Känner mig smålurad som trodde att lägenheten jag köpte var bra ljudisolerad. "Otroligt tyst" enligt mäklaren. Tyst ja, men det är snarare för att mina grannar är tysta och inte för att huset är på något sätt ljudisolerat. Hör utan problem när grannen pratar i telefon, och nära ventiler kan jag urskilja vad de säger.

Som musiker är ju detta därmed en halv mardröm.

I letan av någon lösning till problemet, förutom att sälja lägenheten innan jag ens hunnit packa upp flyttkartongerna, har jag ett stort oanvänt källarförråd till lägenheten. Frågan är alltså: får jag bygga en ljudisolerad studio i mitt källarförråd? Studion hade ju isåfall få bestå av ett inbyggt rum med flytande golv och massivt tak inne i själva förrådet.
 
Claes Sörmland
fava fava skrev:
Känner mig smålurad som trodde att lägenheten jag köpte var bra ljudisolerad. "Otroligt tyst" enligt mäklaren. Tyst ja, men det är snarare för att mina grannar är tysta och inte för att huset är på något sätt ljudisolerat. Hör utan problem när grannen pratar i telefon, och nära ventiler kan jag urskilja vad de säger.

Som musiker är ju detta därmed en halv mardröm.

I letan av någon lösning till problemet, förutom att sälja lägenheten innan jag ens hunnit packa upp flyttkartongerna, har jag ett stort oanvänt källarförråd till lägenheten. Frågan är alltså: får jag bygga en ljudisolerad studio i mitt källarförråd? Studion hade ju isåfall få bestå av ett inbyggt rum med flytande golv och massivt tak inne i själva förrådet.
Normalt är inte källarförråd upplåta, d v s det disponerar förrådet endast med en avtalad rättighet men har inte underhållsansvar för det på samma sätt som du har för lägenheten. Så fråga styrelsen är rätt svar. Jag gissar att de inte är så positiva.
 
Även om du får (kan vara skyddsrum) så blir det möjligen svårt att försäkra utrustning du har i ett utrymme dit "vem som helst" har tillgång.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Du behöver kanske el där också. Inget föreningen vill bjuda på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vilket/vilka instrument spelar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.