Har också gjort några omgångar. Håller på att konvertera en gång med bark till en gång av gräs istället, för den där marktäckande barken blev aldrig rolig. Antingen är den torr, dammig och skarp eller så är den blöt, kladdig och slirig. Nu blir gången helt enkelt gräs. Vi hade en vecka med någorlunda väder och har sedan haft flera veckor med typ 8–10 grader samt frost på nätterna, så det har inte varit superväder för att så gräs. Den nya sådden har kommit upp några millimeter och den befintliga mattan har luggats några gånger, men ingen supertillväxt direkt och de tunna fläckarna efter vintern hänger kvar. Dålig gräsvår i dessa trakter!
 
halper halper skrev:
Har också gjort några omgångar. Håller på att konvertera en gång med bark till en gång av gräs istället, för den där marktäckande barken blev aldrig rolig. Antingen är den torr, dammig och skarp eller så är den blöt, kladdig och slirig. Nu blir gången helt enkelt gräs. Vi hade en vecka med någorlunda väder och har sedan haft flera veckor med typ 8–10 grader samt frost på nätterna, så det har inte varit superväder för att så gräs. Den nya sådden har kommit upp några millimeter och den befintliga mattan har luggats några gånger, men ingen supertillväxt direkt och de tunna fläckarna efter vintern hänger kvar. Dålig gräsvår i dessa trakter!
Rekommenderar att lägga trampsteg av natursten i din blivande gräsgång! Övergivna skor på stenblock bland grus och gräs i solljus; öde och försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stensteg som leder framåt, grusig mark, tre små objekt bredvid vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapelade stenplattor utomhus, grönska, delvis soligt och stadsinfrastruktur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Min gräsgång innehåller redan några naturliga trampstenar som jag inte lyckades få upp ur marken, så det är redan ordnat ;)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Körde en skottkärra för några dagar sedan men inget ludd än. Hoppas det smäller till till helgen. Har alla ni som kör denna metod skottkärran i garage? Min står utomhus.
 
namnbyte
K Kris1 skrev:
Körde en skottkärra för några dagar sedan men inget ludd än. Hoppas det smäller till till helgen. Har alla ni som kör denna metod skottkärran i garage? Min står utomhus.
Min står i uterummet, en solig dag är där runt 32 grader...så här års
 
Poängen med garage är väl att det ska gro snabbare om det är kallt på nätterna tex. Mitt grodde snabbt i garage, ca 20 grader dygnet runt. Men är det 20 ute spelar det ju mindre roll...
 
namnbyte namnbyte skrev:
Min står i uterummet, en solig dag är där runt 32 grader...så här års
Jag antog att det var så, har tyvärr inget garage.
Så då kan jag lika gärna skicka ut jordfröblandningen nu?
 
K Kris1 skrev:
Jag antog att det var så, har tyvärr inget garage.
Så då kan jag lika gärna skicka ut jordfröblandningen nu?
du kan ju prova att lägga en byggplast eller liknande över, det borde hjälpa till att få upp värmen så de börjar gro. så fort jag sett lite vita trådar har jag tagit mina. jag har rört om 2 ggr om dagen med och sett till att allt håller fukten.
 
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
Ja och chansen är ju att jorden i skottkärran är betydligt varmare än den i marken som gärna håller sig kall nu på våren innan det blivit varmt på riktigt. Och skottkärran kan du ju ta in i hallen på natten - det är säkert populärt
 
  • Haha
  • Gilla
Kris1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har några gamla platbackar som jag använder till att förgro i. Täcker med plast så jorden behåller fukten. Blå plastlåda med jordsäck på trädäck, omgiven av krukväxter i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står under tak på altanen. Nu när det är 20 grader på dagarna tar det 3 dygn innan det är dax att ”så”.
 
Om man ska köra i en plastback relativt stor, hur mycket gräsfrö kan man uppskatta jag ska använda?
 
F FM321 skrev:
Om man ska köra i en plastback relativt stor, hur mycket gräsfrö kan man uppskatta jag ska använda?
Relativt många frön. :crysmile: Skämt åsido, mg765 skriver i inlägg #91:
mg765 mg765 skrev:
...runt 10 nävar gräsfrö i en skottkärra
Sen är det bara att avgöra hur nära din plastbacks storlek är en skottkärras.
 
Tror ni det är någon idé att använda den här metod på nedanstående ”gräsmatta”?

Och vad tror ni då om att först ta fram gräsklipparen och klippa ner kort för att göra det surt för ogräset?

Sedan så med skottkärremetoden både på befintligt gräs som på ställen där det är fläckigt?

Vad för gräsfrön hade ni tagit till detta om ni inte vet befintligt?

Ojämn gräsmatta med diverse växter och en grusväg. Naturlig utomhusmiljö, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant skulle jag säga att den ytan är lite väl stor för den här metoden...det blir väääääldigt många skottkärror. Med tanke på den där "gräsmattans" skick så är frågan om det inte krävs att hela grässvålen tas bort och ny matjord läggs ut och att ytan helsås med frön i dressjord. Med det sagt, så är en av mina favoritfilosofier att allt handlar om ambitionsnivå. Är du inte ute efter en golfgreen kan du naturligtvis bara klippa ned så lågt du kan, strö ut frö och dressjord och sedan vara duktig med vattningen. Är du ihärdig kommer det bli en gräsmatta förr eller senare om du sköter den med regelbunden klippning, gödsling och stödsådd.

Val av gräsfrö beror på förutsättningarna, så läs på lite om de olika blandningarna som finns och se vilken typ som passar dig och ytan bäst. Vad det är för gräs nu spelar ingen roll, utan tänk vad du vill ha för gräsmatta och se till att den typen av gräs tar över hela ytan med tiden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Spontant skulle jag säga att den ytan är lite väl stor för den här metoden...det blir väääääldigt många skottkärror. Med tanke på den där "gräsmattans" skick så är frågan om det inte krävs att hela grässvålen tas bort och ny matjord läggs ut och att ytan helsås med frön i dressjord. Med det sagt, så är en av mina favoritfilosofier att allt handlar om ambitionsnivå. Är du inte ute efter en golfgreen kan du naturligtvis bara klippa ned så lågt du kan, strö ut frö och dressjord och sedan vara duktig med vattningen. Är du ihärdig kommer det bli en gräsmatta förr eller senare om du sköter den med regelbunden klippning, gödsling och stödsådd.

Val av gräsfrö beror på förutsättningarna, så läs på lite om de olika blandningarna som finns och se vilken typ som passar dig och ytan bäst. Vad det är för gräs nu spelar ingen roll, utan tänk vad du vill ha för gräsmatta och se till att den typen av gräs tar över hela ytan med tiden.
Ok så du hade börjat med att klippa ner superkort och sedan lägga ut dressjord blandat med frö och vattna regelbundet?

tips på gräsfrö som etablerar sig lätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.