Hej,
Har en äldre Jonsered LR10 som inte ville starta. Efter en del felsökning så hittade jag att solenoiden inte fungerar.
Testade att ta isär solenoiden och tryckte ner magneten med en mejsel för att ge ström åt startmotorn och då startade den.
Nu till frågan, visst borde det gå att koppla förbi solenoiden genom att ansluta ledarna från batteri och vidare till startmotorn till en återfjädrande startknapp. Det var ju egentligen det jag gjorde när jag manuellt tryckte ner kontakten i solenoiden.

Vad tror ni? Eller kommer jag bränna knappen med den ström som krävs för startmotorn.
 
A azrael1333 skrev:
Vad tror ni? Eller kommer jag bränna knappen med den ström som krävs för startmotorn.
en vanlig brytare kommer inte att funka i längden
 
Allt du tänker går bra att göra, som du kanske märkte så var det rätt grova bleck i solenoiden. Det är stora strömmar som ska till i starten. Varför inte sätta dit ett nytt. Kolla Biltema, dom har för gräsklippare
BRIGGS & STRATTON som brukar vara som mest på klippare
 
K Keld skrev:
en vanlig brytare kommer inte att funka i längden
Tack för svar, misstänkte det jag med. Men tänker att den kanske fungerar ett år eller två. Den jag hittade skulle i alla fall klara 50A.
 
Startmotorn ligger på minst 10hk på jonsered, det blir en effekt på 7457W som knappen skall tåla. Undviker att bestämma arean på kabel tll knappen i detta läge :cool:
 
J jonaserik skrev:
Allt du tänker går bra att göra, som du kanske märkte så var det rätt grova bleck i solenoiden. Det är stora strömmar som ska till i starten. Varför inte sätta dit ett nytt. Kolla Biltema, dom har för gräsklippare
BRIGGS & STRATTON som brukar vara som mest på klippare
Hej, Jo dom stora strömmarna är det som gör mig osäker. Den enda solenoiden som skulle ersätta originalet kostar dryg 750:-
Har inte jätte bra koll på startsystem men skulle det gå med en annan solenoid alltså?
 
H håbbe1961 skrev:
Startmotorn ligger på minst 10hk på jonsered, det blir en effekt på 7457W som knappen skall tåla. Undviker att bestämma arean på kabel tll knappen i detta läge :cool:
Kan det stämma med 7457W?
Enligt en kabelräknare online skulle det då krävas en kabelarea på 50mm vid 12v. Originalet som gick till startmotorn var på 6mm, den borde ha smält i så fall.
 
J jonaserik skrev:
Allt du tänker går bra att göra, som du kanske märkte så var det rätt grova bleck i solenoiden. Det är stora strömmar som ska till i starten. Varför inte sätta dit ett nytt. Kolla Biltema, dom har för gräsklippare
BRIGGS & STRATTON som brukar vara som mest på klippare
Det är under kort tid så nått i stil med starkabel, men ändå inge bra ide
 
Finns bara en lösning som funkar i längden: En ny solnoid. Risken med att använda brytare eller
annat junk, är att dom svetsar ihop pga den stora strömmen och att antingen kablage eller startmotor brinner upp som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.