Äger en hel del skivor. Det är både sådant jag själv köpt men också fått såklart i present. Sedan finns det en del skivor som jag fått ärva från min mormor, som tyvärr är död. Jag var den enda i släkten som har en fungerande skivspelare så det var enkelt val. Det fanns några fåtal CD skivor och kassetter också.

De skivorna jag fick ärva är mest dansband men även en del annat. Jag tänkte här presentera några av skivorna. Nämligen de som har helt horribla omslag. Vissa av dem är sådana jag själv köpt så alla är inte ärvda. Jag tänker också nämna om skivorna är bra eller inte. Bara för att de har kasst omslage behöver de inte låta illa.

Vi börjar med en grupp som heter Kvintetten Olsson och detta är knappt lyssningsbar musik. De sjunger riktigt kasst och enda anledningen jag har den kvar är just på grund av omslaget. Jag har den ofta uppsatt på en vägg där jag bara har konstiga omslag. Fodralet och skivan är då i ett hängbart plastdraperi med plats för totalt 12 skivor.

Nå här är omslaget.



 
  • Fem män i randiga skjortor sjunger utomhus bredvid en kalv framför ett rött hus. Skivomslag, "De' ska' vi sjunga".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Totte_S
Undrar om det är den bruna killen i mitten som är olsson? :rofl:
 
Vi kommer nu till en skiva där personerna faktiskt kan sjunga. Visst deras engelska är väl sådär men de försöker i alla fall. Musiken är typiskt dansband fast med lite disco också och det svänger bra i vissa låtar. Bäst är deras version av "Lady Bump" för den har så bra drag i.

Deras utsende är väl också ok om man bortser från killen i vitt längst ut till höger. Han har framförallt sjukt stora glasögon och knasigt skägg. Personen i blått känns lite.. upphottad med droger kanske?
 
  • Musikgrupp, 70/80-tal, scenkläder, skivomslag, glada, instrument bakom, färgglatt, retro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
johanfa och 4 till
  • Laddar…
Nu till nåt helt annat. En polsk? sångare som imiterar Elvis så det skriker om det. Jag vet min mormor tyckte den här killen var häftig när han försökte imitera Elvis. På sätt och vis kan jag väl hålla med om det, men det sämsta med skivan är att trots den har Elvis liknade låtar saknar den totalt magin som Elvis hade. Synd egentligen.
 
  • Man med blick framåt, brun polotröja, skivomslag, vintage, text "DUŠKO LOKIN JA ČEZNE ZA TOBOM SUZY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanfa och 1 till
  • Laddar…
Kvintetten Olsson
 
 
Tack för länkarna raveper

Apropå Elvis kommer vi nu till första CD skivan. Det är Eilert Pilarm som sjunger Elvis låtar. Han låter inte direkt som Elvis men han sjunger ändå ok. Den här skivan har förresten spelats i Jimmy Fallons "Don´t Play This Song". Jimmy fick ett skrattanfall när han hörde Eilerts röst. Det som är fult med omslaget är såklart hans gula plast? jacka och själva ansiktsutrycket i allmänhet. Skivan råknas som kult av många.
 
  • CD-omslag, artist med gitarr, gul jacka, "Greatest Hits", neonskylt-ram, stjärnor, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanfa
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Vi kommer nu till en skiva där personerna faktiskt kan sjunga. Visst deras engelska är väl sådär men de försöker i alla fall. Musiken är typiskt dansband fast med lite disco också och det svänger bra i vissa låtar. Bäst är deras version av "Lady Bump" för den har så bra drag i.

Deras utsende är väl också ok om man bortser från killen i vitt längst ut till höger. Han har framförallt sjukt stora glasögon och knasigt skägg. Personen i blått känns lite.. upphottad med droger kanske?
Gissar på sångare till längst till vänster och bassist längst till höger. Trummis troligen näst längst till höger :)
 
Är det du som är Herr Dryck?
En fantastisk blogg jag saknar, Katastrofala skivomslag.

/Höghus
 
Höghus.Nej jag är inte Herr Dryck. Kommer i håg hans roliga blogg.
 
Nu kommer vi till djur som poserar. I det här fallet hundar. Jag ska ge två exempel här på just omslag med hundar på.

Först ut är Ås-Anders gäng. Musiken som splas är gammeldans. Inte något jag brukar lyssna på och nej.. jag tycker inte skivan är bra men detaljen som gör det fult är den ledsna/panikslagna hunden som sitter i fåtöljen. Hunden har öronen bakåt vilket brukar betyda att den inte är glad. Det värsta är att hundens ögon ser panikslagna ut. Någon borde insett att hunden inte ville vara med på bild men icke.

Hundarna på skiva nummer 2 ser inte lika ledsna/panikslagna ut men däremot kan man misstänka att de är drogade. Mattan på golvet skulle kunna stämma in på hundarnas färgteckning men man får hoppas att det inte var en hundmatta. Jag får uppfattningen att rummet verkar lite snett också men det är säkert fotografens fel.

Musiken på skivan då? Ja den är acceptabel men inte jättebra. Den här skivan kom ut ett år innan George Baker Selections superhit ". Paloma Blanca". Största hiten från denna skivan är nog "Morning Sky"
 
  • Musikgrupp med dragspel, gitarr och kontrabas; hund sitter i fåtölj; retro estetik, "ÅS-ANDERS GÄNG" tröjor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man med skägg, två hundar, soffa, barfota, inomhus, öppen spis, gitarr, skivomslag, "A Song For You".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kör en till med djur som poserar men denna gången är det lite olika djur. Jag ska också berätta en rolig sak angående denna skivan och en tyskland resa vi gjorde med skolan år 1990 men först.. Omslaget.

Ja.. Vi ser en mindre häst som någon sitter på. Han som sitter på hästen har en ledsen hund i famnen. På ett bord i närheten ser vi en nervös? höna och en trött gris.Golvet ser inte helt rent ut.

Jag köpte den här maxisingeln i Berlin. Jag hade hört låten på radion i Tyskland och tyckte den var småkul och den kostade inte så mycket heller. Låten är en Pop electronic med lite rap och en massa samplade djurljud. Ja låten påminner lite om Bröderna Djups "Vi bor på landet" men ändå inte. När jag hörde låten då tyckte jag den var småskoj. Numera tycker jag den är rätt sunkig och fjantig.

Nu till det roliga med den här skivan. Vi besökte som sagt Berlin då de började riva berlinmuren. Vi bodde på ett vandrarhem lite utanför Berlin. Det var rätt fint och så men sängarna var alldeles för hårda. Men nu till det roliga:

I ett rum som tillhörde vandrarhemmet fanns en vinylspelare med stero och allt, men det fanns också ett slags intercom system så man kunde ropa i mikrofon till något rum och även spela musik till vissa rum (Du tryckte ner en tangent till de aktuella rummen). Jag och en kompis fick en rolig ide då. Vi skulle gå upp mitt i natten och sätta igång den här skivan fast på B-sidan där det var någon accapela med djurljud mest och spela upp detta för lärarna. Vi visste (Trodde vi) numret på rummen som lärarna hade.

Sagt och gjort, vi smyg upp och satte på skivan och valde Phono som val till intercomen och tryckte in de aktuella numren till rummen. :D Sedan väntade vi. Det dröjde inte länge förrän några yrvakna turister stapplade ut från de aktuella rummen och frågade "The hell is going on?"

Vi insåg att vi valt fel nummer och stängde såklart snabbt av skivan och smög bort till vårat rum och låtsades att vi inte visste vad turisterna pratade om. De förstod säkert men sade ingenting mer. Nästa morgon berättade vi för lärarna och de fick ett gott skratt åt vårat tilltag. Egentligen hade vi tänkt vara tysta om det men vi visste inte om turisterna hade klagat så därför berätta vi om det.

Tja. Ett litet roligt minne sådär. Här är omslaget till skivan.
 
  • Man med hund, höna, gris; stor hund framför; text "ESATTO!" och "FRANCESCO SALVI".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.