Kirskål har kommit upp i rabatten och jag tänkte försöka mig på att tömma rabatten på jord och lägga markduk och fylla på med ny jord och täckbark. Men frågan är vart i hela friden man lägger kirskålen man rensat upp? Ingen vill ju ta i skiten med tång? Kan man dumpa den i naturen? Det lär man ju inte få? Då tar ju skiten över?
 
Göra en pesto?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
quispiam och 10 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Kirskål har kommit upp i rabatten och jag tänkte försöka mig på att tömma rabatten på jord och lägga markduk och fylla på med ny jord och täckbark. Men frågan är vart i hela friden man lägger kirskålen man rensat upp? Ingen vill ju ta i skiten med tång? Kan man dumpa den i naturen? Det lär man ju inte få? Då tar ju skiten över?
Här finns svaret. Men du kan plantera något som konkurrerar ut kirskålen om du inte orkar gräva. Myskmadra t ex. https://viivilla.se/tradgard/bekampa-kirskal/
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Att gräva ner plast i rabatten för att det finns ogräs låter inget vidare. Det stämmer att du inte får dumpa trädgårdsavfall. Men det lär inte bre ut sig som du tycks tro. Den finns redan på de ställen den trivs på.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att gräva ner plast i rabatten för att det finns ogräs låter inget vidare. Det stämmer att du inte får dumpa trädgårdsavfall. Men det lär inte bre ut sig som du tycks tro. Den finns redan på de ställen den trivs på.
Markduk är väl ett måste om man vill bli av med sånt här?
 
Var gör man med jorden som man gräver upp?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Markduk är väl ett måste om man vill bli av med sånt här?
Nej.
 
  • Gilla
philon och 1 till
  • Laddar…
S
Rensa bort växtdelar och de rötter du hittar. Täck med tjock wellpapp och på med jord. Odla något som bara växer en säsong (jag odlade potatis). Plocka alla skott som du ser. Året efter planterar du igen något som växer en säsong och plockar fortsätter du plocka skotten. Du kanske behöver plocka skott ett år till.
Sen kan du plantera någon perenn växt.
 
  • Gilla
skogaliten och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej.
Då får de ju inget solljus och då dör de.
 
S sinuslinus skrev:
Rensa bort växtdelar och de rötter du hittar. Täck med tjock wellpapp och på med jord. Odla något som bara växer en säsong (jag odlade potatis). Plocka alla skott som du ser. Året efter planterar du igen något som växer en säsong och plockar fortsätter du plocka skotten. Du kanske behöver plocka skott ett år till.
Sen kan du plantera någon perenn växt.
Fy fan jag vill inte ha trädgård längre
 
  • Haha
  • Gilla
Peerty och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
När jag var ung körde vi Hormoslyr. Max ett par sprutningar så var det borta för gott. Kom inte tillbaka så länge jag bodde hemma iaf. Förhoppningsvis finns det motsvarande dunderkurer idag. Minimalt med arbete - maximalt resultat, precis som man vill ha det.
 
  • Arg
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Förhoppningsvis finns det motsvarande dunderkurer idag.
MCPA heter det idag, i princip.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Rensa bort växtdelar och de rötter du hittar. Täck med tjock wellpapp och på med jord. Odla något som bara växer en säsong (jag odlade potatis). Plocka alla skott som du ser. Året efter planterar du igen något som växer en säsong och plockar fortsätter du plocka skotten. Du kanske behöver plocka skott ett år till.
Sen kan du plantera någon perenn växt.
Och själva kirskålen och rötterna gör du täckodlingsmaterial eller gödselvatten av..
https://www.medevi.se/newsitem.html/kirskal
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M Förstagångsköparen skrev:
Var gör man med jorden som man gräver upp?
Du kan bre ut den på en presenning så att den torkar ut, dvs. rötterna i den dör.
M Förstagångsköparen skrev:
Då får de ju inget solljus och då dör de.
Men du kan ju inte odla något ovanpå en markduk eftersom rötterna då inte kan söka sig ner till där det finns vatten och de nödvändiga maskarna kan inte röra sig uppåt/neråt beroende på vädret.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
C Carpetos skrev:
Göra en pesto?
Faktiskt, vi gjorde kirskålspaj en gång. Gick åt massor. Nästan som spenatpaj. Fanns massor bakom ett gammalt rivet utedass, men det som inte dödar härdar:p
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.