju lov att va lite längd på gräset tycker jag så att dom små markkrypande blommorna behålls.

förövrigt så går det ungefär 6-7 liter bensin per år på min tomt på 980kvm. Jag är ytterst tveksam till att utsläppen som bildas vid batteritillverkningen ens kommer i närheten av att kompensera utsläppen för bensinen under sin livslängd. Hittills har jag använt 35 liter bensin sen vi flyttade hit. Om jag fortsätter köra bensin så kommer min totala bensinförbrukning fram tills att jag är 70 att landa på 250 liter ungefär. Det motsvarar min pendling till och från jobbet i ungefär 6 veckor. En droppe i havet. Särskilt som batterierna inte håller mer än några år innan de behöver bytas. De utsläppen behöver ju räknas in de med.

Eldrivna gräsklippare är således mer en bekvämlighetsfråga än något annat. Ljudnivån hade de gärna fått göra nånting åt. Men i övrigt är jag nöjd med att fortsätta köra bensinklippare.
Jag håller med dig, älskar gröna sträck och lukten av nyklippt gräs.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vilken tur att det nu kommer slinglösa robotar som klipper i raka linjer (undrar man kan be dem klippa i mönster istället)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.