Funderar på att skaffa en Douglas hammare, men kan inte bestämma mig riktigt för vilken modell. Är en normal överenergisk hemmapulare med alldeles för många byggnader som måste fixas, har en lantgård med div byggnader.
Jobbar även ute ibland som allmont. m.m.
Fick kontakt med en som ska till staterna så småningom och undrade om han skulle ta med nåt hem.
Är lite sugen på en 20oz smoth face finnish hammer, eller skall man satsa på en traction face framing hammer?
Har även sneglat lite på denna:
http://www.sears.com/shc/s/p_10153_12605_00948296000P?filter=Brand%7CVaughan&vName=Tools&cName=Hand+Tools%2C+Carpentry&sName=Hammers
Är det nån som har testat??
 
Smooth face är mer allround och modellen att föredra om du inte spikar stomme för jämnan.
Vaughan-klubban som du länkar till väger 28oz, och är sannolikt inte lika välbalanserad, så har du inte Popeye-armar så tycker iaf jag att du ska fortsätta att fundera på en Douglas.
 
Tycker att Vaughan 28 oz. Rigbuilder Hatchet ser livsfarlig ut. :)
 
Det där ser farligt ut. Roligare att få klon tillbaka än en egg. Och hur ofta behöver man yxan så nära till hands?
 
Använder faktiskt yxa en hel del när jag snickrar, men jag gillar inte att spika med den, funderade på om en combo kanske skulle funka. Blir nog att införskaffa en bra hammare och fortsähtta att använda yxan som vanligt.
Har man en massa gamla lador och annat skit som skall lagas lite då och då så är yxan ett ganska bra verktyg, likaså motorsågen, för vem har lyxen att alltid ha ström tillhands? har ännu inte skaffat ett elverk, men det finns på önskelistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.