Hej!

Har en skev ytterdörr. Bor i ett flerbostadshus. Misstänker att jag får in röklukt och annan lukt via trapphuset. Där springan är som störst, finns det massa damm sittandes på karmen.

Tyvärr är det så att dörren är riktad utåt längst upp så det finns ett glapp på mer än 10 mm uppskattar jag. Har tyvärr inte möjlighet att mäta för tillfället. Är det möjligt att köpa en o-list som har en tjocklek på upp till 7mm och sätta fast en remsa på karmen och en på dörrbladet så att de får kontakt med varandra? Hittar ingen list som är 10mm eller tjockare.
 
Det beror på hur det ser ut.
Bilder underlättar.


När vi bodde i bostadsrätt så satte vi in en innerdörr precis innanför lgh-dörren mot trapphuset.
Innerdörren öppnades innåt, satte tätningslister på dörrkarmen & tröskeln.
Röklukten stoppades, det blir även tystare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på hur det ser ut.
Bilder underlättar.


När vi bodde i bostadsrätt så satte vi in en innerdörr precis innanför lgh-dörren mot trapphuset.
Innerdörren öppnades innåt, satte tätningslister på dörrkarmen & tröskeln.
Röklukten stoppades, det blir även tystare.
Ok. Nu gjorde jag så att jag köpte o-list (1-7 mm) och satte fast de på var sin sida så att de möts. Nu måste man ta i så att dörren stängs. Ska testa detta och se hur det känns i några dagar för att avgöra om det löste sig.
 
Har tyvärr inte skett någon förbättring. Har tom testat att tejpa springorna med silvertejp från insidan under ett par timmar utan framgång. Förstår mig på detta. Tilluften är det inget fel på. Samma med frånluften. Men jag får fortfarande in rök från grannen. Det är inte "ren" röklukt så att säga. Det luktar mer unket. I helgen stötte jag även på min granne som var berusad. Testade att stänga sovrumsdörren. Luktade väldigt unket och dessutom lukt av alkohol. Ni vet den lukt en person har dagen efter den har druckit., den unkna lukten.

Vi bor vägg i vägg med varandra som är av betong. Rummet är rektangelformat varav tre av väggarna är av betong och en av gips. Det kommer ingen lukt utifrån, utan det kommer någonstans inifrån fastigheten. En tanke, är det möjligt att slipa ner golvet så pass mycket när man ska byta golvmatta att det uppstår en glipa mellan golv och vägg? Dum fråga men det skadar inte att fråga.
 
Är det brevinkast i dörren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det brevinkast i dörren?
Ja. Har testat att tejpa igen den från insidan med silvertejp. Känner fortfarande av lukten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.