BirgitS
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
För att minimera risken för repor (igen, som på förra spisen) så lät jag först hushållspapper med kokhett vatten ligga emot en kvart. Det löste inte upp något men testade iaf.
Bara lite värme kan ju inte lösa upp fastbränt fett och protein utan det är kombinationen av värme (påskyndar processen) och såpa (fettlösande) under lång tid som är bakgrunden till att det används som ugnsrengöring.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Ta ett rakblad, i en sån där skrapa och skär bort det. Går väldigt snabbt och bra.
Eh nej verkligen inte! Som bilderna visar så är det ingen spishäll!
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Blötlägga med nått medel och nått spetsigt, tex en en kniv och skrapa försiktigt med känsla.
Har gjort rent många grisiga spisar utan att förstöra nått.
 
Har du testat kaustiksoda (ugnsrengöring)?

Annars tror jag en liten gasolbrännare skulle funka. Som att simulera en katalytisk ugnsrengöring, elda lite försiktigt på emaljen.
Har inte testat själv men skulle inte tveka att prova.

/Höghus
 
  • Wow
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Har du testat kaustiksoda (ugnsrengöring)?

Annars tror jag en liten gasolbrännare skulle funka. Som att simulera en katalytisk ugnsrengöring, elda lite försiktigt på emaljen.
Har inte testat själv men skulle inte tveka att prova.

/Höghus
Då skulle jag nog rekommendera att man testar på ett ställe som inte syns först, typ en av sidorna på spisen. Det där är kraftiga grejer.
 
Veronica.
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
Eh nej verkligen inte! Som bilderna visar så är det ingen spishäll!
Nej tack. Jag ser det och jag vet att det funkar finemang att använda brytbladskniv, kniv, eller rakblad, för att ta bort dessa inbrända rester.

Vet du vad? Jag har faktiskt gjort det själv, på den tiden hemmet och stugan hade vanliga spisplattor, precis som trådis har. Emalj är hårdare än ett rakblad, så det går väldigt bra att skära bort. Fungerar även bra i badrum, om det finns mkt ingrott skit runt kran eller avlopp. Stugan med brunnsvatten, var inte roligt för det vita badrumsinredningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Nej tack. Jag ser det och jag vet att det funkar finemang att använda brytbladskniv, kniv, eller rakblad, för att ta bort dessa inbrända rester.

Vet du vad? Jag har faktiskt gjort det själv, på den tiden hemmet och stugan hade vanliga spisplattor, precis som trådis har. Emalj är hårdare än ett rakblad, så det går väldigt bra att skära bort. Fungerar även bra i badrum, om det finns mkt ingrott skit runt kran eller avlopp. Stugan med brunnsvatten, var inte roligt för det vita badrumsinredningen.
Så här kan jag tänka mig att testa en skrapa, mot metallen - , men att skrapa med kniv eller rakblad på emaljen (som mina bilder visar) lär ju självklart ge repor. Eller menar du att du brukar göra det, skrapa rakt mot emaljen och "skära" bort det? Och hur skär man bort i ett veck, med ett plant rakblad i en böj (som spisen är)?

(Bild från https://www.varbergsbostad.se/hyresgast/i-lagenheten/fixa-sjalv/rengor-spisen)

_MG_5988.jpg
 
Finska städproffset på YouTube
@Aurikatariina
Hon tar ugnsrengörningsmedel och sätter på plastfolie. Låter verka över natten, sedan torka bort med microfiberduk.
 
... fortsätter göra reklam för autosol ...;)
 
  • Gilla
Rönnbär1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då skulle jag nog rekommendera att man testar på ett ställe som inte syns först, typ en av sidorna på spisen. Det där är kraftiga grejer.
Menar du kaustiksodan med kraftiga grejor är det lugnt. Den påverkar inte emalj, och kan lösa upp matrester om de inte är helt förkolnade.
Menar du gasolen är den också lugn . Emaljen bränns i ca 800 grader, så lite försiktigt eldande skadar den inte. Metallringen på gamla gjutjärnspattor kanske kan bli missfärgad om man värmer för hårt.

/Höghus
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Finska städproffset på YouTube
@Aurikatariina
Hon tar ugnsrengörningsmedel och sätter på plastfolie. Låter verka över natten, sedan torka bort med microfiberduk.
Ugnsrengöring=kaustiksoda.


/Höghus
 
Svinto. Några drag och det är borta (y)
 
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
En bit på väg men får avsluta jobbet vartefter, lite i taget.
Hästjobb! Helt otroligt vad det sitter!

För att minimera risken för repor (igen, som på förra spisen) så lät jag först hushållspapper med kokhett vatten ligga emot en kvart. Det löste inte upp något men testade iaf.
Sen smörjde jag kanten runtom med Yes (för extra glid) och gnuggade försiktigt med helt upplöddrad Svinto, men det är som att få bort tandsten i munnen med en tandborste.
Fick ta en skedskaft och trycka ner Svintot i skarvkanten och gnugga med, men ändå nådde den inte ner. Att ta en kniv och trycka ner vågade jag inte riskera.
Lite försvann men orken tog slut i armen så fortsätter annan dag.
Ser bättre ut nu än före iaf, eller hur?!
Tack för pepp och förslag! (y):ok:
Och vad använder då tandläkaren för att få bort tandstenen....jo nått spetsigt att peta/skrapa med.
Säger det igen, blöt upp, skrapa försiktigt bort smutsen med nått vasst, tex spetsen på en kniv.
Med rätt känsla kommer du inte förstöra emaljen, precis som tandläkaren.
På apoteket finns annars just den tandläkaren använder för några tior, köp en sån, den är kanon att peta med.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... fortsätter göra reklam för autosol ...;)
Bra till mycket. Fantastiskt bra att ta bort besticksmärken på matporslin.
 
  • Gilla
Rönnbär1
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bra till mycket. Fantastiskt bra att ta bort besticksmärken på matporslin.

Läste om det på nätet så nu uppskrivet på listan att köpa! Tack! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.