Johanw123
Hej! Vad tror ni detta päronträdet lider av? Blir successivt värre under sommaren. Har aldrig fått någon frukt från detta trädet trots att det är planterat 2003, tror dock att jorden är dålig och stenig

Närbild av gröna blad på gren, några med bruna fläckar, mot suddig bakgrund av gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gren med gröna löv framträder, suddig bakgrund med grönska, del av röd byggnad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skriver själv orsaken, jorden är för dålig. Päron har mycket högre krav än tex. äpple, de vill ha djupa, fuktighetshållande och näringsrika jordar.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Visa ett par bättre bilder på bladens röda prickar. Jag tänker främst på päronrost. Detta hämmar visserligen fruktsättningen men i så fall i betydligt senare skede.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
yonna yonna skrev:
Visa ett par bättre bilder på bladens röda prickar. Jag tänker främst på päronrost. Detta hämmar visserligen fruktsättningen men i så fall i betydligt senare skede.
Svårt att få en riktigt bra närbild En hand håller ett grönt blad med brunaktiga fläckar mot en suddig naturbakgrund i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som päronrost. Brukar trädet skräpa och tappa blad på sommaren?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
yonna yonna skrev:
Ser ut som päronrost. Brukar trädet skräpa och tappa blad på sommaren?
Inget som jag tänkt på men inte omöjligt att det tappar lite löv, dock inte alla. Har du något bra tips för att motverka päronrosten?
 
Är det rost finns inget att göra.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Stefan N Stefan N skrev:
Är det rost finns inget att göra.
Såga ner och elda upp?
 
Jag "tror" angreppen är första steget till rost men jag är inte i detta fall 100% säker. Jag har haft stort gammalt rostangripet träd och vet att det inte finns botemedel. Men om man avlägsnar sävenbom och kinesiska enar i närområdet kan angreppen bli mindre. Min granne hade en enorm en nära vår tomtgräns och som vi tog bort och även om rosten inte försvann helt blev det mycket mindre angrepp. Det är svårt att få alla grannar att plocka bort de kinesiska enarna (som är värdväxt under vinterhalvåret). TS ska inte i detta skede ta bort sitt päronträd även om fruktsättningen efter blomningen successivt försvinner. Det där med näringstillförsel tror jag inte på. Trädet är äldre och har rejält rotsystem. Bildgoogla och läs om sjukdomen.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Som föregående skriver är det päronrost. Den finns kvar så länge det finns enbuskar (eventuellt thujor och annat elände också....) i närheten. Vi har haft päronrost i mer än 25 år på våra träd, minskad mängd frukt men nått mer händer inte med träden.
 
  • Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Handskriven lapp med klister, funderingar kring päronrest, vad göra, köpa, äta eller två fallda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Päronrost brukar ha färre fläckar men större, och de är tjockare med utväxter på undersidan lövet. Men det kanske utvecklar sig däråt längre fram på sommaren. Det är rent generellt väldigt tidigt på säsongen att redan få så där mycket angrepp på löven så jag trodde bilderna var tagna längre fram på förra sommaren.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Som föregående skriver är det päronrost. Den finns kvar så länge det finns enbuskar (eventuellt thujor och annat elände också....) i närheten. Vi har haft päronrost i mer än 25 år på våra träd, minskad mängd frukt men nått mer händer inte med träden.
Thuja och vanlig en är inte värd för svampen, däremot trädgårdsenar, blyertsen, himalayaen och kinesisk en.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Thuja och vanlig en är inte värd för svampen, däremot trädgårdsenar, blyertsen, himalayaen och kinesisk en.
En bild som visar vad som finns runt mitt sjuka päronträd, alla tips på vad jag borde kapa för att minska vintervärdar är välkommet

Idyllisk landsbygdsträdgård med röda hus, gröna träd, klarblå himmel och en gammal lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123
Grönt buskage mot soligt, skogsbakgrundslandskap, gräsplan och en kompostbehållare i det fjärran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.