A
H Hullefar skrev:
Hmm, vi har kanske ungefär lika mycket gräs som dig och kör med en batteriklippare från Greenworks... har för mig att jag köpte den billigt på Jula för 5 år sedan. Klipper gräset på ett batteri på en kvart. Det är ju den absolut mest vilsamma och trivsamma trädgårdssysslan, där man får vara ifred och tänka.
Vet du vilken modell av greenworks det är :)?
 
Elpris_123 skrev:
Ja jag sitter och kollar på den bredare modellerna nu:)
Köra i mossa går det mycket batterier ;)
 
H Hullefar skrev:
Hmm, vi har kanske ungefär lika mycket gräs som dig och kör med en batteriklippare från Greenworks... har för mig att jag köpte den billigt på Jula för 5 år sedan. Klipper gräset på ett batteri på en kvart. Det är ju den absolut mest vilsamma och trivsamma trädgårdssysslan, där man får vara ifred och tänka.
Du har bra tempo i benen (y)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Du har bra tempo i benen (y)
Haha... ja alltså jag har ju inte mätt tiden direkt, men inte fasen kan det ta mycket mer än en kvart... max 20 min.
 
Värt ha med sig gällande Ryobi, det var en på forumet som hade en sån där drivhjulet gav upp efter ett år.
Gick inte på garanti, Ryobi ansåg det vara en slitdel. Nu till kruxet, delen fanns inte som reservdel alls, så det gick inte att laga maskinen...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag fick med en gammal klippare från Biltema vid husköpet och tänkte att den får väl duga tills vidare så köper jag något bättre när den packar ihop.
Det är fyra år sedan nu och den bara tuffar och går. Den har heller aldrig krävt mer ett par ryck för att starta första gången för säsongen trots att jag aldrig brytt mig om att byta till ny bensin innan jag startar upp den.

Det är ärligt talat lite irriterande då jag gillar nya saker och skulle behöva en ursäkt att installera en robotklippare.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Bensinklippare på vanlig villatomt är fan inte ok 2023
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Bengt Larsson och 13 till
  • Laddar…
Enkel elklippare till småytorna och robot till resten, det är min rekommendation. Om du nu inte vill lägga sten istället för att ha grus (så löste jag det på min tomt).
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
A ajn82 skrev:
Bensinklippare på vanlig villatomt är fan inte ok 2023
Är det okej på en tomt med drygt 1000 m2 yta att klippa?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Bensinklippare på vanlig villatomt är fan inte ok 2023
Blir inte de dieseldrivna onödigt kraftfulla för en normal villatomt?
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 17 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Är det okej på en tomt med drygt 1000 m2 yta att klippa?
Om tomten är så stor att en bensinklippare inte hörs till grannen är det ok ;)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om tomten är så stor att en bensinklippare inte hörs till grannen är det ok ;)
Är det inte konstigt att man kan tillverka bilar med många hundra hästar som knappt hörs men en gräsklippare måste låta som en helikopter?

Dags för db gräns för maskiner för utomhusbruk, helt ok med bensin om de monterar dit en dämpare och kommer ner i ljudnivå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
A ajn82 skrev:
Om tomten är så stor att en bensinklippare inte hörs till grannen är det ok ;)
Har inga grannar inom syn och hörhåll. :D
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Handdriven Klippo med alu-chassi. Ingen drivning eller annat skräp, bara krångel, ju enklare desto bättre.
När börjar drivningen krångla ??
Min Klippo är bara 21 år, vore kul och veta när den börjar krångla så man är redo.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.