Cheesen
F fredand44 skrev:
Hej
På ford sade de att det var "fin" gänga. Så de är väl lite tätare kan jag tro.
Ja dom på bilden är ju dessutom flänsskruv. Det bör ju finnas en anledning till flänsen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja dom på bilden är ju dessutom flänsskruv. Det bör ju finnas en anledning till flänsen.
Det är flänsskruv nästa överallt på bilar idag, anledningen är att robotar kan plocka och skruva i de. Flänsskruven ligger helt enkelt bättre i en hylsa.
 
P PatrikJo skrev:
Du tror att det inte baseras på beräkningar, utan tyckande?
Fordonstillverkare är prispressade in åt helsike. De lägger inte ett öre mer på komponenter än de behöver. Att utan förståelse byta till sämre kvalitet på en bromskomponent är inte bara dumsnålt, det borde vara åtalbart
nu tror jag du överdriver kraftigt.........det finns som sagt åtskilliga som har vanliga 8.8 skruv till bromsok.
 
S Stefan1972 skrev:
nu tror jag du överdriver kraftigt.........det finns som sagt åtskilliga som har vanliga 8.8 skruv till bromsok.
Och åtskilliga som inte har det.
Tror du konstruktören väljer skruvkvalitet genom att kolla vad han har i skrothyllan?
 
Hej,
På måndag tror min närmaste Ford handlare att de får hem 4 orginalskruvar åt mig. Jag ska passa på att fråga vilken hylsa det ska vara. Förmodligen ska det vara 1/2 hylsa precis som några misstänkte här ovan. Hittade EN sådan hylsa, efter min far, igår i en äldre hylssats. Då jag testade den funkade skruven att lossa direkt efter att ha värmt lite grann med vörmepistol. Klantigt av mig att använda 13 hylsan.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej,
På måndag tror min närmaste Ford handlare att de får hem 4 orginalskruvar åt mig. Jag ska passa på att fråga vilken hylsa det ska vara. Förmodligen ska det vara 1/2 hylsa precis som några misstänkte här ovan. Hittade EN sådan hylsa, efter min far, igår i en äldre hylssats. Då jag testade den funkade skruven att lossa direkt efter att ha värmt lite grann med vörmepistol. Klantigt av mig att använda 13 hylsan.
Mvh
Fredrik
Skruvskallen är säkert gjord för 13 mm hylsa men 1/2" brukar gå att slå på med hammare när skallen blivit skadad. Samma sak med skruvar i tumdimensioner, där kan man slå på mm-hylsor på skadade skallar.
 
Ja, det kan stämma, men jag börjar få en mag känsla att jag helt enkelt klantade mig. Ska fråga Ford då jag hämtar ut skruven i nästa vecka viken hylsa det ska vara.
Hade ju väldigt svårt att föreställa mig att det är skruvar med tum-hylsa som används i en europeisk bil efter år 2000. Känns så osannolikt.
 
optimum
F fredand44 skrev:
Ja, det kan stämma, men jag börjar få en mag känsla att jag helt enkelt klantade mig. Ska fråga Ford då jag hämtar ut skruven i nästa vecka viken hylsa det ska vara.
Hade ju väldigt svårt att föreställa mig att det är skruvar med tum-hylsa som används i en europeisk bil efter år 2000. Känns så osannolikt.
Tips. Köp hem skruvar före du ska byta bromsskivor och belägg.
På min bil (Volvo XC60) sitter det skruvar på oken bak för att lossa dem vid byte belägg och sedan större skruv till fästen för oken vilka behöver lossas om man ska byta skivor.
De skruvarna har förbelagd gänglåsning som ser ut som rött i gängorna på en del av skruven.
Sedan sitter skivorna fast i navet med en liten skruv med konisk skalle.

Om man byter belägg och återanvänder skruvarna så är risken att de inte går lossa nästa gång då skruvskallarna blir skadade. Även den som sitter i skivorna med en invändig torx.

Om man ändå återanvänder bör man använda loctite för låsning.
Jag bytte skivor och belägg runt om på min bil och sparade ca 9000 kr mot Volvo verkstad så jag tycker att lite original skruvar för några hundra är helt ok. Köpte skivor och belägg av bra fabrikat på nätet.
 
  • Haha
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Och åtskilliga som inte har det.
Tror du konstruktören väljer skruvkvalitet genom att kolla vad han har i skrothyllan?
nä jag har redan skrivit vad jag tror.....eftersom varje öre räknas så tror jag inte de gör omfattande beräkningar på varje förband så många ggr blir det säkert en smaksak beroende på konstruktör. Hur förklarar du annars att åtskilliga har 8.8 kvalitet på typ samma konstruktion? Har de gjort ett sämre jobb ? Då jämför jag vanliga personbilar då med likartade förutsättningar.
Sen är det inte bara jag heller. Titta på framvagnsleder i allmänhet på eftermarknaden. Det är många ggr vanliga 8.8 skruv trots att original kanske är 10.9.
 
S Stefan1972 skrev:
nä jag har redan skrivit vad jag tror.....eftersom varje öre räknas så tror jag inte de gör omfattande beräkningar på varje förband så många ggr blir det säkert en smaksak beroende på konstruktör. Hur förklarar du annars att åtskilliga har 8.8 kvalitet på typ samma konstruktion? Har de gjort ett sämre jobb ? Då jämför jag vanliga personbilar då med likartade förutsättningar.
Sen är det inte bara jag heller. Titta på framvagnsleder i allmänhet på eftermarknaden. Det är många ggr vanliga 8.8 skruv trots att original kanske är 10.9.
Vi tar ett exempel. Ford Focus såldes under sin storhetstid i över en halv miljon exemplar per år. Om vi vill spara in en krona per producerad bil kan vi lägga närmare 500 konstruktörstimmar för att gå break even, första året. År två går vi ändå plus. Man stoppar inte in bättre grejer än nödvändigt. Ett undantag kan vara om man exempelvis vill generalisera sitt reservdelssortiment, men du kan inte se vilken bil som faktiskt behöver en viss skruv och vilken som fick det för att grannmodellen behövde det.
Att eftermarknadsdelarna ibland använder sämre komponenter är väl ingen nyhet? Hur menar du att det skulle vara ett argument för att kunna fuska ännu mer?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Vi tar ett exempel. Ford Focus såldes under sin storhetstid i över en halv miljon exemplar per år. Om vi vill spara in en krona per producerad bil kan vi lägga närmare 500 konstruktörstimmar för att gå break even, första året. År två går vi ändå plus. Man stoppar inte in bättre grejer än nödvändigt. Ett undantag kan vara om man exempelvis vill generalisera sitt reservdelssortiment, men du kan inte se vilken bil som faktiskt behöver en viss skruv och vilken som fick det för att grannmodellen behövde det.
Att eftermarknadsdelarna ibland använder sämre komponenter är väl ingen nyhet? Hur menar du att det skulle vara ett argument för att kunna fuska ännu mer?
vi kan nog avsluta det här med att vi tycker olika........jag har inte sagt att ts måste använda vanliga skruv. Han har ju löst saken. Jag går på min erfarenhet och använder det jag tycker fungerar vid varje applikation.
 
S Stefan1972 skrev:
vi kan nog avsluta det här med att vi tycker olika........jag har inte sagt att ts måste använda vanliga skruv. Han har ju löst saken. Jag går på min erfarenhet och använder det jag tycker fungerar vid varje applikation.
Det handlar inte om tyckande. Du gör fel. Du gör något som potentiellt är farligt.
Du snålar in på enstaka kronor och riskerar i och med det någon annans liv. Din erfarenhet är inte värt ett dugg i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Du har kikat i lådan för bromsbeläggen? Ibland medföljer nya skruv. (y)
 
P PatrikJo skrev:
Det handlar inte om tyckande. Du gör fel. Du gör något som potentiellt är farligt.
Du snålar in på enstaka kronor och riskerar i och med det någon annans liv. Din erfarenhet är inte värt ett dugg i det sammanhanget.
Ja jag hör att du tycker det men vad har du själv för erfarenhet? Gör du reparationer by the book ovillkorligen? I de flesta verkstandshandböcker står det att man dessutom ska byta en mängd fästelement regelmässigt när de lossas. Gör du det? Tror du märkesverkstäderna gör det? Nej det gör de inte. Då skulle fakturorna vara nerlusade med fästelement vid många arbeten. Annars gör ju de också "fel"......
 
S Stefan1972 skrev:
Ja jag hör att du tycker det men vad har du själv för erfarenhet? Gör du reparationer by the book ovillkorligen? I de flesta verkstandshandböcker står det att man dessutom ska byta en mängd fästelement regelmässigt när de lossas. Gör du det? Tror du märkesverkstäderna gör det? Nej det gör de inte. Då skulle fakturorna vara nerlusade med fästelement vid många arbeten. Annars gör ju de också "fel"......
Jag skruvar för lite för att kunna säga att jag har någon erfarenhet. Hur många bilar måste man lagat för att förstå hur man gör en hållfasthetsberäkning? Framförallt skruvar jag aldrig med andras bilar.
Det är möjligt att det finns fuskare även hos märkesverkstäder. På vilket sätt hjälper det? Blir ditt fusk mindre för att många fuskar? Det händer att bilar går sönder, tror du det kan hänga ihop med att mekaniker fuskar?
Kan det finnas någon anledning till att det står att skruven ska bytas, eller är det något man skriver för skojs skull?

Det enda du har rätt i är att det är dags att avsluta diskussionen. Det går uppenbarligen inte lära gamla hundar sitta.
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.