Hej
Inte riktigt en husfråga, men detta forum är det jag känner bäst. Skulle byta bromsskivor och bromsbelägg idag. Upptäckte att skruvskallarna (hylsa 13) bara gick runt. Så jag förstod att jag måste byta skruvarna när jag fått loss dem. Mekonomen var stängt idag. Hittade skruv på Bauhaus, oxå med skalle för hylsa 13, M8 i dimension.
Köpte en extra hylsa 12, som jag knackade på och lossade skruvarna med. Attans det är M10 på dessa.
De jag hittade på bauhaus var de största de hade hemma.
Man är ju lite beroende av bil så jag tänkte fråga om någon har tips på vart man kan köpa dylika skruvar i Haninge-trakten. Skallen behöver väl inte vara som på bilden, vanlig lär väl funka.
Lär ringa Mekonomen imorgon bitti, men har någon fler tips tas det tacksamt emot
Mvh
Fredrik
 
  • Två bultar, en rostig och en ny, på en spånskivebakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Har du kollat på Biltema i haninge?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Har du nån 1/2" hylsa sexkant att prova med?

/Höghus
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Har du nån 1/2" hylsa sexkant att prova med?

/Höghus
Hej tackar för svaret, du menar att en halvtumms-hylsa kanske passar fint på en sliten 13-skalle?
Det är inte omöjligt att jag har. Nu köpte jag en Universal hylsa 12 en sån med 12 spår eller fler än en för sexkantskalle. Den gick att knacka på. Men det är inte omöjligt att din idé är ännu bättre. Jag
 
F fredand44 skrev:
Hej tackar för svaret, du menar att en halvtumms-hylsa kanske passar fint på en sliten 13-skalle?
Det är inte omöjligt att jag har. Nu köpte jag en Universal hylsa 12 en sån med 12 spår eller fler än en för sexkantskalle. Den gick att knacka på. Men det är inte omöjligt att din idé är ännu bättre. Jag
Yes, hylsa för 1/2” skalle brukar gå bra att knacka på en sliten 13mm skruvskalle.
Sexkant-hylsor är att föredra, och allra helst round corner-typ. 12-kants är bara bra om du behöver liten vinkel för att snurra.

/Höghus
 
  • Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
Oj, nu höll det på att gå illa. Pratade med Mekonomen som sade att de har m10, vanliga, hemma MEN skruvar som håller broms brukar vara annan gänga på. Så de rekommenderade original från ford. Så nu är det beställt fyra nya a 56:- kommer på måndag.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F fredand44 skrev:
Oj, nu höll det på att gå illa. Pratade med Mekonomen som sade att de har m10, vanliga, hemma MEN skruvar som håller broms brukar vara annan gänga på. Så de rekommenderade original från ford. Så nu är det beställt fyra nya a 56:- kommer på måndag.
Tänkte just skriva att det är nog ingen standard m-skruv. Brukar vara Loctite på bromsarnas skruvar.

Oljepluggen på mercan var 1/2' så det är ingen omöjlighet att det är just det du behöver för dina skruvar. Man blir snabbt lurad att tro att det är en 13 hylsa som behövs när det är en europeisk bil och 12 är för trång. 1/2' är ju mellan 12 och 13 och man drar snabbt sönder skallen om hylsan är 0,6mm för stor.
Min hylssats har numera kompletterats med 1/2' och 3/4' två storlekar som man stöter på oftare än man tror.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Ser ut som vanlig gänga på de där dock........Är det avvikande så brukar det vara finare stigning.
 
Skruv till bromsdetaljer är ofta av bättre kvalitet än vanlig 8.8 värt att tänka på så det inte blir haveri. Jag skulle inte våga chansa
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Skruv till bromsdetaljer är ofta av bättre kvalitet än vanlig 8.8 värt att tänka på så det inte blir haveri. Jag skulle inte våga chansa
jo ibland är det så men i praktiken har det ingen betydelse så länge det är draget korrekt. På en och samma dimension och typ av bil rent generellt så kan en tillverkare ha 10.9 kvalitet och en annan kan ha vanlig 8.8. Så det är nog mycket beroende på konstruktörens sätt att se på saken. Kanske inte alla gånger handlar om beräkningar utan vad man tycker själv......
Jag har jobbat som allbilsskruvare i 35 år typ och jag har monterat standard 8.8 skruv på bromsok åtskilliga ggr utan nå dramatiska följder. Många har ju dessutom återkommit och man lossar de skruv man monterade för många år sen ibland.
 
Cheesen
S Stefan1972 skrev:
jo ibland är det så men i praktiken har det ingen betydelse så länge det är draget korrekt. På en och samma dimension och typ av bil rent generellt så kan en tillverkare ha 10.9 kvalitet och en annan kan ha vanlig 8.8. Så det är nog mycket beroende på konstruktörens sätt att se på saken. Kanske inte alla gånger handlar om beräkningar utan vad man tycker själv......
Jag har jobbat som allbilsskruvare i 35 år typ och jag har monterat standard 8.8 skruv på bromsok åtskilliga ggr utan nå dramatiska följder. Många har ju dessutom återkommit och man lossar de skruv man monterade för många år sen ibland.
Ja det är ju sådana här exempel som gör att jag helst aldrig vänder mig till en bilverkstad...
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo ibland är det så men i praktiken har det ingen betydelse så länge det är draget korrekt. På en och samma dimension och typ av bil rent generellt så kan en tillverkare ha 10.9 kvalitet och en annan kan ha vanlig 8.8. Så det är nog mycket beroende på konstruktörens sätt att se på saken. Kanske inte alla gånger handlar om beräkningar utan vad man tycker själv......
Jag har jobbat som allbilsskruvare i 35 år typ och jag har monterat standard 8.8 skruv på bromsok åtskilliga ggr utan nå dramatiska följder. Många har ju dessutom återkommit och man lossar de skruv man monterade för många år sen ibland.
Du tror att det inte baseras på beräkningar, utan tyckande?
Fordonstillverkare är prispressade in åt helsike. De lägger inte ett öre mer på komponenter än de behöver. Att utan förståelse byta till sämre kvalitet på en bromskomponent är inte bara dumsnålt, det borde vara åtalbart
 
  • Gilla
J.A.Olsson
  • Laddar…
optimum
Skruv för bromsar är ofta av högre hållfasthet än billiga skruv man kan köpa på typ Biltema.
De är ofta även med gänglåsning förbelagd.

Jag byter alltid de skruvarna på min bil när jag byter bromsbelägg eller bromsskivor.

De brukar sitta hårt fast och skruvskallen brukar ta stryk av sådan hantering och sätter man dit samma igen blir det ofta att man drar runt dem. Köper alltid nya på volvo som säljer reservdelar just för att få rätt skruvar.

OBS dessa skruvar ska man dra till rätt moment.
 
Hej
På ford sade de att det var "fin" gänga. Så de är väl lite tätare kan jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.