Jag köpte ett hus för ett och ett halvt år sedan som man nog kan kalla för renoveringsobjekt. Eftersom det var mycket gamla tapeter och mycket svårt att ta bort dom rev jag bort i princip alla väggar och monterade både spånskiva och gips, dessutom alla nya väggar jag byggt har jag haft både och i. Det kan jag lova att jag inte ångrat och skulle jag göra om det så skulle jag göra likadant. Fy vad tråkigt det är o krångla med plugg för att inte tala om hur mycket man förstör väggarna. Nu är det jättelätt o smidigt o hänga upp saker eller skruva upp hyllor mm.
 
Hej
Vilken tjocklek har FH i sina husväggar tyckte jag såg att dom hade 190mm isolering.
Skulle nog kolla in även detta, jag skulle föredra 240mm isolering kanske även upptill 245mm, blir bättre ekonomi i uppvärmningen av huset
Är sen priserna utan stomresning och ingår frakten av huset.

Lite funderingar bara
 
Arto skrev:
Hej
Vilken tjocklek har FH i sina husväggar tyckte jag såg att dom hade 190mm isolering.
Skulle nog kolla in även detta, jag skulle föredra 240mm isolering kanske även upptill 245mm, blir bättre ekonomi i uppvärmningen av huset
Är sen priserna utan stomresning och ingår frakten av huset.

Lite funderingar bara

Det stämmer att själva isoleringen är 190 mm, men från utegips till innegips är det 240 mm. Priserna i katalogen är exkl stomresning. Fri frakt 40 mil från Borlänge.
 
CaJn skrev:
[quote author=Arto link=1146879422/0#21 date=1148206065]Hej
Vilken tjocklek har FH i sina husväggar tyckte jag såg att dom hade 190mm isolering.
Skulle nog kolla in även detta, jag skulle föredra 240mm isolering kanske även upptill 245mm, blir bättre ekonomi i uppvärmningen av huset
Är sen priserna utan stomresning och ingår frakten av huset.

Lite funderingar bara

Det stämmer att själva isoleringen är 190 mm, men från utegips till innegips är det 240 mm. Priserna i katalogen är exkl stomresning. Fri frakt 40 mil från Borlänge. [/quote]

Men då blir de ett tomrum på 50 mm till ingen nytta, eller blir det ett tillval på det?.
borde ju kunna fyllas med isolering detta tomrum, för att få bättre ekonomi i uppvärmningen av huset. har ni byggt Domherren och tog ni med stommontering eller monterade ni stommen själva? vad kostade i såfall stomresningen av huset för er?

 
Arto skrev:
[quote author=CaJn link=1146879422/0#22 date=1148239105][quote author=Arto link=1146879422/0#21 date=1148206065]Hej
Vilken tjocklek har FH i sina husväggar tyckte jag såg att dom hade 190mm isolering.
Skulle nog kolla in även detta, jag skulle föredra 240mm isolering kanske även upptill 245mm, blir bättre ekonomi i uppvärmningen av huset
Är sen priserna utan stomresning och ingår frakten av huset.

Lite funderingar bara

Det stämmer att själva isoleringen är 190 mm, men från utegips till innegips är det 240 mm. Priserna i katalogen är exkl stomresning. Fri frakt 40 mil från Borlänge. [/quote]

Men då blir de ett tomrum på 50 mm till ingen nytta, eller blir det ett tillval på det?.
borde ju kunna fyllas med isolering detta tomrum, för att få bättre ekonomi i uppvärmningen av huset. har ni byggt Domherren och tog ni med stommontering eller monterade ni stommen själva? vad kostade i såfall stomresningen av huset för er?

[/quote]

Det är ett elskikt på 28 mm & sen är utegipset 9 mm & innegipset 13 mm. Det blir 50 mm.
Vårt domherren kommer i oktober & vi köper stomresningen från en snickarfirma i Borlänge. Den kostar 100 000:- för standar domherren+ att vi har även köpt till stomresning på dubbelgarage och pristillägg för högre takhöjd. Så slut summan på allt detta blev 138 000:-
 
Tittar på alla priser och blir lite förvånad när många säger att man borde kunna klara sig med ett lösvirkesv hus för 1,6 mil...

Vi var på möte med Sålandsvillan och fick en kalkyl på ett målnings färdigt hus, dvs helt klart utan tapeter och parkett golv.
Då hadde vi ändå valt till ganska mycket:
Allt i köket inbyggnads.
Hel kaklat badrum.
Förnster på övervåningn.

Vi hade dock bara räknat med en tomt på 100 000:- vilket vi nog får ompröva till 200 000:-

Det hela slutade på 1 430 000:- sen skulle det till kommaer lite för golv runt 30 000:- och färg runt 30 000:-
Detta är då klart att flytta in i, inte lösvirke.... (Villa Västervik)



Och till Volvo...

Vadå dåligt andrahandsvärde. Här i Jönköping kostar en 50tals villa på 100 m2 (två mil utanför stan) med ett behov av nya takpannor, drenering, ny panna och inte att glömma nytt kök, badrum och golv och vägg ytskikt ca 1 500 000:-

Ett 5 år gammalt Myresjö hus (samma företag som Smålandsvillan och samma modell som villa Västervik) kostar i dag 3 500 000:- iof lite mer centralt än vår exempel villa för 1,5. Så att även om vår Smålandsvilla skulle ha ett försäljnings pris på 2 500 000 så är det bättre att bygga det för 1 500 000 än att köpa renoveringobjektet för 1 500 000:- sen skulle det ju inte falla mig in att bygga ett hus på 100 + 50m2 i t.ex. Mariannelund där samma renoverigs objekt som tidagare kostade 1 500 000:- i stället kostar 465 000:-
 
Jo, det kan bli hyfsat billigt med din variant. Men är det inte lite kluvet att lockas av så låga priser för att upptäcka att väldigt lite ingår - och väldigt lite av det man vill ha ;) Men det är  bra att alternativ finns, själv satsar jag på lösvirke och väntar på offert på 170 m2, har sett en del bra priser i tråden och hoppas komma lindrigt undan. Väljer lösvirke för att kunna bestämma lite mer själv, planlösning och annat, dessutom att kunna vara med och bygga själv - sen får vi se om man orkar med och har kunskaper (men med 25 år i hus och lite pulande åt bekanta här o var ska det nog gå) men det går ju att köpa in tjänsterna i så fall (och där försvann vinsten  :surprised:). Har en känsla av att hustillverkare måste ha en helt annan marginal som ska driva runt företag med massor av anställda, flotta kontor, representation mm.

Begagnat eller nytt - när priserna skenar iväg och budgivningen blir hysterisk, ja då får man ta saken i egna händer. Läget avgör priset, tillgång och efterfrågan styr, det får man acceptera - bilar och deras värde begriper jag mig inte på men hus, ja, det finns vissa ekonomiska  lockelser med nybygge; fastighetsskatten och möjlighet till bra placering på (de STORA) lånen. Men jag har smått retat upp mig på tomtpriserna som kan skilja flera 100 000 inom samma kommun beroende på centralortsläge eller inte. Har inte lyckats locka med familjen till stillheten, friden och den orörda naturen där tomtpriset ligger på 30 000:- utan nu blir det 250 000:- istället + anslutningar, papper och elände summa 388 000:- Totalt har vi en budget på 1,8 miljoner och hoppas få ihop bygget på det. Följer trådar om lösvirke, hantverkare, värmesystem med intresse, ja alla synpunkter och erfarenheter är värdefulla på forumet här för att få så bra totalekonomi som möjligt.

/me
 
Man blir en smula avundsjuk pa era totalkostnader efter att sjalv ha fatt hosta upp 2,3 meloner bara for den lilla tomtplatten :)
De kommande rantestegringarna ar inget vi direkt ser fram emot!
 
Till er som har byggt Domherren, vitvarorna som står ska ingå finns inte i Siemens katalog. Undrar bara om ni vet ifall det har utgått och blivit andra modeller eller?
 
WeeBe skrev:
volvo,
om du tror att högt pris alltid innebär hög kvalitet = billigt underhåll = bra andrahandsvärde så bör du tänka om. Det finns en uppsjö byggnadsdetaljer som är dyra men av tveksam kvalitet och funktion.
T ex långsmala fönster som går ända ner mot golvet, dyrt och snyggt men byggnadstekniskt tveksamt. Putsad fasad dyrt och kanske snyggt men det blir inget billigt underhåll då det spricker. Stora öppna planlösningar med högt i tak blir dyrt att bygga och snyggt men inte billigt i drift. Skiffertak är snyggt och dyrt men mycket kostsamt då plattorna börjar sprängas av kyla och is.
Sedan finns det givetvis dyra material och byggnadsmetoder som är bra då man vill undvika dyrt underhåll, men gärna kostar på ordentligt från början..
Håller med att dina exempel inte innebär att det blir lägre underhåll eller billigare drift.
Däremot är det sådana exempel på detaljer som folk gärna vill ha idag och är villiga att lägga pengar på vid köp av såväl nytt som begagnat.

En riktig puts på rätt underlag=dyrt men bra

Dock har man idag allför många lösningar där man endast sätter på putsen för att nå ett estetiskt uttryck. Dessa innebär även att det blir billigt men underhållskrävande.
Min åsikt är att man aldrig bör putsa på trähus, om de inte förses med ett murat skal som man sedan putsar.
 
Frippe...
Läste ett inlägg av dig ang att du hade anlitat billiga polacker, viket du rekommenderade.
Kör de igen då...

Själv blir jag rasande när jag hör att folk fullkomligt skiter i svenska normer och löner. Om du tycker att en lön på 170 spänn i timman är ocker, kan du nog kolla in din egen lön.
Sen att betala en arbetare mindre bara för att han är från ett annat land är också enl. mig otroligt nonchalant. fa, ska inte han få samma lön för mödan som en annan?

GRRR
 
170 spänn i timmen!?

Det blir ca 28 500 månaden, många med den lönen har 200-250k kr i studieskuld, samt 3-4 års förlorad årsinkomst pga studier. Svenska byggjobbare har oförskämt bra betalt, inget snack om saken! Det är iofs inget jämfört med sopåkarna som ligger på ca 35 000, och då pratar vi dessutom okvalificerad arbetskraft...

Det är FÖR LÅGA löneskillnader i Sverige. Men så får man inte säga, för det är inte PK.

.
 
Redigerat:
Tottebygger skrev:
Frippe...
Läste ett inlägg av dig ang att du hade anlitat billiga polacker, viket du rekommenderade.
Kör de igen då...

Själv blir jag rasande när jag hör att folk fullkomligt skiter i svenska normer och löner. Om du tycker att en lön på 170 spänn i timman är ocker, kan du nog kolla in din egen lön.
Sen att betala en arbetare mindre bara för att han är från ett annat land är också enl. mig otroligt nonchalant. fa, ska inte han få samma lön för mödan som en annan?

GRRR
Du tror inte att indersköterkor sliter då? Till samma eller lägre lön än vad många byggpolacker får.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.