Grillen ser ur som fan och den måste rengöras. Hittar ingen information om man får använda vattenslangen och spruta rent invändigt. Hur gör ni? Det räcker inte att värma upp. Har testat.
 
  • Gammal, smutsig grill med rostiga brännare och fettavlagringar. Behöver rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Avfettningsmedel för bilar brukar funka. Sen lite yes och stålull
 
Nör det är riktigt skitigt Avfettning, låt verka, högtryck.
Gjirde susen när jag glömde rengöra grillen på hela sommaren och även innan vinterförvaring (y)

Det enda negativa är att det hade rostat så hade nog varit smartare med skonsammare än högtryck :crysmile:
Men grillar håller inte för evigt så man får väll byta ut snart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Veronica.
M Förstagångsköparen skrev:
Grillen ser ur som fan och den måste rengöras. Hittar ingen information om man får använda vattenslangen och spruta rent invändigt. Hur gör ni? Det räcker inte att värma upp. Har testat.
Det blir ju skitigt efter första grillningen igen. Stålborste och sedan får grillen jobba en till sommar
 
Brukar pensla på såpa. Känns lite mer miljövänligt än avfettning.
Varmvatten eller högtryck.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Grillen ser ur som fan och den måste rengöras. Hittar ingen information om man får använda vattenslangen och spruta rent invändigt. Hur gör ni? Det räcker inte att värma upp. Har testat.
Hur gjorde du då? *Nyfiken*
 
Jag skulle använda mig av stålborste, värm på så förkolnas det mesta, borsta ner i ev. fettuppsamlare.
Ingen vattenslang.
 
Man tar ut alla lösa delar och diskar separat med typ Yes diskmedel.
Sedan skrubbas grillbaljan också med diskmedel och sköljs med varmt vatten.

Naturligtvis använder man inga kemikalier i form av avfettningsmedel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
 
  • Gilla
vaxtuna och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
[media]
Det var ju precis såhär man vill ha det förklarat. Inte "köp vår blablabla för 399:- och använd sedan vår blablabla för 249:- för att därefter avsluta med vår yadayada för 299:-"✌️
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hur gjorde du då? *Nyfiken*
Tog ur alla delarna och skrubbade var för sig med vatten och såpa. Spolade sedan rent invändigt med trädgårdsslangen!
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Den där ser ju nästan ny ut. När den blir indränkt i gammalt fett och sot brukar jag köra lite med grillborste eller nån skrapa och dra på max värme en halvtimme.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P para skrev:
Den där ser ju nästan ny ut. När den blir indränkt i gammalt fett och sot brukar jag köra lite med grillborste eller nån skrapa och dra på max värme en halvtimme.
Ja, jag ser inte heller behovet av att tvätta invändiga delar i en gasolgrill (inkl galler). När man drar upp värmen till över 350 grader i en halvtimme eller så så blir allt fett sot och torrflagor. Sen borstar man av och skrubbar med borste eller annat lämpligt verktyg. Är man pedant så kan man ju ta industridammsugaren och städa ur resten :)
 
Y Yaken skrev:
Ja, jag ser inte heller behovet av att tvätta invändiga delar i en gasolgrill (inkl galler). När man drar upp värmen till över 350 grader i en halvtimme eller så så blir allt fett sot och torrflagor. Sen borstar man av och skrubbar med borste eller annat lämpligt verktyg. Är man pedant så kan man ju ta industridammsugaren och städa ur resten :)
Men att låta stå på i 30 minuter på full fräs är inte billigt. Gasen tar slut snabbt om man håller på så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men att låta stå på i 30 minuter på full fräs är inte billigt. Gasen tar slut snabbt om man håller på så.
Tveksamt.... jag grillar hela sommaren på en tub.... driver husvagnen 4dygn på en pc10 när det är minusgrader ute
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.