Någon som har erfarenheter av att kyla ned en villa på ca 170 med en Daikin M2-R eller liknande luftvärmepump som har en sk. utedel och två stycken innedelar.

Vår villa är ca 170 i två plan. Har tänkt sätta en innedel i allrum ovanvåning. och en innedel i vardagsrum nedrevåning. Räcker detta till att få ett svalt hem i sommar? Någon som har erfarenhet av liknande situation (dvs produkt och villastorlek)?

Båda plan är ganska standard i utformning ovan: allrum och 3 rum med dörr. Neder våning vardagsrum, sovrum, kök etc ej öppen planlösning.
 
Den bör absolut räcka till för att kyla ner huset men som alltid tar det lite tid för kyla att sprida ut sig i hela huset. Jag kyler 169 kvm 1,5-plan med en luftvärmepump placerad i allrummet ovanför trappan och kylan trillar också snabbt nerför trappan av sig självt till bottenvåningen. Går snabbare med två innerdelar.
 
J Josth skrev:
Den bör absolut räcka till för att kyla ner huset men som alltid tar det lite tid för kyla att sprida ut sig i hela huset. Jag kyler 169 kvm 1,5-plan med en luftvärmepump placerad i allrummet ovanför trappan och kylan trillar också snabbt nerför trappan av sig självt till bottenvåningen. Går snabbare med två innerdelar.
OK hur lång tid tar det för dig att kyla ner huset och vilken temp får du en varm sommardag? Får du kyla även i sovrum etc? Slutligen vad har du för luftvärmepump? Många frågor :)
 
Som varmast blir det 28-29 grader inne när sommaren är som varmast. Huset har ett soligt läge och jag har också persienner och markiser. Tar runt 2-3 timmar att kyla ner huset till ca 22 grader. Tar tid att få in kylan ordentligt i t.ex. sovrummen även om allrummet där innerdelen sitter ju snabbt blir svalare. Då kör jag i auto-läge för det ger behaglig ljudnivå. Kör man max fläkt går det att pressa tiden en del men det är lite jobbigt med ljudet tycker jag och det tar ändå tid för kyla att sprida sig. Har en värmepump per våning. Gammalt fabrikat som inte finns längre. Nominell kyleffekt 3,5 kW per aggregat. Räcker som sagt att köra bara på övervåningen för att få kyla om det inte är extra bråttom. Aggregatet på nedervåningen används de få dagar någon ska arbeta hemifrån mitt i sommaren samt ge värme på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.