Du kan vid behov lätt köra ner grävmaskinen i hålet, det går utan problem komma ner och upp med hjälp av grävarmen. Som novis kanske det känns lite riskabelt, men om du kommer till slutsatsen att du behöver gräva bort lite till så är det bara att köra ner. Gör isf så att du gräver bort lite så det blir en brant väg ner och tar hjälp av armen på grävmaskinen, dvs skopan i botten på hålet när du kör ner. Sedan tvärtom när du sedan kör upp.
 
T thekingse skrev:
Du kan vid behov lätt köra ner grävmaskinen i hålet, det går utan problem komma ner och upp med hjälp av grävarmen. Som novis kanske det känns lite riskabelt, men om du kommer till slutsatsen att du behöver gräva bort lite till så är det bara att köra ner. Gör isf så att du gräver bort lite så det blir en brant väg ner och tar hjälp av armen på grävmaskinen, dvs skopan i botten på hålet när du kör ner. Sedan tvärtom när du sedan kör upp.
Låter lite för spännande för mig, men det kanske skulle vara ett alternativ att ta in hjälp för den slutfixen i så fall. Hur brant kan vägen vara?
 
45 grader går bra när det inte är djupare. Är man mindre våghalsig så är 30 grader en ”walk in the park”
 
mexitegel mexitegel skrev:
45 grader går bra när det inte är djupare. Är man mindre våghalsig så är 30 grader en ”walk in the park”
Tycker det är läskigt redan när det lutar 10 grader...
Har inte plats för en nedfart utanför hålet men skulle kanske kunna bygga en inuti som jag tar bort sist.
 
Ja det är en bra lösning. För den oerfarne är det särskilt uppför som är svår. Men det ska mycket till innan du välter.

Hur går utgrävningen annars?
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Dag två avslutat, känns som det gick saktare idag trots att det inte var något teknikstrul. Ca halva ytan uppgrävd, Körde några timmar innan medhjälparen vaknade, tyvärr körde jag nästa bara grävaren då och byggde upp stora jordhögar som jag sen fick flytta igen. Borde varvat gräv och transport dom timmarna istället. Hjullastaren hann aldrig ikapp så det har varit trångt hela dagen. Sista halvan blir ännu värre för det börjar bli ont om ledig yta, har konstaterat att det inte kommer att bli möjligt att gräva för 8x4 och samtidigt kunna transportera ut massor så det får bli en 7x4 pool.

Jag har en del gropar på botten där jag råkat gräva för djupt och samtidigt en del lös lera som ramlat ner. Kan jag trampa ned den lösa leran i hålen och hoppas att det trycks ihop när jag paddar makadammen eller skall jag hellre försöka få upp all lös lera?
 
Det beror på storleken på din padda. Men du kan ju padda jorden innan makadamet också.
 
J
Det är erkänt svårt att padda lera. Risken är stor att du inte trycker ihop det tillräckligt och det fortsätter sätta sig under lång tid. Säkrare att ta upp allt som är uppgrävt så du får oschaktad botten och sedan fylla med paddningsbara massor.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Det är erkänt svårt att padda lera. Risken är stor att du inte trycker ihop det tillräckligt och det fortsätter sätta sig under lång tid. Säkrare att ta upp allt som är uppgrävt så du får oschaktad botten och sedan fylla med paddningsbara massor.
Inte det svar jag ville ha:D men det låter vettigt
 
J JETH skrev:
Tycker det är läskigt redan när det lutar 10 grader...
Har inte plats för en nedfart utanför hålet men skulle kanske kunna bygga en inuti som jag tar bort sist.
I och med att du har skopan framför dig på vägen ner och bakom dig på vägen upp är det helt omöjligt att välta, däremot är det lite trixigt att larva och spaka skopan synkroniserat - men det går ;).
 
J JETH skrev:
Jag har en del gropar på botten där jag råkat gräva för djupt och samtidigt en del lös lera som ramlat ner. Kan jag trampa ned den lösa leran i hålen och hoppas att det trycks ihop när jag paddar makadammen eller skall jag hellre försöka få upp all lös lera?
Det går inte att gräva en slät botten, du behöver vinkla bak skopan och sedan dra den mot dig. Då kommer du få det hyggligt slätt. Kanske når du inte längre att göra det, men på ytorna som är kvar borde det gå....
 
Nu har jag ett hål på 5x8 meter med ett djup som varierar mellan 1.9 och 2.1 m. Jag har krattat bort det mesta av den lösa leran så botten känns stabil och hård.

Idealt skulle jag haft 1.9 överallt och då lagt en markduk och 20cm makadamm med dränering .

N har jag minst två alternativ
1, lägga markduk och makadamm så att det blir 20cm som tunnast och 40 som tjockast. Padda varje 10cm
2. Först jämna till med 0-63, padda, sen markduk och 20cm makadamm.
Vad tror ni?
 
Har du beställt ut hemkörning så är det enklast med en och samma vara.

Jag skulle kört med makadam och packa i omgångar så du inte fyller allt och sedan paddar.
Här är det ju enkelt med en laser att mäta höjden så det rekommenderas om du saknar en sådan.
 
  • Gilla
JETH
  • Laddar…
Jag skulle ösa ner duk och 8/16 mak.

Att padda flera gånger kommer du tröttna på snabbt, det blir ett jädra skyfflande om du inte får det nedlyft i omgångar. Eftersom 8/16 saknar de minsta fraktionerna så blir det inte så komprimerat ändå.
 
Markduk, dränering och makadam, bry dig inte om att padda förrän efter kanske 1-2 dm makadam lagd. Att padda lera är meningslöst. Paddning av 8/16 jämnar bara ut det lite, det blir ingen speciell kompression, möjligtvis nån max 1 cm/dm material.

Eftersom det är lera måste du ha bra dränering, så glöm inte gräva en djupgrop för dräneringspumpen. Lägg sen dränslang runt gropens väggar. Sen en dränbrunn.

Grattis förresten till att du inte verkade ha någon sten. Vi hade lera blandat med en massa sprängsten, var ett rent helvete att få loss, annars hade jag nog grävt gropen på 2 dagar. Logistiken med alla stora högar som bildas tog också massvis med tid, då jag inte hade någon lastare utan fick använda grävmaskinens planerskopa till att bära iväg massorna till en slänt vi fyllde ut. Det kunde lätt ta en timme att pilla loss en stor bumling...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.