Hej,

Här kommer ytterligare en källargolvstråd. Det är så att jag har ett källargolv som jag bilat upp och grävt ur. Pga husgrundens konstruktion så kan jag inte gå djupare än 20cm.
Min ursprungliga plan var att beställa hem 70kpa isodränskivor 100mm tjocka, och sedan armera och gjuta 8cm på detta. Men jag fick då höra från en i branchen att det skulle vara bättre att istället för isodrän, gjuta EPS betong ca 10cm, sedan gjuta min armerade platta ovanpå detta.
Enligt honom skulle detta vara ok där jag bor med tanke på underlaget som är gammal havsbotten och mestadels sand, så jorden under golvet är i princip alltid snus torr, vilket jag själv kan bekräfta, det är snustort under.
I jämförelse med 70kpa isodränskiva så har Finjas EPS en tryckfasthet på 2MPa vilket är ca 30ggr högre, så detta borde ju inte vara någon show-stopper.
Kostnaden blir också likvärdig när jag räknar på vardera materialåtgång om jag blandar och gjuter själv, vilket jag tänkt med EPS betongen i allafall.
När jag läser Finjas arbetsbeskrivning verkar det vara ok att gjuta ovanpå EPS-betongen med Finjas golvbruk, men när jag letar runt så verkar jag inte hitta någon som gjort det med armeringsnät osv.

Hur ställer sig folket här till detta tillvägagångssätt? Är det bara att köra på med EPS eller ska jag gå vidare med isodrän?
 
Vad skulle EPS-betong tillföra i detta fall? Syftet med isodrän är väl för att isolera samt vara kapilärbrytande. Är det torrt under kan du lägga eps/xps isoleringsskivor istället för att gjuta med EPS-betong.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Vad skulle EPS-betong tillföra i detta fall? Syftet med isodrän är väl för att isolera samt vara kapilärbrytande. Är det torrt under kan du lägga eps/xps isoleringsskivor istället för att gjuta med EPS-betong.
Tack för svar. Kanterna där golvet bilats upp är ganska ojämna, och enligt killen så skulle EPS betongen flyta ut och fylla upp bättre och således skapa bättre isolering. Just den biten har jag noll koll på tyvärr. Han rekommenderade då att använda Finja EPS Varm.

Ok så det är inga problem att lägga xps isolering direkt på marken om det är torrt? Då är kanske det ett bättre alternativ.
 
P Patrik Gralov Holmberg skrev:
Tack för svar. Kanterna där golvet bilats upp är ganska ojämna, och enligt killen så skulle EPS betongen flyta ut och fylla upp bättre och således skapa bättre isolering. Just den biten har jag noll koll på tyvärr. Han rekommenderade då att använda Finja EPS Varm.

Ok så det är inga problem att lägga xps isolering direkt på marken om det är torrt? Då är kanske det ett bättre alternativ.
Jag har inte sett några isoleringsvärden på EPS-betong om den blir fuktig. Sen skall jag säga jag inte räknat på förlusten i ytterkanten. I ett litet badrum eller liknande så kanske det är större problem än större golv i en källare.
 
B BosseHansson skrev:
Jag har inte sett några isoleringsvärden på EPS-betong om den blir fuktig. Sen skall jag säga jag inte räknat på förlusten i ytterkanten. I ett litet badrum eller liknande så kanske det är större problem än större golv i en källare.
B BosseHansson skrev:
Jag har inte sett några isoleringsvärden på EPS-betong om den blir fuktig. Sen skall jag säga jag inte räknat på förlusten i ytterkanten. I ett litet badrum eller liknande så kanske det är större problem än större golv i en källare.
Okey, men då kanske ett alternativ är att lägga xps-skivor och fylla ut med EPS-betong i sidorna där det ojämt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.