Hej
Jag funderar på att få liv i vårt brun, det alltid bra att ha vatten som man kan använda.
Grejen är att den har inte varit igång i 15-20 år....
Jag kröp ner och försökte kolla läget... 4 meter djup schakt rakt ner med en rostig kompensations tank och en Värmdöpump typ DJ6... tror jag för plåtakylten höll på att smula sönder ner jag försiktigt slipade bort rosten för att kunna se lite info...
Dess värre liknande djupbrunns pumper kostar runt 20 000 kr ...
Någon som har förslag hur vi kunde byta ut pumpen eller renovera det för max 10 000kr?
Tacksam för svar. Slitet metallskylt på maskin, text "VÄRMDOPUMPEN", rost, damm, skruvar, suddig bakgrund, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskintypskylt med tekniska specifikationer, dammig och nedsmutsad, på blå maskinbakgrund. "ASEA" synligt, svensk tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten, blå elektrisk motor med fläns, rost och kablar synliga, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten gasflaska med flaggande blå och röd färg, står vid en betongvägg invid en motor eller pumpdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, rostig vatten- eller värmesystemkomponent med mätare, rör och en behållare. Mörk, smutsig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byte av pump så bör man veta djupet och storlek på borrhålet. Detta för att beräkna storlekoch ca pris på nya pumpen. Dessutom bör nog trycktank och tillhörande tryckströmbrytare bytas
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Byte av pump så bör man veta djupet och storlek på borrhålet. Detta för att beräkna storlekoch ca pris på nya pumpen. Dessutom bör nog trycktank och tillhörande tryckströmbrytare bytas
Jag det kommer att bli nog en hel del att byta borr hålet är 125m.... hittade en sida billigtvvs... enligt deras beräkningar pumpen med 100 liters tank ligger på 38 900 kr....
Makalös slöseri att låta en sånt pump förfalla av förra ägaren av huset.
 
kulle
Har du provat att starta den?
Har du ström fram förmodligen 3 faser?
 
kulle kulle skrev:
Har du provat att starta den?
Har du ström fram förmodligen 3 faser?
Den är 3 fas men just nu ström kabeln är avklippt pga vi byggde om garaget nästan från grunden. Brunnen har inte fungerat när vi har flyttat dit... kanske går att laga men allt ser ut som andra världskriget
 
Pump och motor ser vettiga ut förutom att fläktkåpan saknas. Borde gå bra att sätta den i ordning bara den lilla acken och tryckströmbrytaren som kan behöva bytas. Det du har är en flerstegs centrifugalpump som troligtvis driver en ejektor nere i brunnen. Så vet du vad du kan söka om du är osäker på hur det funkar, robusta saker som är lätta att hålla i skick över väldigt långa tider.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Pump och motor ser vettiga ut förutom att fläktkåpan saknas. Borde gå bra att sätta den i ordning bara den lilla acken och tryckströmbrytaren som kan behöva bytas. Det du har är en flerstegs centrifugalpump som troligtvis driver en ejektor nere i brunnen. Så vet du vad du kan söka om du är osäker på hur det funkar, robusta saker som är lätta att hålla i skick över väldigt långa tider.
Tack så mycket för svaret, jag ska se till att hitta en 3 fas förlängningssladd ... grannen har hade nog till sin ved klyv och nästa vecka kommer en vvs kille som tittar på det, hoppas att det kommer att fungera.
 
kulle kulle skrev:
Har du provat att starta den?
Har du ström fram förmodligen 3 faser?
Vi ska testa den nästa vecka har en granne som har 3 fas sladd som räcker till källaren. Vi har rivit garaget och då revs all elkabel det finns bara en 5 meter lång skarv men det vill jag inte experimentera med nu... nere finns en koppling som vi enkelt kan koppla in grannes sladd... håller tummarna att det ska fungera.
 
H håbbe1961 skrev:
Byte av pump så bör man veta djupet och storlek på borrhålet. Detta för att beräkna storlekoch ca pris på nya pumpen. Dessutom bör nog trycktank och tillhörande tryckströmbrytare bytas

Djupet är 125m och borrhålet är cirka 15-20 cm ... lite osäker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.