Beror på stilen på huset och rummet, oftast passar furu/grangolv bra men inte alltid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på stilen på huset och rummet, oftast passar furu/grangolv bra men inte alltid.
Tack, stilmässigt är jag inte så orolig, mer det tekniska utförandet jag är litet fundersam kring. Kommer golvet hålla ihop väl eller blir det problem som skulle ha undvikits med ett vanligt parkettgolv (som jag tycker är litet tråkigt)?
Planerar att grundlacka med vit kulör och sedan topplacka ett par gånger.
 
Det finns även fina golv med vitoljevax, enklare att köpa färdigbehandlat. Bredare golv är snyggare men också dyrare. Bara du följer tillverkarens instruktioner kommer det gå bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns även fina golv med vitoljevax, enklare att köpa färdigbehandlat. Bredare golv är snyggare men också dyrare. Bara du följer tillverkarens instruktioner kommer det gå bra.
Hårdvaxolja verkar bra men jag satsar på det slitstarkaste alternativet - lack eftersom jag inte ids annat. Håller med om att bredare golv är snyggare (men dyrare och bygger mer på höjden). Just att 15mm-varianten skulle gå att lägga utan skruvning/limning lockade extra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Här rekommenderas att 15mm furugolv ska skruvas på 15mm plywoodskivor på betongplatta. Om det krävs ett lager plywood är 15mm furugolv helt ointressant för mig.
 
G Gnarpjohan skrev:
Här rekommenderas att 15mm furugolv ska skruvas på 15mm plywoodskivor på betongplatta. Om det krävs ett lager plywood är 15mm furugolv helt ointressant för mig.
Moelven menar att massivt golv kan läggas flytande om det inte är större än 4x4m.*

Som jag tolkar råden.
15mm furugolv kan läggas flytande på betongplatta om golvet är 4x4m eller mindre.
15mm furugolv kan skruvas på plywood för montering på betongplatta för golv större än 4x4m.

I mitt fall ska furugolvet bland annat läggas i ett rum större än 4x4m. Enklaste lösningen blir nog flytande parkettgolv (tyvärr), lutar åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.