Hej!

Som förstagångsägare av hus är det väldigt mycket nytt för mig. Nu när det blivit lite varmare har ett otrevligt ogräs börjat spridas över bitar av min gräsmatta. Jag försökte gräva upp dem första gången jag såg dem men det kommer ständigt nya. De består av små håriga blad som sticker upp ur gräsmattan, sprider sig fort gör de med.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få i bekämpningen av dessa marodörer!
 
  • Ogräs med håriga blad som invaderar en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Håriga blad av ogräs som invaderar en gräsmatta bland gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog gissa på någon form av fibbla, kanske gråfibbla. Det finns några olika sorter av växten och ja, de är besvärliga. Långsiktigt handlar det om att stärka gräset så att ogräsen inte kan konkurrera ut gräset. Fibbla trivs bra i torr och näringsfattig jord.

Kemisk bekämpning har jag ingen erfarenhet av så du får säkert flera råd.
 
Inte för att vara taskig men de ogräset skulle jag gissa är ett mindre problem om man kollar bilderna. Det verkar mer som du ska fokusera på att få gräsmattan att växa än att bekämpa ogräs.. Växer inte gräset så kommer ogräset tillbaka direkt

Ser det ut så på hela gräsmattan ?
 
A Alexn72 skrev:
Inte för att vara taskig men de ogräset skulle jag gissa är ett mindre problem om man kollar bilderna. Det verkar mer som du ska fokusera på att få gräsmattan att växa än att bekämpa ogräs.. Växer inte gräset så kommer ogräset tillbaka direkt

Ser det ut så på hela gräsmattan ?
Det ogräset finns på alla sektioner av gräsmattan men den stora delen av den har väldigt minimalt av ogräset på en begränsad del. Det kanske kan vara en god idé att investera i gödsel och dylikt och ge gräset en push.
 
A Abies koreana skrev:
Jag skulle nog gissa på någon form av fibbla, kanske gråfibbla. Det finns några olika sorter av växten och ja, de är besvärliga. Långsiktigt handlar det om att stärka gräset så att ogräsen inte kan konkurrera ut gräset. Fibbla trivs bra i torr och näringsfattig jord.

Kemisk bekämpning har jag ingen erfarenhet av så du får säkert flera råd.
Goda råd, tack! Ska ta och investera i lite näring åt gräset.
 
Har dessa på vår gräsmatta, dom verkar trivas bäst där jorden är som ”sämst”. Dvs hårt packad och mer sandig än jordig.... ska lägga tid på att få bort dom i sommar :)
 
  • Gilla
skewby
  • Laddar…
Y Yehaw skrev:
Har dessa på vår gräsmatta, dom verkar trivas bäst där jorden är som ”sämst”. Dvs hårt packad och mer sandig än jordig.... ska lägga tid på att få bort dom i sommar :)
Det stämmer nog överens med min gräsmatta. Plätten där de flesta finns har nog avsevärt sämre jordkvalitet än den andra och upplevs som mer packad. Är relativt nyinflyttad och den tidigare ägaren tog dåligt hand om trädgården tyvärr. Jag gör dock mitt bästa för att förbättra den.

Ibland stöter man på patrull dock eftersom det är min första trädgård.
 
  • Gilla
Keius och 1 till
  • Laddar…
S skewby skrev:
Det stämmer nog överens med min gräsmatta. Plätten där de flesta finns har nog avsevärt sämre jordkvalitet än den andra och upplevs som mer packad. Är relativt nyinflyttad och den tidigare ägaren tog dåligt hand om trädgården tyvärr. Jag gör dock mitt bästa för att förbättra den.

Ibland stöter man på patrull dock eftersom det är min första trädgård.
Hur gjorde du för att bli av med den?
 
Y Yehaw skrev:
Har dessa på vår gräsmatta, dom verkar trivas bäst där jorden är som ”sämst”. Dvs hårt packad och mer sandig än jordig.... ska lägga tid på att få bort dom i sommar :)
Har för mig att det är exakt samma ogräs i en del av vår trädgård som är av samma modell, dvs torr och sandig. Är dock typ 30-40 kvadrat och en bit bort från huset, så jag ids inte göra så mycket åt saken. Än.
 
Det är gråfibbla

Gråfibblor, Pilosella Pilosellina - Blomväxter - NatureGate (luontoportti.com)

med reservation för att det kan vara kusinen mattfibbla

mattfibbla - Pilosella peleteriana | Identifiering | Finlands Artdatacenter (laji.fi)

De trivs på torra, sandiga och magra platser. De sprider sig med frö men också genom att bladrosetten skickar ut revor. De konkurrerar ut annan växtlighet genom att bladrosetterna effektivt täcker marken.

Rötterna går inte djupt och går bra att lossa från marken med en sax som man sticker ner under plantan. Att ge sig på fibblorna fungerar bäst efter regn när marken är fuktig.
 
  • Gilla
rindler och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är gråfibbla

Gråfibblor, Pilosella Pilosellina - Blomväxter - NatureGate (luontoportti.com)

med reservation för att det kan vara kusinen mattfibbla

mattfibbla - Pilosella peleteriana | Identifiering | Finlands Artdatacenter (laji.fi)

De trivs på torra, sandiga och magra platser. De sprider sig med frö men också genom att bladrosetten skickar ut revor. De konkurrerar ut annan växtlighet genom att bladrosetterna effektivt täcker marken.

Rötterna går inte djupt och går bra att lossa från marken med en sax som man sticker ner under plantan. Att ge sig på fibblorna fungerar bäst efter regn när marken är fuktig.
Hur gör man om de spridit sig över stora ytor? Är det fortfarande att klippa bort dessa för hand som gäller? Skickade på NPK-gödsel för någon vecka sedan när regnet kom men har så klart ännu inte sett någon effekt av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.