Hej!
Behöver rekommendation.
Har en fin altan bredvid huset. Den är 4,5m bred och befinner sig närmare än 4,5m till tomtgränsen. Vill gärna sätta upp en staket runt den ena hörna. (Den blir 1,8m hög, ska ha 50% genomsläppningsgrad.) Tänker använda 70x70 stolpar (är det ok eller borde välja 90x90?).
Hur borde jag sätta dem? Vill inte använda betongplintar.
Jordankare utanför altanen?
Stolpskor som är skruven till altanen?
Kapa hål för stolparna och skruva dem till bärlinan?
Kapa en bit från stolparna undersida och sätta de vid kanten av altanen?
Vilket skulle ni välja och varför?
Tack för era rekommendation.
 
Hej!
Tack för att dela din idé. Jag vill ha något permanent. Här blåser också en del. Sådant markis är ingen alternativ.
 
Jag hade valt att kapa hål och fästa stolparna i bärlinan, men låtit stoplarna gå ner i marknivå. Satt stolpskor långst ner och grävt en ca 25-30 cm djup grop som jag fyllt med betong. Då är det ingen risk att stolparna börja svaja.
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
.... Jag tror att jag är närmare nu till planen.
Stolparna ska vara 95x95, de blir infällda och skall skruvas fast till bärlinan. Jag ska använda 45x28 staketribbor.
Vet att om staketet är 180cm och har en 50% genomsläpp behövs det ingen bygglov, men jag önskar ha en solsegel ovanför den skyddad hörnan och smidigaste lösningen är att skruva ankare till stolparna (tycker jag). Då behöver jag en höjd på 2m av stolparna åtminstone på 3 ställe (4:e ankare skruvas till väggen, under taket).

Min idé är att lämna alla stolpar längre, sluta med ribborna på den tillåtna max höjd, men komplettera installationen med en överliggare gjord av trall. Det blir 14cm luft mellan undersidan av överliggare och ovansidan av den sista ribban. (Se min skiss)
Blir staketet på det här sättet bygglov krävande?

Har ni bättre idé?
 
  • Arkitektonisk handritad skiss med måttangivelser och en underskrift, på ett vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.