Hej på er!

Vi är nyägare till ett fritidshus och de gamla ägarna hade ordnat ett vattensystem med sugslang i allt. Jag vet ingenting om trädgårdspumpar. Det jag vet är att en rörmokare lyckades få igång pumpen och den borde funka. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-1301-2000038618

Jag har kollat om jag kan känna att pumpen funkar genom att sätta min handflata på anslutningen till inloppen och ja, det suger men inte super mycket.

Tror ni att jag behöver en ny pump? Förslag? Vi tar vatten från en å som ligger 10 m bort.

Måste fixa backventilen också.
 
  • Bärbar elektrisk vattenpump, metall och plast, blå och svart, strömbrytare, isolerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll pumpen och hela sugslangen med vatten och starta sedan. Ha gärna något på utloppet, som kan strypas en aning ( vattenkran bara lite öppen).
Hur stor är höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan i ån?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fyll pumpen och hela sugslangen med vatten och starta sedan. Ha gärna något på utloppet, som kan strypas en aning ( vattenkran bara lite öppen).
Hur stor är höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan i ån?
jag har varit noggrann med vatten i slangen och att fylla i själva pumpen. Huset ligger lite högre upp än ån. Inte mer än 8 meter iaf.
Hur menar du med något på utloppet?
 
D David Niel1 skrev:
jag har varit noggrann med vatten i slangen och att fylla i själva pumpen. Huset ligger lite högre upp än ån. Inte mer än 8 meter iaf.
Hur menar du med något på utloppet?
Om det av någon anledning skulle komma lite luft, så är det bra om den kommer ut. Går även att ha fullt utblås genom en slang eller en vattenspridare. Du kan ju prova med att ha pumpens utlopp helt fritt och låta det spruta rakt upp. När man har en hydropress och tryckvakt påkopplad, så brukar det underlätta att bara öppna utloppet lite.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.