Hej,
Behöver råd o hjälp. Har uppgraderat till en större parabol, 2 meter i diam. Fungerar inte med väggmontering. Har ett fäste med rör (16 cm i diam samt 120 cm högt). Behöver nu gjuta en betongklump att fästa stolpen i. När jag gräver har jag 50 cm ned till berget. Min fråga lyder: hur stor och tung massa behöver jag för att klara de påfrestningar som den utsätts för. Tacksam för tips och råd.

Leffan
 
Kan tänka mig att det blir en del krafter med tanke på parabolens storlek och det korta avståndet till berg. Inbillar mig att hävstångseffekten kommer att få dig att gjuta en ganska stor klump. Betong är i och för sig inte så dyrt. Men varför inte förankra plinten i berget? Jag har just gjort så med mina plintar då jag inte kom ner till tjälfritt djup utan att stöta på berg. Mina plintar kommer förvisso inte att utsättas för sidokrafter som din parabol.
 
Har själv en 120cm som sitter bara på en nedtryckt 3" rör och två stag in mot husväggen. Rör sig inte i första taget.
Skulle nog i ditt fall oxå satsa på att staga med annat än bara 1 plint. Dubba din klump i berget och gör sedan 2 stag snett bakåt ner i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.