Hej,

Vi har precis köpt oss ett radhus med två våningar och skulle vilja öppna upp för att få öppen planlösning. Vi undrar därför om någon kan hjälpa oss med om väggen mellan hall och kök är bärande (se bilder, väggen vi vill ta bort är markerat i rött).
 
  • Teknisk ritning av byggnad med markerad ledning eller struktur i rött. Innehåller kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av en bostad med överklottrade delar och tekniska beteckningar. Skärmbild med notiser och batteriindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av byggnad, visar planlösning med sovrum, badrum, detaljer för VVS (Värme, Ventilation, Sanitet).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har du någon sektionsritning och någon planlösning där man ser alla väggar tydligt utan att det är ritat vatten, avlopp och ventilation också?
 
Tack så mycket! ☺️ Jag bifogar planritning och sektionsritning och hoppas det blir rätt ☺️
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med märkta mått och sektioner, visas på en smartphone, redigering markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad med snitt och fasadvyer, inkluderar mått och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Enligt sektionsritningen är det bara ytterväggarna som är bärande, även om det är ovanligt när det gäller ett så pass långt avstånd. Det finns inte heller någon vägg som verkar gå mellan de radhusskiljande väggarna. Så troligen är ingen av väggarna bärande.

Tänk noga igenom hur problem med vatten, avlopp och imkanal ska lösas i och med att köket flyttas.

Något helt annat men jag bodde ett tag utan att hallen hade en avgränsande vägg och det var inte kul eftersom smuts, sand och småsten spreds över en stor yta, långt utanför hallen.
 
Tack så mycket för hjälpen och för bra feedback, ska ha det i åtanke innan vi börjar renovera ☺️
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt sektionsritningen är det bara ytterväggarna som är bärande,
Complete nonsense. Load-bearing walls are mainly walls separating apartment segments (i.e. those thick from the outer to the outer wall), on which the ceilings rest. The roof can be supported on the ceiling of the second floor and external walls.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
BirgitS
S sturnus skrev:
Complete nonsense. Load-bearing walls are mainly walls separating apartment segments (i.e. those thick from the outer to the outer wall. The roof can be supported on the ceiling of the second floor and external walls, on which the ceilings rest.
Jag tog inte upp de väggar som separerar radhusen eftersom det inte blir aktuellt att ta bort dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tog inte upp de väggar som separerar radhusen eftersom det inte blir aktuellt att ta bort dem.
You were referring to the outer walls, so removing them makes sense in your opinion? More than once you insist on your nonsense ideas, then try to justify it in an equally nonsense way or avoid clear answers. For me, the information that only the outer walls are load-bearing does not carry your enchanted doctrine that you only refer to them. You are misleading people without knowing it.
 
BirgitS
S sturnus skrev:
You were referring to the outer walls, so removing them makes sense in your opinion?
Det är väl inte direkt ovanligt att folk öppnar upp i ytterväggarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte direkt ovanligt att folk öppnar upp i ytterväggarna.
Yes, such open spaces were popular many years ago. In the Stone Age... in the caves...
 
BirgitS
S sturnus skrev:
Yes, such open spaces were popular many years ago. In the Stone Age... in the caves...
Jag trodde inte att jag behövde tillägga att det är för att sätta in fler eller större dörrar och fönster. Jag trodde det var självklart.
 
I asked explicitly i otrzymałem odpowiedź:
Skärmdump från ett forum där användare diskuterar byggande eller renovering i en tråd.
As the discussion shows, reading comprehension and logic are not your strong point.
So it's obvious to you that the OP wants to put windows and doors in the interior walls? He wrote that he wanted to open the interior. This is the end of the discussion with you, I only ask you not to speak on matters you have no idea about, such as construction and physics of buildings.
 
BirgitS
S sturnus skrev:
I asked explicitly i otrzymałem odpowiedź:
[bild]
As the discussion shows, reading comprehension and logic are not your strong point.
So it's obvious to you that the OP wants to put windows and doors in the interior walls? He wrote that he wanted to open the interior. This is the end of the discussion with you, I only ask you not to speak on matters you have no idea about, such as construction and physics of buildings.
Hur vore det om du försökte hjälpa TS i stället för att klaga på mig?
Är mitt påstående om att väggarna mellan hallen, köket och vardagsrummet troligen inte är bärande felaktigt?
Det är ju just det som TS frågar om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade i detta skede inte litat på den sektionsritningen fullt ut. Troligen är de "yttre väggarna" av er bostad bärande (allihop) och att det då inte är några invändiga bärande på bottenvåningen, men man behöver nästan veta vad det är för bjälklag och om det är i trä, vilket håll det ligger på.

Med tanke på djupet på bostaden känns det inte troligt med att självbärande mellanbjälklag om det inte är i betong el likvärdigt material.
 
Tack för svar! Såhär ser det ut när vi tagit bort gipset.
 
  • Renoveringsarbete pågår i ett hus, träreglar syns, röra av rivet material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.