Efter att just ha köpt optimerarna i april gjorde jag ett försök att ensam installera dom. Det gick inte då jag var ensam och inte kunde hantera en avmonterad panel på ett säkert sätt på grund av storlek och vikt. Andra arbeten med högre prioritet (en stor gjutning) gick före. Igår hade jag tid, och hjälp av en person, så vi monterade mina 5 optimerare på de 5 mest utsatta panelerna.

Så här gick det till:
1) Först slog jag av anläggningens huvudbrytare och sedan växelriktarens DC brytare. Nu kunde jag säkert koppla bort plus och minus kontaktdonen från sträng 2.

2) Jag återstartade sedan anläggningen för att upprätthålla produktionen på sträng 1.

3) Vi monterade bort och tog ner 2 paneler, efter det kunde vi arbeta lite friare på taket.

4) Vi lyfte bort de 3 återstående panelerna som skulle få optimerare (en i taget) och monterade optimerarna med sina snabb clips i ett av de övre hörnen på panelens baksida.

5) Inkopplingen var enkel, instruktionen var att först ansluta optimeraren till de båda kablarna från panelen och sedan till strängen. Efter det vinklade vi försiktigt ner panelen så att det gick att bunta fast kontakter och kablar med UV-beständiga buntband. Installatörerna hade fuskat lite då vi hittade några vita buntband, de bytte vi till svarta. Till sist lade vi tillbaka panelen på sina fästen och jag fick jobba med ytterligare buntband i ett begränsat utrymme mellan panelen och taket för att se till att inga kablar hängde ner eller kunde röra sig och skava mot skenor, fästen eller takpannor. Detta upprepades för alla 5 paneler.

6) Efter knappt 2 timmars arbete stängde jag ner anläggningen och kopplade in sträng 2 samt återstartade.

Allt verkar fungera som det ska. Det var ganska mycket dis och växlande molnighet igår så jag kunde inte göra en direkt jämförelse med den soliga dagen innan. På appdatan kunde jag se att effektkurvan för sträng 2 nu stiger successivt och kontinuerligt istället för att ligga lågt i flera timmar för att sedan plötsligt ta ett kliv upp i effekt. Jag ska göra en mer rättvisande jämförelse när nästa dag med "helsol" dyker upp i närtid för att bättre kunna utvärdera resultatet.

Sammantaget var den elektriska och mekaniska delen av arbetet enkelt att utföra, det som kan vara utmanande är hanteringen av de stora, relativt tunga och sannolikt ömtåliga panelerna på ett lutande tak, samt taksäkerhet i allmänhet. Vi valde en vindstilla dag, vilket minskar olycksriskerna.

Vi råkade ut för ett oväntat problem som fördröjde oss c:a 15-20 minuter. En av Torx skruvarna som höll ett av klämfästena för panelerna var invändigt strippat. Tydligen hade installatörerna kört för hårt med slagskruvdragaren eller med ett snett anhåll vid installationen. Vi lyckades inte få bort skruven trots en god uppsättning verktyg och många försök, så till slut fick vi lov att borra bort skruven. Jag ska skaffa en lämplig ersättningsskruv och montera snarast.

Nedan lägger jag upp en serie bilder från arbetet som jag hoppas kan hjälpa någon i en liknande situation framöver.
 
En person installerar solpaneler på ett svart tak på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man skuggningen på morgonen tydligt, 6 av 8 paneler är helt eller delvis skuggade
 
Baksida av en solpanel med anslutna kablar, optimerare och säkerhetsinstruktionsetikett, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Optimeraren monterad på solpanelen och inkopplad till panelen
 
Redigerat:
En person installerar svarta solpaneler på ett mörkt plåttak under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En panel i taget får sin optimerare monterad
 
Svart kub med hål, bult, låsmutter på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäste och resterna av den urborrade skruven och dess halvrunda skalle
 
Graf i mobilapp visar energiproduktion över tid, sannolikt från solceller, mängd 4.98 kWh genererad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energimonitorering, solpanel prestanda graf, datum markerat, total energiproduktion för dagen anges i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilder från appen tagna direkt efter installationen. Man ser att sträng 2 nu har ökande produktion efter uppstart
 
S
Är det installatören som projekterade din anläggning eller gjorde du det själv?
Det känns som om ditt problem är du inte ensam om. Om några år blir det nog en stor eftermarknad på justering och ändrings av befintliga anläggningar.

Bra gjort att lösa det. (y)

Här är en bild som jag funderar på hur de tänkte. Mot syd-sydost. Ett hus med solpaneler och en fågel på taket, träd utan löv, tidig vår eller sen höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det installatören som projekterade din anläggning eller gjorde du det själv?
Det känns som om ditt problem är du inte ensam om. Om några år blir det nog en stor eftermarknad på justering och ändrings av befintliga anläggningar.

Bra gjort att lösa det. (y)

Här är en bild som jag funderar på hur de tänkte. Mot syd-sydost.[bild]
Installatören projekterade och installerade min anläggning, jag valde att lösa problemet själv.
 
S sinuslinus skrev:
Är det installatören som projekterade din anläggning eller gjorde du det själv?
Det känns som om ditt problem är du inte ensam om. Om några år blir det nog en stor eftermarknad på justering och ändrings av befintliga anläggningar.

Bra gjort att lösa det. (y)

Här är en bild som jag funderar på hur de tänkte. Mot syd-sydost.[bild]
Inte helt optimalt där hos dig. Kanske SE system med optimerare på alla paneler.
 
S
M mortimer skrev:
Inte helt optimalt där hos dig. Kanske SE system med optimerare på alla paneler.
Man får hoppas det men lär vara lång återbetalningtid.
Har själv optimerare på min anläggning.
Solfångarpaneler installerade på ett tak, synliga genom ett fönster, med tydlig himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 703408 Skärmdump av SolarEdge-app, visar fotovoltaiska panelers dagliga energiproduktion i fysisk layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sinuslinus skrev:
Man får hoppas det men lär vara lång återbetalningtid.
Har själv optimerare på min anläggning.
[bild]
[media][bild]
Vilket montagesystem har du hos dig ?
 
S
M mortimer skrev:
Vilket montagesystem har du hos dig ?
I beställningen stod det Weland på plåttaket och ESD CFevo universal på betongpannorna. Har inte kollat vad som faktiskt ligger men allt kom från Kraftpojkarna.
 
S sinuslinus skrev:
I beställningen stod det Weland på plåttaket och ESD CFevo universal på betongpannorna. Har inte kollat vad som faktiskt ligger men allt kom från Kraftpojkarna.
Är det ESDEC CF Evo på panelen du har i toppen som ligger i landskapslayout så tillåter inte ESDEC enligt deras monteringsanvisning att panelen kläms på kortsidorna.
 
S
M mortimer skrev:
Är det ESDEC CF Evo på panelen du har i toppen som ligger i landskapslayout så tillåter inte ESDEC enligt deras monteringsanvisning att panelen kläms på kortsidorna.
Det taket är falsat plåttak och enligt specifikationen Weland.
 
S sinuslinus skrev:
Det taket är falsat plåttak och enligt specifikationen Weland.
Ok. Då kan det vara godkänt. Jag kan inte Welands mont.anvisning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.