Hej alla glada,

Jag har till och från under åren läst runt bland allt matnyttigt här i forumet men nu kommer min första egna tråd!

Jag har borrat efter vatten vid sommarstugan och har beställt ett mindre isolerat pumphus i metall med frostvakt som jag nu ska gjuta en mindre/enkel platta till. Måtten är inte kända än men det är max 1*1 meter.

Borrhålet ligger på ett lätt sluttande berg med ett lager av jord och gräsmatta (cirka 20 cm tjockt). Tanken är att gå till väga enligt nedan.

1. Gräva bort jorden och borsta rent berget.
2. Borra ner armeringsjärn i berg och låta dom sticka upp i plattan.
3. Bygga en form i plyfa (går det bra med vanlig plyfa och hur exakt måste den vara passad efter berget?)
4. Gjuta in gult markrör för el
5. Gjuta in PEM-Slang för utgående vatten till hus (vilken dimension bör jag välja?)
6. Gjuta en typ av enklare avrinning i form av en bit PEM-Slang som jag bara låter gå ut i sidan på plattan (för att förhindra eventuell översvämning i pumphuset).
7. Blanda till gjuta grov och hälla på.
8. På något sätt vibrera betongen för att minimera formen.

Behöver jag någon armeringsmatta i plattan?

Jag mottaget gärna alla typer av tips och tricks, vad jag bör tänka på och vart jag tänkt fel.
Detta är första gången i livet jag ger mig på att gjuta något! =)

Tack på förhand // MR.K
 
  • Skiss av platta för pumphus med markeringar för PEM-slangar, gult markrör och avrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Om du aldrig förr gjutit skulle jag rekommendera att du skaffar en betongblandare. (Låna/hyra/köpa)

Om du har hjälp med blandningen kan du nog klara dig med ett par plywood skivor och två skyfflar eller en ordentlig blandarmaskin med visp.
 
B
Ja, använd alltid armering. Undantaget är väl om du ska gjuta trädgårdsplattor eller liknande.

Är det färdigisolerade pumphuset isolerat i botten?

Skulle inte gått under storlek 32 på pemslangen, men det hänger ju lite på vilken pump du valt, dina krav på flöde, längder med mera. Förmodligen klarar du dig på 25 i storlek också, du kanske kan spara 2-3 kr per meter på att hålla den storleken.

En gjutform för betong som är ca 10-15 cm hög kan man bygga av nästan vad som helst. Plyfa, råspont, panel, gammal lastpall etc.
Formen behöver inte vara så tät. Får man en liten glipa i formen (ca 1cm eller större) kan du täta den med t.ex. ett litet tygstycke, isolering, packad sand eller nästan vadsomhelst.

Det är lite skillnad på krav på formen om man ska gjuta ett hus och betongbilen står och väntar. Gjuter man själv kan man förstärka formen om man ser att man byggt för klent.
 
Bygg en form som håller redan från början. Det är inte kul att stå med en form som buktar eller läcker och det speciellt vid första gjutning man gör. Materialet behöver inte vara formplyfa men olja annat material med vanlig matolja så blir det lättare att få bort. Iofs inget krav att ta bort det gjuttekniskt men det blir snyggare.

Att täta mot kanterna i botten går enkelt att göra med lämplig fog fast försök såga så nära som möjligt. Fråga där du köper betong och armering vad de har som funkar. Det funkar också att fylla med jord/sand runt formen om man inte vill foga och den betong som hamnar under formen går oftast att bara skrapa bort när man sen tar bort formen.
 
  • Gilla
LillaRackaren och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, det låter hittills som att min plan skall vara genomförbar.
Huset är isolerat även i botten med 30mm cellplast.
 
Jag passar på att kapa tråden här då jag är i färd med exakt samma sak med nyborrad brunn, men har aldrig gjort något liknande.

Jag har inte tänkt att gräva ner till berget pga det är för djupt, plattan hamnar i mitt fall på ett lager av jord blandat med grus och sten av olika storlekar, marken lutar inte där vi tänkte gjuta. Vår brunnsborrare tyckte att det skulle räcka att ”rensa lite där plattan ska gjutas och sedan lägga ut grus på det” och sedan gjuta ovanpå gruset. Kommer det att funka eller bör vi slå i lite armeringsjärn rakt ner också likt trådskaparen?

Vi räknar med att gjuta en platta på ca 20-25 cm tjocklek - behöver vi fler än ett rutnät av armeringsjärn för det då? Gjuter man ca 10cm för att därefter lägga på armeringsjärnet och sedan gjuta på resten?

Så många frågor, ja ni hajar, här saknas all erfarenhet så var snälla vet jag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.