kan man körA EN oljebrännare till en värmepanna på vanlig mackdiesel????
 
och en fråga till. min stora tank är borta. vilket gör att jag ska sätta in en liten jäkel på ca 20.30 liter. dok så körde jag tanken tom. nu får jag inte brännaren att starta (kör ur dunk). måste man luffta brännaren el nått
 
ja det kan du. kanske måste du ställa om luft bränslebladningen för att få en bra låga. förövrigt är det inga problem
 
Jag körde på mackdiesel i tidsluckan mellan demontering av tanken -> bergvärmeinstallation. Jag märkte då ingen skillnad mot villaolja.

När du kört slut på oljan så får du luft i röret, så det kan behövas några starter innan oljan når fram till brännaren.

Edit: Nu är jag ju ingen expert, kanske är det skadligt för brännaren att köra utan olja, vad vet jag? Själv hade jag inte den största respekten för min oljebrännare eftersom jag väntade på bergvärmen, men jag körde tanken tom säkert 20 gånger och fick torrköra ett par varv tills oljan kom fram när jag fyllt på ny.
 
Det är ingen större skillnad på villaolja och diesel förutom beskattningen. Villaolja finns i två varianter beroende på lägsta möjliga temperatur, det är lika med diesel, den finns som vanlig och vinterdiesel.

Jag körde också på mackdiesel och torrkörde många gånger.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det är ingen större skillnad på villaolja och diesel förutom beskattningen. Villaolja finns i två varianter beroende på lägsta möjliga temperatur, det är lika med diesel, den finns som vanlig och vinterdiesel.

Jag körde också på mackdiesel och torrkörde många gånger.

Prototypen
Det är väl ingen större skillnad på beskattningen idag ?
 
Köper ingen olja längre men varför är villaoljan grön?

Protte
 
prototypen skrev:
varför är villaoljan grön?Protte
Allt som är miljövänligt är grönt. :D
 
Ett litet inlägg... Lufta ledningen på oljefiltret om det finns en luftplugg där. Själva brännaren luftas på oljepumpen. Där sitter en plugg oftast märkt med ett P. Lossa inte för mycket bara för trycket är ganska högt när brännaren går
 
prototypen skrev:
Köper ingen olja längre men varför är villaoljan grön?

Protte
För att farbror blå ska kunna ta dig för skattebrott om du tankar Mercan på grönolja, den "saknar" nämligen trafikskatt. Fullskattad diesel är ofärgad.
 
Men är det någon prisskillnad idag om villaoljan kostar 11 kronor litern?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.