Har precis köpt en vattenslang med tillhörande snabbkoppling och kopplat på vår vattenutkastare. Allt funkar bra ända tills jag stänger av vattnet. Då sprutar det för fullt från vad jag antar är det som kallas självdränering. Men det är inte bara lite vatten som rinner ut utan det forsar. Detta händer däremot inte om vattenslangen och snabbkopplingen är kopplade.
Gör jag något fel eller är det fel på slang/koppling?
 
  • Gilla
Cadeex
  • Laddar…
Beroende på hur man definierar forsar så skulle jag säga att det är normalt. Eftersom det är tryck i slangen så blir det en viss mängd vatten som ska ut när man stänger utkastaren. Ju längre slang du har kopplad, desto mer vatten är det som ska tillbaka ut genom utkastaren.
Är det däremot så att det fortsätter forsa tills du stänger utkastaren ytterligare, ja då är det något som är galet.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ja, lite vatten förstår jag ju att det kommer. Men det är fullt ös och även när jag vridit om helt och stängt av vattnet fortsätter det en stund efteråt, kanske 5 sekunder. Är annars vad vid att man stänger av, ”trycker” ut allt vatten genom munstycket på slangen och sen är det i princip inget vatten kvar när slangen tas av. Förstår bara inte vad det är som gör att det byggs upp ett sånt tryck.
 
Krilleman
5 sek är inte ovanligt om du har lång slang kopplad.
 
Rickard.
Har du andra änden av slangen öppen när du stänger så slipper du att det sprutar vid utkastaren.
 
Slangen är 7,5 m. Och om jag öppnar genom att ha högsta tryck på munstycket så gör det ingen skillnad alls. För jag ska väl knappast behöva ta av munstycket? Aldrig varit med om tidigare i alla fall även om jag får erkänna att jag inte är den mest erfarna trädgårdsmästaren.
 
  • Gilla
Zedoku och 1 till
  • Laddar…
Det finns även gardenakopplingar med backventil
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan tänka mig att vattenslangar av tveksam kvalitet och dålig armering blir som en ballongartad reservoar, med en hel del liter som dräneras ut när man stänger utkastarens kran.
 
Traildreamer Traildreamer skrev:
Ja, lite vatten förstår jag ju att det kommer. Men det är fullt ös och även när jag vridit om helt och stängt av vattnet fortsätter det en stund efteråt, kanske 5 sekunder. Är annars vad vid att man stänger av, ”trycker” ut allt vatten genom munstycket på slangen och sen är det i princip inget vatten kvar när slangen tas av. Förstår bara inte vad det är som gör att det byggs upp ett sånt tryck.
Hur mycket vatten som pressas tillbaka ut ur slangen beror på slangens kvalité, hur mycket slangen exponeras när den trycksätts.
Ju mer slangen exponerar ju mer vatten trycks tillbaka ut genom dräneringen när utkastaren stängs.

Lite beroende på modell på utkastaren, men på många utkastare så ska man inte vrida tills det tar stop utan den stänger ca 1-1½ varv innan för att någon grad senare öppna till dräneringen.
 
  • Gilla
Traildreamer
  • Laddar…
Rickard.
Traildreamer Traildreamer skrev:
Slangen är 7,5 m. Och om jag öppnar genom att ha högsta tryck på munstycket så gör det ingen skillnad alls. För jag ska väl knappast behöva ta av munstycket? Aldrig varit med om tidigare i alla fall även om jag får erkänna att jag inte är den mest erfarna trädgårdsmästaren.
Märkligt, har du munstycket öppet tar man ju bort trycket i slangen. Jag är inte jättebevandrad i utkastare men det knepet funkar för mig på min FMM, det droppar bara lite vid dräneringshålet.

Icke säker vatten-godkända utkastare (gamla och nya) tömmer inte trycket i slangen när man stänger och då slipper man ju detta helt.
 
Se upp med backventiler, för om det står proppfullt med vatten i slangen, och slangen ligger i solen i sommar, så är det stor risk för att munstycken och/eller slangen går sönder pga ökat tryck hos varmt vatten. Men det kan vara smidigt för att slippa få ut allt vatten vid väggen, och sen går man och öppnar vid sprutmunstycket efteråt.
 
  • Gilla
Traildreamer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.