Hej

jag ska byta ut trallen och undrar om jag då borde byta ut alla reglar också?

trallen är gammal och målad så skruvarna är inte så lätta att komma åt så jag har börjat såga av de skruvar jag kommer åt och sedan bryta upp trallen.

jag hade hoppats på att kunna använda reglarna under men funderar nu på om jag måste byta allt när jag ändå är igång.

bärlinan är fäst i väggen och sen är reglar satta i någon balksko och på dessa ligger skruvreglarna.

Alla reglar jag sett än så länge är 45x120.

De understa reglarna ligger i jordrännor utan något skydd.

Bärlinan i väggen skulle jag vilja behålla men den kanske tar mycket stryk när jag bänder loss trallen?
Kan det funka om jag fäster 45x45/45x70 i den och skruvar i den?

Trallen är nog 20-30år skulle jag tro, min vill jag ska klara minst lika länge…
 
  • Altan under reparation, brädor borttagna, verktyg synliga, löv och skräp bland reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge själva konstruktionen är bra och reglarna bra är det bara att byta trallen.
 
Bart Bart skrev:
Så länge själva konstruktionen är bra och reglarna bra är det bara att byta trallen.
Jag har tagit bort lite mer av trallen nu och tycker det ser helt ok ut under. Det ligger nån gammal markduk under men den är inte så fräsh och det ligger en del jord och rötter på den.
Är det lika bra att få bort lite jord och lägga ny markduk under när man kommer åt?
 
Ju mer mindre markkontakt bärlinan har desto bättre. Jag skulle dock inte lägga nån större energi på det. Har det hållit så här länge, lär det hålla bra länge till.
 
Bart Bart skrev:
Ju mer mindre markkontakt bärlinan har desto bättre. Jag skulle dock inte lägga nån större energi på det. Har det hållit så här länge, lär det hålla bra länge till.
ok, tack för snabba svar
 
Bart Bart skrev:
Ju mer mindre markkontakt bärlinan har desto bättre. Jag skulle dock inte lägga nån större energi på det. Har det hållit så här länge, lär det hålla bra länge till.
Nu när jag tagit bort lite mer så måste jag ändra mig, de understa reglarna har haft mycket jordkontakt och mår inte så bra. Jag måste byta ut dem.

är den ursprungliga lösningen bra om man ser till att det är mindre kontakt med marken? Eller ska jag göra en regelverk i ett plan istället?
 
  • Höjdbädd av trä med jord, små stenar och några växtrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bärlinan ersättas med nya träreglar måste allt tas bort och göras om från start. Har du plats så kan du gräva ut under reglarna och sätta dit t ex lecablock istället. In med blocket under och kila upp mellan blocket och regeln.

sen tar du helt enkelt bort den gamla bärlinan som är i dåligt skick.
 
Det verkar väldigt onödigt att byta ut det regelverket. Det är ju, som sagt, bara bärlinan i mitten som dålig. Ersätt den med stenar. Tvätta sedan av regelverket ordentligt, med skurborste eller högtryckstvätt. Om någon del påvisar röta, går det att såga ur och ersätta delar av reglar. Om det är svårt att byta hela regeln, och den är fin i övrigt.
I övrigt tror jag att regelverket håller lika länge som de nya trallbrädorna.
 
Ok, så jag kan behålla skruvreglarna och byta ut den ruttna bärlinan mot sten? Det lät ju helt ok.

Tack för tipset
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.