Min fru vill ha så bred trall som möjligt och Beijer har 34x170.
Jag hittar inte den dimensionen hos andra byggvaruhus.

Finns det några nackdelar med så bred trall?
 
C CJC75 skrev:
Min fru vill ha så bred trall som möjligt och Beijer har 34x170.
Jag hittar inte den dimensionen hos andra byggvaruhus.

Finns det några nackdelar med så bred trall?
Priset?;)
 
S
Jag tycker att det bör spela med storleken på altanen. Känns det för brett kan det kanske ge känsla av restaurang, lastbrygga, om det inte lirar med övriga egenskaper. Och annat kan komma att se klent ut, t.ex. räckets stolpar. Så fundera på och diskutera med beställaren hur det funkar med övriga delar.
 
S stugfar skrev:
Jag tycker att det bör spela med storleken på altanen. Känns det för brett kan det kanske ge känsla av restaurang, lastbrygga, om det inte lirar med övriga egenskaper. Och annat kan komma att se klent ut, t.ex. räckets stolpar. Så fundera på och diskutera med beställaren hur det funkar med övriga delar.
Det är en atriumgård på 5,2x6,5m plus en gång 1,2x15m typ.

Mitt ”problem” är att den bara finns max 5,1m långa och det skulle vara enklast att rada upp dem utan att skarva vilket då inte går Eller så får jag lägga en ram längs väggarna så löser det sig men då blir det en skarv längs hela sidorna. Men det kanske är snyggast oavsett?
34x145 finns i 5,4m och löser det problemet.

Jag googlade lite och hittade någon oro om att de spricker mer och tänkte att det vore trist.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Priset?;)
Alternativet är 34x145 och då är det ingen större skillnad
 
Tänk på att inte köpa exakt mått eftersom man kanske vill kapa av bräderna i ändarna.
Ibland har dom spruckit lite eller så är dom kanske inte helt i vinkel och då ha 1-2 decimeter spelmån är inte fel.
 
A Argastesnickaren skrev:
Tänk på att inte köpa exakt mått eftersom man kanske vill kapa av bräderna i ändarna.
Ibland har dom spruckit lite eller så är dom kanske inte helt i vinkel och då ha 1-2 decimeter spelmån är inte fel.
Ja jag tänkte om jag kör på 5,4 så har jag drygt 2 dm att ta bort.

kör jag på 5,1 med ram så blir med 170mm bredd typ 2,5 dm att ta bort.

Ett par funderingar till.
- hur nära väggen ska man lägga? Är panel som går ut några centimeter.

- kan man ha ramen(fris) i annan dimension än övrigt, så länge tjockleken är den samma? Den kommer som sagt ändå ligga delvis under panelen.

- är det snyggast med eller utan fris när den är längs väggarna?

Har inte byggt trall förut så jag har inte så bra koll på dessa regler…
 
Jag har nu kommit fram till att det blir med fris intill väggarna. Om det blir 34x145 eller 34x170 är inte helt klart men eftersom det inte verkar vara några problem med 34x170 så lutar det åt det.

Kom på en till fråga...
Jag har ett atriumhus och in till "uteplatsen" är det en gång som är 120cm bred som jag också ska lägga trall på där även entren till oss är. Det bör bli 145mm reglar som trallen ligger på och då blir det en höjd på ca 180mm.
Bör man ha ett trappsteg då?

Ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, markerad entre i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.