Ska gjuta fundament till en 12m flaggstång. Så hålet är 40cm brett och 120cm djupt.
Men hur mycket betong kommer gå åt? Enligt någon kalkylator på nätet är det en cylinder på cirka 600 liter och en påse expanderbetong på byggmax ger 13 liter. Behöver jag verkligen 600 liter betong?!
 
Är det ett runt eller fyrkantigt hål?

Edit: står ju cylinder. Drygt 150 liter betong.
 
  • Gilla
gerva252 och 1 till
  • Laddar…
Nä, 150 liter.

Du har nog skrivit in att radien är 40cm, den är ju 20cm. (y)
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…

Bästa svaret

Ca 150l om det är en cylinder, om jag inte missminner skolmatten helt och hållet.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345 och 1 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Nä, 150 liter.

Du har nog skrivit in att radien är 40cm, den är ju 20cm. (y)
Såklart tack!
 
Varför ska du ha expanderbetong. Är inte vanlig grovbetong bättre?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska du ha expanderbetong. Är inte vanlig grovbetong bättre?
Hur skulle vanlig grovbetong vara bättre menar du @Daniel 109? Jag tänker att grovbetong är billigare men knappast bättre.
 
Behövs absolut inte expanderbetong till ett flaggstångsfundament
 
F fribygg skrev:
Hur skulle vanlig grovbetong vara bättre menar du @Daniel 109? Jag tänker att grovbetong är billigare men knappast bättre.
Billigare är en aspekt som gör den bättre. Funktionen är inte sämre. Jag kan inte se någon fördel med expanderbetong till det här.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
B
Grovbetong är rätt produkt här.
 
Skulle det inte gå väldigt bra att kasta i massa sten i fundamentet? Det ska ju mest vara en motvikt som håller ihop. Kanske 50% större stenar?
 
G gusvo085 skrev:
Skulle det inte gå väldigt bra att kasta i massa sten i fundamentet? Det ska ju mest vara en motvikt som håller ihop. Kanske 50% större stenar?
'Procentning' vid gjutning är ju en traditionell metod och har man rena stenar att lägga i eller för den delen betong skrot borde det gå bra i ett sånt fundament
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Skulle det inte gå väldigt bra att kasta i massa sten i fundamentet? Det ska ju mest vara en motvikt som håller ihop. Kanske 50% större stenar?
Just ett fundament till en flaggstång är kanske inte raketforskning precis men rent generellt så bör man öka mängden cement om man blandar i andra saker i säckarna med grovbetong.
 
Större stenar ökar inte behovet av cement märkbart.
 
Och även om plattan är rätt liten behöver jag vattna den nu ett par dagar framåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.