H
Varför ska man sälja el när man bara får 3 öre för den? Själv funderar jag på att köpa en doppvärmare till poolen.
Vad gör ni av er el? Finns det kanske något kul eller annat smart sätt att bränna el? Kom med förslag.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Jwc och 9 till
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Varför ska man sälja el när man bara får 3 öre för den? Själv funderar jag på att köpa en doppvärmare till poolen.
Vad gör ni av er el? Finns det kanske något kul eller annat smart sätt att bränna el? Kom med förslag.
AC! Kör själv Spa värme kl 13:00-15:00, kallt inomhus o varmt i vattnet och inte varmt i huset o kallt i vattnet ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Passa på att nyttja 60 öringen tillbaka på skatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ser fram emot en framtid med lägre priser på batterier så att man kan buffra lite el och använda den på natten. Fast den buffringen kan med dessa låga elpriser göra utan solceller på taket. Kanske skulle köpt batterier istället för solpaneler ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Starta en elbilsmack och sälj för betydligt mer än 3 öre?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Varför ska man sälja el när man bara får 3 öre för den? Själv funderar jag på att köpa en doppvärmare till poolen.
Vad gör ni av er el? Finns det kanske något kul eller annat smart sätt att bränna el? Kom med förslag.
Du får betalt för nätnytta och om du förbrukar minst lika mycket som du säljer så får du 60 öre i skatterabatt.

Jag laddar elbilen när strömmen är billig :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Njut lite utav att elen är billig för tillfället?
Även för de utan solceller. Övertygad att det fortsatt kommer vara stora variationer i priset på el på årsbasis.

Att politiker löser detta i en handvändning är osannolikt.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
M mrPersson67 skrev:
Ser fram emot en framtid med lägre priser på batterier så att man kan buffra lite el och använda den på natten. Fast den buffringen kan med dessa låga elpriser göra utan solceller på taket. Kanske skulle köpt batterier istället för solpaneler ;)
M mrPersson67 skrev:
Ser fram emot en framtid med lägre priser på batterier så att man kan buffra lite el och använda den på natten. Fast den buffringen kan med dessa låga elpriser göra utan solceller på taket. Kanske skulle köpt batterier istället för solpaneler ;)
Inte en helt dum tanke även om det är skämtsamt sagt. För offerten på solceller jag fick för att täcka min förbrukning skulle jag få ett hyggligt stort batteri. Problemet uppstår på vintern när 5kr nuförtiden är billigt..
Folk med solceller helt utan lagringskapacitet (batteri, vatten, elbil mm) har jag svårt att förstå mig på dock :p
Inte en helt dumt tanke även om det kanske är ett skämt. Du får
 
  • Gilla
McHolm och 3 till
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Varför ska man sälja el när man bara får 3 öre för den? Själv funderar jag på att köpa en doppvärmare till poolen.
Vad gör ni av er el? Finns det kanske något kul eller annat smart sätt att bränna el? Kom med förslag.
Jag
H hhenning skrev:
Varför ska man sälja el när man bara får 3 öre för den? Själv funderar jag på att köpa en doppvärmare till poolen.
Vad gör ni av er el? Finns det kanske något kul eller annat smart sätt att bränna el? Kom med förslag.
Jag laddar elbilen, styr varmvattenberedaren via PLC, laddar mitt 25 kWh litiumbatteripack, samt kör AC:n om det blir för varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Inte en helt dum tanke även om det är skämtsamt sagt. För offerten på solceller jag fick för att täcka min förbrukning skulle jag få ett hyggligt stort batteri. Problemet uppstår på vintern när 5kr nuförtiden är billigt..
Folk med solceller helt utan lagringskapacitet (batteri, vatten, elbil mm) har jag svårt att förstå mig på dock :p
Inte en helt dumt tanke även om det kanske är ett skämt. Du får
Många som har köpt solceller flera år tillbaka va...förstår du de bättre?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många som har köpt solceller flera år tillbaka va...förstår du de bättre?
Energilagring är en del av mitt yrke, inte bättre än alla förmodligen, men bättre än många. De som köpte för flera år sedan har betydligt större utrymme för att investera i energilagring dessutom, deras har nästan betalat sig redan..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Inte en helt dum tanke även om det är skämtsamt sagt. För offerten på solceller jag fick för att täcka min förbrukning skulle jag få ett hyggligt stort batteri. Problemet uppstår på vintern när 5kr nuförtiden är billigt..
Folk med solceller helt utan lagringskapacitet (batteri, vatten, elbil mm) har jag svårt att förstå mig på dock :p
Inte en helt dumt tanke även om det kanske är ett skämt. Du får
Jo det var lite både som ett skämt och allvar (y). Införskaffande av solpaneler för min del grundade sig på detta: Hade 200 K på ett konto där jag i stort ej fick ngn ränta och inflationen sakta tuggade i sig värdet. Funderade på att sätta dem i fonder/aktier, men jag hade redan ung detta belopp investerat i just fond/aktier och värdet på detta sjönk sakteligen. Har inga lån att betala så vad göra - köpa en tesla eller ngt annat roligt? Köpte som sagt solpaneler och har fått lägre elkostnader plus lite inkomster för försäljning av el och ett litet bättre miljösamvete :D Och en del av de 200 k får jag säkert tillbaka vid framtida husförsäljning.
Jag väntar på bättre priser på batterier men vet också att det vintertid (brist på sol) blir svårt att ladda dem med solel. Men man kanske kan lyckas ladda dem lite med solel och lite med billig inköpt timprisel :geek:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Man kan passa på att värma och ventilera källaren för att förebygga fukt…
 
  • Gilla
  • Haha
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Gul och svart nyhetsskylt, reklam för app, text om elpriser, regeringens solcellsstöd, stor estetisk typografi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.