Har en spis (ca 6 år gammal) där stora plattan har två fastbrända envisa ringar som jag inte lyckas få bort!
Kört med allt utom svinto som jag hört sabbar emaljen rejält.

Har över otliga nätter haft olika blandningar påkladdade eller inpackade, med likt förb* så sitter det stenhårt kvar på morgonen!
Det går liksom inte att "blöta upp det", det är som ingjutet i emaljen!

Testat att täcka det med 24% ättika och bikarbonatgegga som bubblat över natten, citronsyra, skrubbat med microfiberduk, skrubbat med skrubbsvamp, skrapa med naglarna (stenhårt trots uppblött före i flera timmar med varmt pappersomslag - som sagt, testat det mesta.

Det är väl ingrott stekfett och kryddor.

Vad löser upp det? Vad ska jag köpa?
 
  • En närbild på rost och skador på vit emalj på köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En använd spishällplatta med rost och bränna, monterad på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ammoniak skulle jag inte använda men funkar nog. Obs mkt otrevlig kemikalie!
 

Bästa svaret

Du har använt allt utom det som funkar, Svinto!
Svinto repar INTE så länge det löddrar.
 
  • Gilla
Ohchips och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har använt allt utom det som funkar, Svinto!
Svinto repar INTE så länge det löddrar.
Vore bra men vågar inte testa igen. Var på väg helsabba en spis för länge sen med tilltron till reklamen att det inte repar. Det gjorde det, oavsett mkt lödder, lätt skrubb. Hann se linjerna komma fr bortskrubbad emalj o slutade i tid.
Däremot för själva spisplattan och glaset på ugnen etc. är det toppen.

Sökte på andra inlägg -

10 nov 2006 13:10 #5
Re: Hur få bort fastbrända matrester på spisen

NEJ!! Inte Svinto! :surprised:

Gå inte på reklamen om att det inte repar.
Ugnsrengöring som får verka länge och kanske i flera omgångar om det behövs är tricket. Möjligen en VIT tvättsvamp. Men Svinto.... det blir repor, jag lovar.
Prova gärna på en blank rostfri yta om ni inte tror mig."
 
BirgitS
Ett sätt att få ugnen ren är lägga på rikligt med såpa och sen sätta på ugnen. När såpan bubblar stänger man av ugnen och låter det svalna innan man sköljer bort såpan. Kanske det kan bli samma goda resultat i ditt fall om man sätter plattan på max men jag vet inte om det kommer att bli tillräckligt varmt bredvid plattan för att det ska fungera. Ha inte plattan på i mer än en kvart.

Men inte ens gamla kvinnliga släktingar lyckades hålla det området rent utan det såg nog ut som hos dig.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett sätt att få ugnen ren är lägga på rikligt med såpa och sen sätta på ugnen. När såpan bubblar stänger man av ugnen och låter det svalna innan man sköljer bort såpan. Kanske det kan bli samma goda resultat i ditt fall om man sätter plattan på max men jag vet inte om det kommer att bli tillräckligt varmt bredvid plattan för att det ska fungera. Ha inte plattan på i mer än en kvart.

Men inte ens gamla kvinnliga släktingar lyckades hålla det området rent utan det såg nog ut som hos dig.
Det stämmer, gamla matlagningsglada släktingar på -70-90 tal kämpade också med
Det är konstigt faktiskt för även fast man direkt efter ha stekt torkar av med hett vatten och YES så behövs det bara några missar att hårt ha gnuggat efteråt, så blir det som en stenhård ogenomtränglig lagring i emaljen i kanten längst ner runt plattan. Och bara precis i direkta kanten runt.
Resten är ju inga problem alls att få skinande rent från stekskvätt!
Som att emaljen just i kanten runt har nån slags "veck" i tillverkningen där det rinner ner i.

Just nu pågår projekt test: Klorin som får ligga där i två timmar. Uppdaterar om resultatet! :)))
 
Svinto repar inte så länge det är lödder i det. Gammal ihärdig myt som aldrig har stämt. Har man ändå lyckats repa är det för hårda tag med för liten bit ull utan lödder. Det går faktiskt att göra rent vindrutan på bilen med Svinto utan att det repar ett dugg. Absolut rent blir det också.

svinto, svinto, svinto!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Svinto repar inte så länge det är lödder i det. Gammal ihärdig myt som aldrig har stämt. Har man ändå lyckats repa är det för hårda tag med för liten bit ull utan lödder. Det går faktiskt att göra rent vindrutan på bilen med Svinto utan att det repar ett dugg. Absolut rent blir det också.

svinto, svinto, svinto!
Hur kommer det sig då att man kan googla och leta, leta, leta efter svaret på rengöring av emalj men det står absolut ingenstans om svinto, vilket borde vara det mest miljövänliga och enklaste sättet för det och därför vara det självklara förstavalet - om det fungerade på emalj.

Men nåväl, ska testa liten yta igen men eftersom det inbrända sitter så hårt, att inte ens klorin (som visade sig nu inte heller ta bort ett dugg) eller ättika (etc etc) funkar, så måste det ju innebära att jag måste gnugga hårt för att få bort det. Det är ju så vinto funkar, man gnuggar. Det löser ju inte upp något. Som att gnugga bort sten!
Återkommer! Testar! :)
 
Magnus E K
Problemet är att spisen är i fel färg. Återanvänder en bild från en annan tråd:

323555-ba5d1a208fb29ffe6c99a116e570f338.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
För att konsensus inte är fakta?
Det som har bränt fast är ju gamla proteiner, fett och kolhydrater som i princip har bildat ett nytt ytterskikt på emaljen. Bara att skrapa ner.

Stålull och Svinto består av fint skrapad stål som arbetar på samma sätt som ett rakblad på en spishäll. Inte fan repar den. Så länge det finns tvål i ullen förhindras för hård kontakt mot underlaget. Det är femtielva tusen små rakblad som skrapar av smutsen lätt var för sig.
En grön Scotch-Brite-svamp däremot innehåll en plastull med ingjutet keramisk slipmaterial (600-korn) som garanterat repar emalj.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stålull och Svinto består av fint skrapad stål som arbetar på samma sätt som ett rakblad på en spishäll. Inte fan repar den. Så länge det finns tvål i ullen förhindras för hård kontakt mot underlaget.
Kan problemet med Svinto i det här fallet bero på att det är svårt att komma åt i längst in i vinkeln vilket gör att folk trycker så hårt att tvålen trycks undan?
Jag har liten erfarenhet av Svinto utan försöker bara komma på en anledning till varför många tycker att Svinto repar fast det inte borde göra det.
 
  • Gilla
Rönnbär1
  • Laddar…
Svinto eller inte. Jag hade först testat såpa och låta plattan vara varm en kvart eller så - precis som när man rengör ugnen.
 
En bit på väg men får avsluta jobbet vartefter, lite i taget.
Hästjobb! Helt otroligt vad det sitter!

För att minimera risken för repor (igen, som på förra spisen) så lät jag först hushållspapper med kokhett vatten ligga emot en kvart. Det löste inte upp något men testade iaf.
Sen smörjde jag kanten runtom med Yes (för extra glid) och gnuggade försiktigt med helt upplöddrad Svinto, men det är som att få bort tandsten i munnen med en tandborste.
Fick ta en skedskaft och trycka ner Svintot i skarvkanten och gnugga med, men ändå nådde den inte ner. Att ta en kniv och trycka ner vågade jag inte riskera.
Lite försvann men orken tog slut i armen så fortsätter annan dag.
Ser bättre ut nu än före iaf, eller hur?!
Tack för pepp och förslag! (y):ok:
 
  • Använd spishäll med en smutsig platta och brända rester runt kanten. Nötning och slitaget syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde svinto på en liknande spis (vit emalj) när jag flyttstädade lägenheten.

Funkade kanon så länge jag hade stora bitar och mkt lödder. Men där jag trycker för hårt blev det repor.

Så det går (precis som du visat!) men det tar tid!!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Veronica.
Ta ett rakblad, i en sån där skrapa och skär bort det. Går väldigt snabbt och bra.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.