Hej!
Jag behöver lite hjälp gällande mitt badrum samt ev. ny silikon. Jag är tyvärr helt okunnig inom området, därav nybörjarfrågor :)

Fråga 1: Den lodräta silikonen på bild 1, dvs. mellan två väggar har blivit "skrovlig" och möglig(?) med tiden i hörnet närmast duschmunstycket. Här tänker jag att jag behöver skära ut befintlig silikon och påföra ny våtrumssilikon, är detta korrekt?

Fråga 2: Nere vid golvet i skarven mellan vägg och golv, se bild 2 och 3, så är det väldigt sprucket och ser väldigt sjabbigt ut. Jag vet inte om man haft en hård fog här som spruckit kanske? Funkar det att göra rent och sen påföra samma våtrumssilikon som i Fråga 1 här för att gömma den skarven? Eller är det fel att använda silikon här? Som jag tolkar det ligger ju redan en hård fog här, känns konstigt att lägga silikon ovanpå den? Samtidigt känns det lite läskigt att skära bort hela fogen, blir mycket silikon då och har den något att "bottna" mot?

Fråga 3: Något annat ni reagerar på när ni ser bilderna?

Jag tittade t.ex. på produkten illbruck Bygg- och vårumssilikon ("silikon för mjukfogning inom- och utomhus samt i våtutrymmen").

Varmt tack!


Bild 1.
Vitt kakel, mögel eller smuts i fogar, behov av rengöring, inomhus, vägg eller golvstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2 och 3
Hörn med vita kakelväggar och grått golv, synlig smuts och behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett rum med vita kakelväggar och gråa klinkergolv; skarvarna ser smutsiga och slitna ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om du skär bort den gamle silikonen så var försiktig så du inte skadar tätskiktet
nere vid golvet är det bättre att ha hårdfog och ev silikonfog över den
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
om du skär bort den gamle silikonen så var försiktig så du inte skadar tätskiktet
nere vid golvet är det bättre att ha hårdfog och ev silikonfog över den
Tack! Nere vid golvet: är hårdfogen att föredra pga. silikonen kommer bli möglig och ful snart igen där nere, eller finns annan anledning?
Har du möjlighet att länka en "hårdfog", jag lyckas inte riktigt hitta vad det är jag ska köpa.
Hur mycket av den gamla fogen nere vid golvet behöver jag ta bort innan jag lägger på ny?

Tack!
 
S simonnnn skrev:
eller finns annan anledning?
det även för att vattnet bakom väggkaklen skall kunna rinna ner under golvet till brunnen, fogar man med silikon i golvvinklen finns det risk att vattnet får svårt att passera

kakelfog samma färg som den som sitter där kolla på tex. bauhaus eller liknande affär
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
det även för att vattnet bakom väggkaklen skall kunna rinna ner under golvet till brunnen, fogar man med silikon i golvvinklen finns det risk att vattnet får svårt att passera

kakelfog samma färg som den som sitter där kolla på tex. bauhaus eller liknande affär
Är det viktigt att jag får bort all gammal fog, eller kan jag nästan lägga den nya ovanpå den gamla?
Topp! Hittade nu tror jag, visst borde typ denna vara korrekt?
En burk kakelfog, ljusgrå, 1 kg, säljs online för 94,95 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.