Förra året beställde jag solpaneler, montagematerial och en växelriktare. Montagematerialet kom i stort sett när det skulle, solpanelerna kom lite sent men växelriktaren kommer inte. Den skulle ha kommit i november, början av december, slutet av december, och så vidare tills nu. Det har hela tiden funnits hyfsat säkra leveranstider men de har alltid flyttats fram.

Jag vet ju att det är stor brist, men jag börjar fundera på om de har sålt min växelriktare ett par gånger till sina egna projekt.

Låter det någorlunda rimligt med en väntetid från i höstas till nu för en 12 kw växelriktare från en större tillverkare?
 
Rickard, det är ingen större brist på montagematerial. Jag arbetar själv inom branschen och det bör inte vara något som helst problem att få tag på en växelriktare så länge det inte är någon variant.
 
Tack!

Nej solcellerna har suttit uppe sedan i november, det är bara växelriktaren som fattas.

Men du tror att de skulle ha kunnat få tag på en eller ett par växelriktare på den här tiden?
 
Från och med dagen jag beställer en växelriktare från en leverantör så förväntar jag mig leverans 1-2 veckor efter.
 
Ok. Vilka storlekar och märken jobbar du med då?
 
Jobbar med alla storlekarna och varumärkena, det är lite olika beroende på hus. Däremot så håller vi oss från de billigare kinesiska växelriktarna.
 
Vad säger ni andra, tycker ni att det låter rimligt eller som att jag blir lurad?
 
R Rickard Gbg skrev:
Vad säger ni andra, tycker ni att det låter rimligt eller som att jag blir lurad?
Vilken växelriktare är det som du väntar på Så är det troligen lättare för att få ett vettigt svar av de som har koll på tillgång överlag.
 
Fronius och Huawei.
 
R Rickard Gbg skrev:
Fronius och Huawei.
Fronius har det varit brist på och den har jag inte så stor koll på. Huawei har också haft långa och okända leveranstider. Det har börjat komma Huawei i lite mängder men mest 8 och 10k. Det är också väldigt många som väntar på dem. Skulle tro att man håller på att beta av hösten och vinterns beställningar just nu.
 
H
Huawei är inga större problem att få tag på. Definitivt inte så där lång tid i alla fall.
 
R Rickard Gbg skrev:
Tack!

Nej solcellerna har suttit uppe sedan i november, det är bara växelriktaren som fattas.

Men du tror att de skulle ha kunnat få tag på en eller ett par växelriktare på den här tiden?
Ska jag gissa så springer din installatör på för allt vad benen klarar för att påbörja så många nya projekt hos så många nya kunder som möjligt. Kanske dragit vidare till nästa stad. Lägga en dag på en omformare är prio två och tre.
Forsätt tjata, håll inne betalning.
 
Tro det eller ej, men den har faktiskt kommit nu! Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.