A
Hello! Har en tomt på ca 780 kvm. Fick en gräsklippare i present (GRÄSKLIPPARE RYOBI RLM15E36H 1500W) dock var batteritiden riktigt dålig och klippbreden rätt kort så det skulle ta en evighet…

Vi lämnade in denna och istället tog vi en SCHEPPACH MP132-40, där jag nu vid första klippningen fick massa sot, rök och därefter eld från motorn….

Blir så less på det här. Ni som bor i villa/har medelstor trädgård, kan ni snälla rekommendera någon gräsklippare? Helst ingen robot då jag just nu ärligt talat inte orkar gräva upp/ned sensorer osv..
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Hello! Har en tomt på ca 780 kvm. Fick en gräsklippare i present (GRÄSKLIPPARE RYOBI RLM15E36H 1500W) dock var batteritiden riktigt dålig och klippbreden rätt kort så det skulle ta en evighet…

Vi lämnade in denna och istället tog vi en SCHEPPACH MP132-40, där jag nu vid första klippningen fick massa sot, rök och därefter eld från motorn….

Blir så less på det här. Ni som bor i villa/har medelstor trädgård, kan ni snälla rekommendera någon gräsklippare? Helst ingen robot då jag just nu ärligt talat inte orkar gräva upp/ned sensorer osv..
Bättre begagnad Klippo. Eller en ny HQ/Klippo, https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/bensindrivna-grasklippare/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
Att spika begränsningskabel tar ju ingen tid alls.
Ett par timmar, sen ev. lite justering efteråt.

Sen sköter gräsklippningen sig själv(y)
hur mycket tid lägger du inte på att plocka fram en gräsklippare, klippa gräset, tvätta av, ställa in?

Oftast kanske efter jobbet en stekhet dag, är det då inte bättre att alltid ha en välklippt gräsmatta och bara behöva byta knivar på ett par minuter nån gång ibland? :cool:
 
  • Gilla
På grund och 4 till
  • Laddar…
A
Du har en poäng där. Det enda jag funderar på: Vår gräsmatta är ju uppdelad så att den större då är i trädgården på baksidan, sen har vi två små sektioner på sidan respektive framsidan av huset. Och våra gångar är av grus så funderar på om roboten kommer kunna köra emellan gräsmattorna?




R RalleB skrev:
Att spika begränsningskabel tar ju ingen tid alls.
Ett par timmar, sen ev. lite justering efteråt.

Sen sköter gräsklippningen sig själv(y)
hur mycket tid lägger du inte på att plocka fram en gräsklippare, klippa gräset, tvätta av, ställa in?

Oftast kanske efter jobbet en stekhet dag, är det då inte bättre att alltid ha en välklippt gräsmatta och bara behöva byta knivar på ett par minuter nån gång ibland? :cool:
 
  • Vy från fönster över trädgård med häck, gräsmatta, blommande buske, grusgång och parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
T
Elpris_123 skrev:
Hello! Har en tomt på ca 780 kvm. Fick en gräsklippare i present (GRÄSKLIPPARE RYOBI RLM15E36H 1500W) dock var batteritiden riktigt dålig och klippbreden rätt kort så det skulle ta en evighet…

Vi lämnade in denna och istället tog vi en SCHEPPACH MP132-40, där jag nu vid första klippningen fick massa sot, rök och därefter eld från motorn….

Blir så less på det här. Ni som bor i villa/har medelstor trädgård, kan ni snälla rekommendera någon gräsklippare? Helst ingen robot då jag just nu ärligt talat inte orkar gräva upp/ned sensorer osv..
Handdriven Klippo med alu-chassi. Ingen drivning eller annat skräp, bara krångel, ju enklare desto bättre.
 
  • Gilla
Talskog och 4 till
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Du har en poäng där. Det enda jag funderar på: Vår gräsmatta är ju uppdelad så att den större då är i trädgården på baksidan, sen har vi två små sektioner på sidan respektive framsidan av huset. Och våra gångar är av grus så funderar på om roboten kommer kunna köra emellan gräsmattorna?
Kör med Landxcape L812i robot (Groddan) och har också en massa grusgångar.
Det går bra att köra med denna över gruset dock får ha den inställd på nästan högsta kniv inställning annars tar den i gruset och skulle behöva byta de ofta.;)
Vid infarten har jag en gräsplätt som är ca 1,5 m i bredd och kanske 10 m lång med några små buskar och 2 mindre frultträd.. och vill inte att groddan kör över infarten så den grässtråket kör jag med grästrimmer istället. :cool:
Ska försöka lägga upp bild senare.

Bild 1 & 2 grusgång där groddan passerar.
bild 3 grusgångar som groddan inte åker över och gräset till höger som jag klipper med trimmar.
 
  • Grusgång, grön gräsmatta, robotgräsklippare, gult lekhus, träd, häck, vit bro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig trädgård, grusgång, grönskande buskar, gräsmatta, gult hus, molnig himmel, lugn bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt gräsmatta, blommande buskar, grusgång, cykel, släpvagn, träd, häck, molnig himmel, röd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
På tal om Scheppach köpte min granne en ny sådan i höstas. Fin maskin med drivning och allt.
När det var dags att börja klippa nu var den helt omöjlig att få igång. Bra gnista och ingen gammal bensin kvar.
Blev att lämna in den hos Bauhaus för reparation (tur att det fanns garanti kvar).
Själv har jag en åkgräsklippare Stiga Senator från 1999 och en Stiga "gåklippare" från runt 2000. Båda med Briggs&Stratton. Bästa motorerna!
Oljebyte varje höst och regelbunden service i övrigt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi köpte billigaste stigan. Ingen drift eller ens utkast, så man måste klippa innan det blivit för högt... Funkar i ur och skur år efter år. Tyvärr. Hade hoppats på att få byta snart då jag gärna hade haft en med uppsamlare/utkast. ;)

men i dagarna löste jag lite av det problemet genom att dra upp en stor del av gräsmattan (skitjobbigt…) för att så ängsblommor och ett par små träd. Jag slipper klippa, insekterna blir glada och jobbar bättre i resten av trädgårn, och det är jäkligt lätt att bara slänga ut frön en gång om år så blir det tjusigt, och sen slå på hösten. :) en lösning som passar en latmask som jag. Haha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Hello! Har en tomt på ca 780 kvm. Fick en gräsklippare i present (GRÄSKLIPPARE RYOBI RLM15E36H 1500W) dock var batteritiden riktigt dålig och klippbreden rätt kort så det skulle ta en evighet…

Vi lämnade in denna och istället tog vi en SCHEPPACH MP132-40, där jag nu vid första klippningen fick massa sot, rök och därefter eld från motorn….

Blir så less på det här. Ni som bor i villa/har medelstor trädgård, kan ni snälla rekommendera någon gräsklippare? Helst ingen robot då jag just nu ärligt talat inte orkar gräva upp/ned sensorer osv..
bensin alla gånger jag har både en ryobi bensin och en toro bensin
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Finns ju robotar utan slinga idag, luba och navimow.
Kanske kan vara ett alternativ.

Har själv slingbaserad robot sedan 7år, skulle aldrig få för mig att gå runt med en handjagare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har en rybo klippare, köpte ett extra biffigare batteri på Amazon offbranded billigt, skönt med elektrisk klippare den är lätt och luktfri och tyst ;D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köpte du smalaste Ryobi gräsklipparen med ett batteri? Tror ingen vettig säljare skulle rekommendera det. En bredare och två batterier hade nog fungerat bra om man gillar röra sig. Snabbladdare brukar ingå i vissa, misstänker det inte var en sådan med i paketet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Vilken modell har du?

boihus123 boihus123 skrev:
Har en rybo klippare, köpte ett extra biffigare batteri på Amazon offbranded billigt, skönt med elektrisk klippare den är lätt och luktfri och tyst ;D
 
A
Ja jag sitter och kollar på den bredare modellerna nu:)

B BosseHansson skrev:
Köpte du smalaste Ryobi gräsklipparen med ett batteri? Tror ingen vettig säljare skulle rekommendera det. En bredare och två batterier hade nog fungerat bra om man gillar röra sig. Snabbladdare brukar ingå i vissa, misstänker det inte var en sådan med i paketet.
 
Hmm, vi har kanske ungefär lika mycket gräs som dig och kör med en batteriklippare från Greenworks... har för mig att jag köpte den billigt på Jula för 5 år sedan. Klipper gräset på ett batteri på en kvart. Det är ju den absolut mest vilsamma och trivsamma trädgårdssysslan, där man får vara ifred och tänka.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.