Köpte gamla övermålade gabondörrar då vi ville föra in lite mer 60-tals känsla i vårt hus som är från den tiden. Att jag sedan inte kontrollmätte dem ordentligt innan jag körde hem med dem är helt mitt fel….
Låsen sitter på 1050mm från toppen och ja våra dörrkarmar är centrum 1020 där kolven går in i kramen. Att det även fattas 30 på den totala höjden på dörrarna gör inte saken bättre.
Provat med en dörr där jag tog av 35 uppe och datten nya gångjärn som jag flyttade för att få det så det passade. Detta har gjort att jag har ca 47mm nere i botten som är fritt blås. Bra för ventilationen men inte så snyggt och rätt så mycket ljud överföra som ni kanske förstår.

Så har ni några tips på hur man förlänger en gabondörr så tas de gärna emot. Samt ifall ni har andra lösningar?
Skulle kunna beställa helt nya dörrar som är åt gabon hållet men det tillåter inte budgeten helt.

700kr gav jag för 8 dörrar med 60-tals handtag. Så jag känner att jag iaf gjorde en bra deal om man tänker på handtagen då ett sådan kostar ca 700kr nytt.
 
Åsa Lund
Lasera en bräda/trälist i rätt nyans och skruva sedan fast undertill på dörrbladet?
 
  • Gilla
Cibbe80
  • Laddar…
Jag reparerade mina gabondörrar m teakfaner för att få likartad ådring. Man skulle kunna förlänga som Åsa föreslår och fanera stumpen.
Beror lite på vilken nyans de har. Mina var väl ett försök att efterlikna teak.
 
  • Gilla
Cibbe80
  • Laddar…
Ja det låter som en bra idé.
Har du tips på vart man kan köpa teakfanér?
 
Materialbutiken i Stockholm kanske? Eller andra hobbybutiker. Men jag vet inte.
 
  • Gilla
Cibbe80
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att mina dörrar är av den mörkare typen. Det ser ut som teak, men jag tror att det är mörkbetsad gabon med tanke på hur billigt byggda de är för övrigt (ram, wellpappfyllning och faner).
Hur som helst föreslår jag att du tittar på olika sorters faner och tar det som matchar bäst. Lite ljusare gör ju inget för då kan du betsa det mörkare. Jag provade mig också fram för lämplig lack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.