Har nu bytt till en 2.5-tons grävare. Kommer att ha 2 flak på gatan och räknar med att min medhjälpare hinner köra ut i samma takt som jag gräver. Men det blir stora högar om jag får vänta länge på flakbyten.

Hur nära kanten vågar man parkera grävaren?

Tack för all hjälp och pepp
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag skulle säg att du inte ska gräva utan schakta med de maskinerna.
Det är snabbare och enklare att schakta ( beroende på vad du har för lastare)
och sen använder du grävaren till att ta hål på marken och snygga till kanterna.

Lära sig gräva tar mer tid är att manövrera en lastare
 
J JETH skrev:
Hur nära kanten vågar man parkera grävaren?

Tack för all hjälp och pepp
Det är inte det du ska fråga!
Du ska fråga: hur nära vågar jag gräva mitt hål innan jag måste flytta ;)
I mitt fall var det ca 10cm. Men jag skulle våga påstå att det beror helt på vad du gräver i för material!
Börja med att fega och ha god marginal och så kan du minska marginalen allt eftersom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J JETH skrev:
Hej,

jag har hyrt en 2-tons minigrävare för att gräva 9x5x1.7 m i lerjord.
Har aldrig kört grävare innan. Har också hyrt en liten hjullastare och får hjälp med att frakta ut massorna.
Är det helt vansinningt att hoppas klara grävningen på 4 dagar?

Hur planerar man grävningen? Skall man börja i ett hörn och gräva hela vägen ned innan man flyttar maskinen och fortsätter. Dvs att man alltid har maskinen på marknivå. Maskinen skall klara att gräva 2.3m djupt.
Eller skall man gräva en slänt ner så att man har maskinen "under mark" när man gräver de djupaste bitarna?

Alla tips mottages tacksamt!

Jag grävde nyligen ett hål för pool på 8 x 5 x 1,8 m med min Bobcat E10. 1.2 ton väger den. Inga problem alls men det tog längre tid. Grävandet gick hyfsat snabbt men det tog tid att bli av med all jord. Hade bara en liten minidumper.
Jag grävde i två nivåer då det är svårare att gräva rakt ner. Känns lite lurigt med.
Jag har hyrt ut maskinerna till andra som har grävt 4 x 8 meters pooler men de har behövt sju dagar på sig att gräva.
Allt går med lite vilja.
 
Din grop kommer ge i runda slängar 120 kubik uppgrävt material förutsatt att dina mått är övermått och inte poolens mått. Du behöver marginal runt om med sluttande schaktslänter för att det ska vara säkert att vistas därnere och för att du ska ha plats att bygga. Folk har omkommit av schsktslänter som rasar in.

120 kubik ger minst 12 vändor med lastväxlarflak, 3 per dag. En minilastare, typ Kramer 5035 får du kanske på 0,25 kubik i skopan i snitt om det inte är tung lerjord vilket innebär 40 vändor per lastväxlarflak. Tar varje vända 3 minuter så är det 9 timmar med fullt ös. Lägg därtill minst 30 min lunch och 30 min fika så har du 10-timmars dagar plus kvällsjobb med att tanka upp och ev smörja maskinerna.

På tre minuter ska du således gräva upp minst 0,25 kbm. Planeringsskopan på maskinen är nog mest lämpad och borde rymma runt 90 liter. Har du inte kört maskin innan så fyller du den nog inte mer än till hälften i snitt första dagarna. Det ger dig 6 skoptag per vända med hjullastaren, 30 sekunder per skoptag i snitt inkl besvärliga stenar och att få till en plan schaktbotten som du enklast väger av med laser. Du bör väl ligga +- 5cm som max diff över hela ytan. Det finliret tar lång tid om du inte kört maskin innan. Det är omöjligt att se från hytten så du behöver en grovis som är på plats i schaktgropen och väger av ytan och finskyfflar allt eftersom du gräver.

Sen gäller det också att timea hämtning och lämning av lastväxlarflaken så han inte kör tomt mer än nödvändigt. Så när han kommer tillbaka tom efter första tömning så kan han ta med ett fullt flak direkt igen.

Kort sagt är det nog inte så mycket marginaler ;). Men kör på och glöm inte att ha roligt och ta det försiktigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
A Alexn72 skrev:
Jag skulle säg att du inte ska gräva utan schakta med de maskinerna.
Det är snabbare och enklare att schakta ( beroende på vad du har för lastare)
och sen använder du grävaren till att ta hål på marken och snygga till kanterna.

Lära sig gräva tar mer tid är att manövrera en lastare
Vad exakt menar du med "schakta" (i det här sammanhanget)?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt menar du med "schakta" (i det här sammanhanget)?
Köra framåt med skopan lite vinklat neråt.
Effekten blir att man hyvlar av istället för att "gräva"
Nackdelen är att man behöver en ramp upp från "hålet" när man är klar
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Antar att du inte är så van och det är svårt att avgöra huruvida du lär dig snabbt eller ändå är en naturtalang. Men det är inte svårt att gräva. Nu har jag min egna 2,5ton och ett stort tippsläp som jag kan lasta 3 ton på. Jag körde allt själv och behövde för varje runda knapp 30 min. Grävde för en pool 8*4*1,5, dvs lite större och djupare och det går bra på en helg.

Lerjord är i sig inte dundersvårt om det inte är ren lera som packats stenhårt för du blir det kanske byte av skopa för att kunna få upp den men en skopa med tänder på.

Men börja i ett hörn, gräv rätt djup och rör dig sedan mot andra hörnen när du grävt rätt djup. Att schakta med skopan är inte att rekommendera, du hyr en grävmaskin! Angående närheten till hålet så kan du vara hur när som helst när det är såhär torrt.

Glöm dock inte att kolla på ledningskollen så inga kablar går där du ska gräva.

Lycka till och ha så kul
 
Ja, då var första dan avslutad. Har grävt ca 1/4 och själva grävningen har flytit på bra, inte en enda sten.
Har haft två längre stillastånd i hjullastaren pga teknikstrul så det har gått en hel del extratid för att flytta jord med grävmaskinen.

Jag skopar upp ur hålet och min medhjälpare kör iväg med hjullastaren. Jag tycker det är svårt att skopa upp från hög med hjullastaren men medhjälparen har fått in tekniken.

Största problemet nu är att jag inte får till en jämn botten, mest för att jag är stressad av att inte hinna gräva allt innan söndag kväll..
Någon som har en ide om hur man skulle åtgärda det en vecka senare, kan man sänka ned nån liten maskin som kan hyvla rakt? Det är väldigt tungt att försöka jämna till leran med spade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J JETH skrev:
Ja, då var första dan avslutad. Har grävt ca 1/4 och själva grävningen har flytit på bra, inte en enda sten.
Har haft två längre stillastånd i hjullastaren pga teknikstrul så det har gått en hel del extratid för att flytta jord med grävmaskinen.

Jag skopar upp ur hålet och min medhjälpare kör iväg med hjullastaren. Jag tycker det är svårt att skopa upp från hög med hjullastaren men medhjälparen har fått in tekniken.

Största problemet nu är att jag inte får till en jämn botten, mest för att jag är stressad av att inte hinna gräva allt innan söndag kväll..
Någon som har en ide om hur man skulle åtgärda det en vecka senare, kan man sänka ned nån liten maskin som kan hyvla rakt? Det är väldigt tungt att försöka jämna till leran med spade.
Kanske är det värt att gräva någon extra decimeter, inte behöva bry sig så mycket om att få det jämt och sedan kasta i ett par släplass med grus och padda över det i omgångar med en padda man orkar lyfta ner och upp. Om det kör ihop sig fullständigt med tiden.
Det är svårt att få till en helt plan yta när man inte är van och du behöver väl även få det helt vågrätt också vilket gör det ännu värre.

Jag vet inte om det är värt det men vill du slippa ta hem material så kan spänna upp murarlina i ett rutmönster, helt perfekt i våg ca 40cm över målnivån på botten.
Sedan tar du en Bilmaskin tex Hilti TE.-1000 med den bredaste mejseln du kan hyra, ritar ett streck på maskinen så att när du kört maskinen rätt ner i leran till nivån där strecket möter murarlinan så har du lossat på en lerkaka du sedan kan skyffla loss. Med maskinen gör du ett rutmönster på ca 30x30cm, snäppet bredare än din skyffel.
Jag gjorde typ så med min uppfart som var helt igenväxt och stenhård.
 
Redigerat:
  • Gilla
JETH och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Köra framåt med skopan lite vinklat neråt.
Effekten blir att man hyvlar av istället för att "gräva"
Nackdelen är att man behöver en ramp upp från "hålet" när man är klar
En liten förtydligande...
Detta förfarande är med en lastare...
Inte grävare...
 
Bild?
 
J JETH skrev:
Ja, då var första dan avslutad. Har grävt ca 1/4 och själva grävningen har flytit på bra, inte en enda sten.
Har haft två längre stillastånd i hjullastaren pga teknikstrul så det har gått en hel del extratid för att flytta jord med grävmaskinen.

Jag skopar upp ur hålet och min medhjälpare kör iväg med hjullastaren. Jag tycker det är svårt att skopa upp från hög med hjullastaren men medhjälparen har fått in tekniken.

Största problemet nu är att jag inte får till en jämn botten, mest för att jag är stressad av att inte hinna gräva allt innan söndag kväll..
Någon som har en ide om hur man skulle åtgärda det en vecka senare, kan man sänka ned nån liten maskin som kan hyvla rakt? Det är väldigt tungt att försöka jämna till leran med spade.
Ja, det krävs träning och ju djupare ju svårare. Du använder väl planeringssskopan - annars är det ännu svårare.

Du kan ju kanske hälla ner en jordfräs så blir det lättare att skyffla ytan jämn?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det krävs träning och ju djupare ju svårare. Du använder väl planeringssskopan - annars är det ännu svårare.

Du kan ju kanske hälla ner en jordfräs så blir det lättare att skyffla ytan jämn?
Fick med tre skopor, använder den mellersta til allt.
Jordfräs kommer inte att bita på den här leran, men nåt liknande som bara hackar upp några cm hade varit bra

Funderar på varför det måste vara så jämt. Skall ha 20cm makadam i ett dräneringslager, kan jag inte bara kompensera genom att göra det lagret tjockare där det behövs?

Något som oroar mig är att jag rör upp en del lös lera som inte kommer med upp i skopan som sen trampas ned när jag går runt och mäter på botten. Kommer det att påverka bärigheten?
 
Har inte beställt poolen än, vill se hur det går med grävningen först. Planen är en 4x8 träpool och då inte gjuta platta. Först tänkte jag låta poolen sticka upp 30cm ovanför markytan men nu siktar jag på att gräva 190cm så då blir nivån på poolen 10cm ovanför gräsmattan.

En möjlig variant om jag inte får till en hyfsad botten är att jag slänger i 20cm bärlager, 0-63 och packar och väger av det. Sen markduk och därefter 20cm makadam så får poolen sticka upp 30cm stället för 10cm. Har redan flyttat grävaren för långt från ena kanten för att gräva djupare

Vill inte ha någon i gropen när jag gräver så det blir mycket springande upp och ner för att mäta. Tycker det är väldigt svårt att se uppifrån om botten är rak.

Det kommer att vara trångt att gräva sista metern av hålet så det kanske blir en 4x7 pool istället.

Tack igen till alla som svarat i tråden!
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.