Vi har haft en stor vit lavendel (bild) som nu verkar ha dött….j ja an man klippa ner helt och hoppas? Kan det bero på att vi klippt den för hårt? Att den dött? Eller på att gräs vuxit in i den?

Trädgård med övervuxna, vissna buskar och en svart plaststol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Vi har haft en stor vit lavendel (bild) som nu verkar ha dött….j ja an man klippa ner helt och hoppas? Kan det bero på att vi klippt den för hårt? Att den dött? Eller på att gräs vuxit in i den?

[bild]
Vänta några dagar till innan du gör något! Den kan få liv längst ned om du hat tur.
Men visade liv först igår. Tror det är den långa vårkylan som bromsat...
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag klipper ner min lavendel som en igelkott i maj men har väntat denna vår just för att det varit så kallt (zon 0-1). Nu har jag visserligen Hidcote Blue som är betydligt mindre. Avvakta och se!
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Den ser fortfarande ut så här… …frun förtvivlad över den vita lavendeln. Skulle tro stendöd…finns några gröna blad på två av buskarna så kanske klippa ner dem helt och se vad som händer? Är det i så fall rätt tid nu?

Trädgård med vissna buskar, svart plaststol och fönster i bakgrunden, behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Klipp ner den som en igelkott nu och be till de fornnordiska gudarna.

Jag tror (antar) att häcken står i jord och att den ev har fått lite extra gödning samt pysslats om med vattning. Själv hade jag bytt ut häcken.

Lägger man en bred ränna grus/sand och planterar nya barnen med bara liiiite extra jord precis vid etableringen mår den mycket bättre. Lavendel vill ha det mycket torrt, mycket soligt och mycket näringsfattigt. Den växer och frodas i full sol i gruset i min entre. Dessutom bör den klippas ner i maj varje år för att inte bli risig. Efter ett antal år blir den ändå stabbig och då byter man ut plantorna med de självsådda barnen.

Om det inte var så att TS vill ha den vita sorten har jag självsådda barn av den lägre, mörkblå sorten Hidcote blue som sprider sig som ogräs i mitt grus.

Tillägg: såg att jag svarat tidigare ...
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.