Har en källardel intill huset med tak av betong där det nu ligger en "klinker" i dåligt skick. Har tagit in offert på att ta bort nuvarande yta, göra rent samt lägga nytt tätskikt. Firman reserverar sig genom att skriva "ingen garanti lämnas på ev frostsprängning" gällande tätskiktet.

Är detta vanligt/ngt man får ta i sammanhanget?
 
Jag överväger plåt på motsvarande.
 
A ArWo skrev:
Jag överväger plåt på motsvarande.
Ok, ja det är ju en lösning men jag vill fortsätta nytta ytan som del av altan, kollat lite på nätet och tänker att ngt i stil med "Weber Rep flow" kan funka, tolkar det som att den är vattentät.
 
Min klump är en fd entrettapp/jordkällare. Den är inte vacker som det är. Det är inte så att de inte vågar ta ansvar för ursprungsskicket?
 
J
R Revykungen skrev:
Har en källardel intill huset med tak av betong där det nu ligger en "klinker" i dåligt skick. Har tagit in offert på att ta bort nuvarande yta, göra rent samt lägga nytt tätskikt. Firman reserverar sig genom att skriva "ingen garanti lämnas på ev frostsprängning" gällande tätskiktet.


Är detta vanligt/ngt man får ta i sammanhanget?
vad blev det för lösning här och har den fungerat?
 
J Jönas skrev:
vad blev det för lösning här och har den fungerat?
Hej,

Det var som så ofta annars typ omöjligt att hitta en hantverkare som ville ta detta jobb lite bortom "Standard 1A" men tillslut blev det att ta bort gamla klinkern, slipa av fästmassan dugligt för att sedan lägga ngn form utav primer och gjuta ett tunt lager cement ovanpå.

Skall väl tillägga att vi inte lokaliserade ngn form utav tätskikt i gamla lösningen utan fästmassa o klinker låg direkt på de "betong element" som utgör tak o vägg på källardelen. Det är hyfsad lutning på ytan så avrinningen är bra. Ovanpå denna nya tunna cement har jag byggt altan av vanligt trallvirke som då blir lite ett ytterligare skydd.

Enligt hantverkaren kommer detta tunna cementlager funka då det är begränsad belastning på ytan, och bra avrinning.

Detta blev klart nästan på dagen ett år sedan, såhär långt ser det ok ut och jag har inte märkt av ngt fuktgenomsläpp.
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.