Har fått bryta upp golvet i köket då det var kallt i vintras...nu funderar jag på hur man kan täta mellan vägg och golv?

Golv rivet, blottar jord, stenar, träbitar, byggnation eller renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plats med renovering, trasiga träbitar, hammare, jord, sten och vägg i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rensa ur och kärra ut jorden och fyll med cellglas/hasopor upp till golvplankorna.
 
Om grunden inte är tät så måste någon form av vindspärr till. Hasopor är ju inte lufttätt.

Naturligtvis bör grunden tätas från både in- och utsida, men det är inte alltid helt enkelt i gamla hus. Framförallt kan det vara svårt att komma åt. Jag gissar att kallmurning med hydraliskt kalkbruk är lämpligt?
 
Hellre ett bruk på våtsläckt kalk och sand. Hydrauliskt bruk torde ha aningen större kapillärsugning och den skall man minimera.

Björknäver mot insidan på stenfoten och mot nedersta stocken är ett klassiskt och välfungerande sätt om man har lämpliga björkar att riva näver av i de mängderna.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för alla tips
Problemet vi har är att råttor och möss kommer in genom väggen under golvet... det är just "frisen" jag funderar på hur man kan täta. Typ fylla upp utrymmet med betong som de inte äter sig igenom...men betong mot trä är ju ingen bra lösning...
 
Har samma problem, vi fyllde på med lite mera torv, la vindpapp under golvet och såg till att stenfoten är riktigt tät på utsidan. Det blev kanske inte varmare golv, men det är inte något drag längre. Är dock bara en vinter gammalt jobb. Får utvärdera efter nästa vinter. Gnagare, det är hopplöst, har en liten rackare som kommer in i mellanväggen varje kväll. Springer gatlopp under ca 1-2timmar. Sen är den som borta till nästa kväll. Har letat ställen, men hittar inte något som jag ser som självklart. Ska ge mig ut på jakt nästa helg, söka efter vägar in i huset.
 
Jag har beställt gnagarnät att sätta mot väggen...sen återstår frågan vilket material som ska användas för återfyllning..

Nästa fundering är om jag måste gräva ur allt grus eller om det räcker med ca 10 cm... och därefter isolera med lin eller träfiber
 
Med "frisen" menar du stengrunden av fältsten?
Den som vi föreslår ska muras igen mellan stenarna?
Det stoppar definitivt gnagare.

Problem med golvdrag, fukt och gnagare har man haft ända sedan det första av dessa hus sattes upp för mer än(?) tusen år sedan... De gamla lösningarna fungerar bättre än de moderna i form av ingjutning i betong, precis som du själv noterat.
De här gamla stengrunderna är inte perfekta :) men svåra att ändra på i efterhand, så man får göra det bästa av situationen.
Har själv samma konstruktion i vår gamla skånelänga. Har lyckligtvis ännu inte haft anledning att behöva göra något med den, men det är bara en tidsfråga.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Med "frisen" menar du stengrunden av fältsten?
Den som vi föreslår ska muras igen mellan stenarna?
Det stoppar definitivt gnagare.

Problem med golvdrag, fukt och gnagare har man haft ända sedan det första av dessa hus sattes upp för mer än(?) tusen år sedan... De gamla lösningarna fungerar bättre än de moderna i form av ingjutning i betong, precis som du själv noterat.
De här gamla stengrunderna är inte perfekta :) men svåra att ändra på i efterhand, så man får göra det bästa av situationen.
Har själv samma konstruktion i vår gamla skånelänga. Har lyckligtvis ännu inte haft anledning att behöva göra något med den, men det är bara en tidsfråga.
Med frisen menar jag utrymmet mellan vägg och den stock som hammaren ligger på :)
 
Foga med våtsläckt kalkbruk mellan stenarna. Det är litet elastiskt och har låg kapillärsugning. Sedan fyller du med hasopor innanför.
 
Är det en helt dum ide att gjuta en ram längs yttervägg med EPS? Täcka reglar och trä med plast och sedan dit med EPS...om man kan göra så, måste jag flytspackla eller bara täcka med plast till det brunnit klart och därefter lägga golv?
 
P Peter Engkvist skrev:
Är det en helt dum ide att gjuta en ram längs yttervägg med EPS? Täcka reglar och trä med plast och sedan dit med EPS...om man kan göra så, måste jag flytspackla eller bara täcka med plast till det brunnit klart och därefter lägga golv?
Om du tycker det är en trevlig fritidssyssla att lyfta huset och byta de två nedersta stockvarven vart femtonde år så är det en god ide. Annars inte.
Nej satsa på kalkbruk och hasopor.
 
H heimlaga skrev:
Om du tycker det är en trevlig fritidssyssla att lyfta huset och byta de två nedersta stockvarven vart femtonde år så är det en god ide. Annars inte.
Nej satsa på kalkbruk och hasopor.
Ok... tack för input. Läste att EPS betong är diffusionsöppen så det var därför jag kom in på det spåret... Lägga plast på ena sidan, mot betongen så tänkte jag att fukten ändå kan vandra :p
 
P Peter Engkvist skrev:
Ok... tack för input. Läste att EPS betong är diffusionsöppen så det var därför jag kom in på det spåret... Lägga plast på ena sidan, mot betongen så tänkte jag att fukten ändå kan vandra :p
Ingen betong är tillräckligt diffussionsöppen för ändamålet.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.