Hejsan! Är ny med hus och har en stor gräsmatta som är i riktigt dåligt skick. Vissa partier av gräsmattan (se bilder) känns som ett omöjligt projekt efter att ha spenderat 10-15h med ogräsjärn. Jag har extremt dålig koll på ogräs och har hittills fokuserat enbart på maskrosorna. Började nu fundera på om allt arbete att rycka upp är onödigt sett till mängden ogräs och om det är en bättre ide att spraya roundup med lågtrycksspray en solig, vindstilla dag och låta allting dö, kratta upp, vattna av, lägga ny jord och så nytt gräs:
  • Någon som har erfarenhet eller expertis och kan vägleda mig mot den enklaste vägen framåt?
Tack,
Fredrik
 
  • Gräsmatta med en omkullvält korg, gröna soppåsar, staket, bil och väg vid dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatuhörn med grus och gräs bevuxet med gula maskrosor vid staket, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsbevuxen mark med stenar och jord. Inga tydliga objekt eller aktiviteter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gräsbevuxen yta med träd, staket, stenar och en röd burk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenlagd gångväg, lutande trästaket, gräs, byggnadsvägg, utomhusmiljö, dagtid, inget folk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är bara o döda och så renoverar du ytorna. Bort med sten o skit o sen på med lite mer jord för att plana till det.
 
Vet faktiskt inte hur potent den nya roundupen är jämfört mot den gamla.
Men ja du får spraya med det där, gör det en vindstilla dag och akta saker du inte vill döda.
Ger inget att spraya på jorden utan det är bladverket som ska sprayas.

Bäst är om du först sprayar nu när allt har grönskat och varit grönt ett tag, då kan du börja "städa" dvs bort med grus och sten. Sen är det bara att vänta tills det har börjat dö.
Då ser du vad som är missat och du kan spraya 1gång till där du missat.

Sen när allt är dött så behandlar du allt som en nyanlägning av gräsmatta med vad allt det nu innebär
 
Toppdressa, så gräs under regnsäsong, skaffa robotgräsklippare. Litet gräsgödning ett par ggr per år så får du en fin gräsmatta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade nog provgrävt på några ställen för att se hur mycket sten och grus kontra jord det är på den plätten.

Ser väldigt magert ut och då lär det inte kunna bli så bra om du inte får dit jord först. Inte toppdress, jord.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vet faktiskt inte hur potent den nya roundupen är jämfört mot den gamla.
Men ja du får spraya med det där, gör det en vindstilla dag och akta saker du inte vill döda.
Ger inget att spraya på jorden utan det är bladverket som ska sprayas.

Bäst är om du först sprayar nu när allt har grönskat och varit grönt ett tag, då kan du börja "städa" dvs bort med grus och sten. Sen är det bara att vänta tills det har börjat dö.
Då ser du vad som är missat och du kan spraya 1gång till där du missat.

Sen när allt är dött så behandlar du allt som en nyanlägning av gräsmatta med vad allt det nu innebär
Alright! Rekommenderar du något annat medel än roundup? Gärna så starkt som möjligt för min del
 
tensiden tensiden skrev:
Jag hade nog provgrävt på några ställen för att se hur mycket sten och grus kontra jord det är på den plätten.

Ser väldigt magert ut och då lär det inte kunna bli så bra om du inte får dit jord först. Inte toppdress, jord.
Ja, precis! Det är inte ogräset som är huvudproblemet, utan det gräs-ovänliga (eller ogräs-vänliga) underlaget. Det verkar inte vara någon vidare jordmån, mest en massa grus och sten.
På med redig jord, t ex näringsrik kompostjord om du kan få tag på det. Då kommer gräset som du sår att trivas!
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Som flera är inne på så är steg ett att ta ett par spadtag och se hur jordmånen ser ut. Sannolikt så skulle marken må bra av att köras över med en jordfräs och sedan blandas ut med lite kompostmull.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Om förutsättningarna för gräs inte finns kan du spraya, gräva och rensa ogräs till dödagar utan att du får någon gräsmatta.
Att döda ogräs är att hantera symptomen, inte det bakomliggande problemet.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Maskrosor är ganska hopplöst att rensa bort de de är pionjärväxter och varje gång du tar bort en lämnas jorden bar och fröna kan komna igen. Vill man bli av med dem så är det att få igång gräset som gäller. Annars gynnar de insektslivet, är vackra, de späda bladen funkar i sallad och blommorna ger en underbar marmelad.

I övrigt håller jag med om att första insatsen är att gräva ich se vad du har för jord.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det låter klokt att undersöka jordmånen, och därefter ta beslut om nästa action. Gissningsvis blir det till att spraya, röja bort allt dött, vid behov förbättra jordmånen och ta bort grus och större stenar, och därefter på med jord och så nytt gräs.

Har någon tips på vilket medel som är mest effektivt att använda?
 
Om du ändå behöver jordförbättra så skulle jag strunta i gift. Kör man med en jordfräs hyfsat djupt, typ 30 cm, så mosas alla växter ner och försvinner.

Vill man vara petig så försvinner självklart inte ogräset men nya luftburna frön kommer vara ett större problem tills gräset har etablerat sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det skaplig jord under är det bättre att lägga ett lager jord på ytan än att fräsa, är det så mycket grus som bilderna antyder är det bättre att gräva bort övre lagret och ersätta med jord. Fast vi väntar på resultatet av provgrävningen.

Är det så mycket grus och man bara vill ha grönt skulle jag fundera på taklök. Betydligt trevligare än gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.