Renoverar ett hus från 1950. Allt är utrivet till stommen som nu är synlig och det är snart dags att isolera. Tidigare bestod ytterväggarna utifrån och in av:

- liggande träpanel
- någon tjockare typ av masonit
- sågspån mellan 100 mm-reglar
- liggande spontad panel

Jag tänkte isolera med iCell cellulosa-skivor och använda den ångbroms som iCell säljer. Vid nybygge är det enkelt att dra ångbromsen varvet runt före man bygger innerväggar och mellanbjälklag. Men i mitt fall:

1. Blir det tillräckligt bra att sätta ångbroms där jag kommer åt inifrån, dvs. att det blir ytor utan t.ex. runt mellanbjälklagets ”sarg” framförallt på gavlarna? Även där innerväggar möter yttervägg uppstår denna situation.

Kommer även göra ett installationsskikt innanför med 45-reglar och iCellskivor. Huset är fritidshus och vi kommer kallställa på vintrarna, dock ibland åka dit över helger och då slå på värme. Dock kanske vi i framtiden vill hyra ut det hela vintern någon gång och vill inte att det ska ställa till fuktproblem.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Hej! Nu är detta bara min egna fundering. Jag har själv byggt ett hus med icell isolering och ångbroms. Det jag tänkte lite på då är att en gipsad vägg, förutsatt att man fogar alla hörn även mot golv o tak, borde ge samma funktion som ångbromsen. Kan man som i ditt fall dessutom inte sätta ångbromsen överallt kanske den mest blir en onödig extrakostnad. (Den är ju rätt dyr med....)
/Kim
 
K krenr09 skrev:
Hej! Nu är detta bara min egna fundering. Jag har själv byggt ett hus med icell isolering och ångbroms. Det jag tänkte lite på då är att en gipsad vägg, förutsatt att man fogar alla hörn även mot golv o tak, borde ge samma funktion som ångbromsen. Kan man som i ditt fall dessutom inte sätta ångbromsen överallt kanske den mest blir en onödig extrakostnad. (Den är ju rätt dyr med....)
/Kim
Tack för de tankarna. Har verkligen själv övervägt att skippa den. Det har ju inte varit ångbroms i huset på 70 år så det borde stå pall på det sättet några år till. Det var mest att iCell rekommenderar ångbroms till skivorna men de har förstås ett visst egenintresse i att sälja båda…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.