Hej!

Är i planeringsstadiet att ta itu med årets stora projekt i stugan och skulle uppskatta hjälp och tips.

Efter inspektion i krypgrunden bekräftades misstanken att golvkonstruktionen är i sämre skick än vi tidigare trott och därför behöver byggas på nytt. Bärreglar (gamla stockar) är rätt multna och har på några ställen fallit ihop och gjort att golvet sviktar lite mer än tidigare. Även om själva golvet är i förvånansvärt bra skick så vilar det det rakt på den multnande konstruktionen och måste bort. Då vi sedan en tid håller på vinterbonar huset har isolering av golvet funnits med i framtida planer vilka naturligtvis kommer påbörjas nu istället.

Stugan är byggd i liggande timmer och är i grunden ett simpelt gammalt torp som förbättrats i etapper. Krypgrunden som består av sand ger inte mycket i höjd (ca: 30-100cm). Huset står på berg där syllen vilar på sula av betong. Ett instick i syllen på 1 cm tyder på att även den är påverkad av ålder och fukt. Hur mycket skadad den i helhet är kan jag inte få uppfattning om förrän jag tagit bort allt golv. Vill helst inte ta mig ann syllen i år om det nu inte skulle vara absolut nödvändigt. I annat fall om möjligt i sektioner?

Eftersom köket kommer renoveras är tanken att i en första etapp börja där och fortsätta till andra ytor så mycket tiden räcker till.

Nu till mina egna högst amatörmässiga funderingar/frågor.

Med tanke på att utrymmet att bygga på verkar så pass lågt hade jag tänkt borra 20+ stolpskor i berget på en yta på ca: 25m2. Stolpa upp 95x195cm för 95x195cm (CC:60) bärreglar. Läkta för blindbotten med 120cm isolering och golvbrädor direkt på bärreglarna. Naturligtvis ta bort allt gammalt organiskt material. Eventuellt byta en del av sanden mot makadam med åldersbeständig plast ovanpå.

Kan detta vara en lämplig lösning? Isf, hur får man golvet helt tätt mot vägg/syll?
Kan man såga ur bitar av syllen för bärreglar eller kan den bärande konstruktionen vara "fristående" från huset?

Behöver inte ett modernt golv enligt konstens alla regler bara något som är bättre än det nuvarande på vintern iskalla golvet skulle vara en stor framgång.

Om jag är ute och cyklar mycket tacksam för all feedback.

Mvh kaffetorsk
 
Redigerat:
Varför 90x195mm istället för standard 45x195? Varför inte isolera 195mm?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför 90x195mm istället för standard 45x195? Varför inte isolera 195mm?
Jo, 45x195 skall det naturligtvis vara, och 195 isolering. Funkar denna lösning möjligtvis?
 
Ok. Jag skulle även lagt golvspån på reglarna innan trägolvet, med lumppapp mellan.
 
  • Gilla
A bygg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Jag skulle även lagt golvspån på reglarna innan trägolvet, med lumppapp mellan.
Tack för svar.

Det låter som en bra ide. Behövs det plast under?

Vilka blindbottenskivor är mest lämpade, asfaltsboard?
 
Ej plast och tex

TROSSBOTTENBOARD 6,0 550X1220
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ej plast och tex

TROSSBOTTENBOARD 6,0 550X1220
Ok Hade först tänkt formplywood men det blir ju mindre jobb med färdiga mått :)

Hört att man inte bör använda tryckt virke i golvkonstruktioner. Blir dock lite fundersam när det gäller hållbarheten på läkten med tanke på fukten. Vad skulle du rekommendera?
 
Behövs inget tryckat virke där alls.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs inget tryckat virke där alls.
Ah ok, så bra. Uppskattar din feedback.

Vad är din åsikt om golvreglarna i förhållande till huset. Kan om så skulle behövas golvkonstruktionen stå oberoende från syll och vägg, ja förutom att jag tätar där på något vis?
 
K kaffetorsk skrev:
Ah ok, så bra. Uppskattar din feedback.

Vad är din åsikt om golvreglarna i förhållande till huset. Kan om så skulle behövas golvkonstruktionen stå oberoende från syll och vägg, ja förutom att jag tätar där på något vis?
Menar du att inte skruva samman gamla med nya delen? Just den lösningen är jag osäker på, killgissning är att skruva ihop allt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att inte skruva samman gamla med nya delen? Just den lösningen är jag osäker på, killgissning är att skruva ihop allt.
Jo, för eventuellt byte av syllen i ett senare skede. Behöver nog renovera syllstocken och sätta dit en ny regel på insidan om jag ska skruva i den. Problemet är att det är svårt att koma åt och få det jämt. Gör jag det måste jag ju veta var golvet är fäst i stocken så att den kan tas bort om så skulle behövas.

Gällande blindbotten, fäster man med skruv eller lim, eller räcker det med tejp i skarvarna?
 
K kaffetorsk skrev:
Jo, för eventuellt byte av syllen i ett senare skede. Behöver nog renovera syllstocken och sätta dit en ny regel på insidan om jag ska skruva i den. Problemet är att det är svårt att koma åt och få det jämt. Gör jag det måste jag ju veta var golvet är fäst i stocken så att den kan tas bort om så skulle behövas.

Gällande blindbotten, fäster man med skruv eller lim, eller räcker det med tejp i skarvarna?
Ok, jag körde fogskum för att täta springor vid skivorna och limma överlappning/skarvarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, jag körde fogskum för att täta springor vid skivorna och limma överlappning/skarvarna.
Ok, vilken dimension på läkt använde du, och någon speciell skruv? Skruvade du läkten före du reglade?
 
Vanligt 22x95, billigaste sort, skruvade underifrån
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vanligt 22x95, billigaste sort, skruvade underifrån
Ok, någon grov uppskattning om hur lång tid det kan ta för en amatör för ett detta jobb, par veckor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.