Hej!

Håller på att renovera bostadsrätt och byter ut alla eluttag och brytare mot Schneiders Renova-serie. Finns även ett TV- o Radio-uttag o vill såklart matcha det, och enligt föreningen är de seriekopplade. På https://www.elbutik.se/product.html/renova-antennuttag?category_id=284 finns följande text:

  • Genomgångsuttag M6/M8 används när två uttag sitter efter varandra. I sista uttaget monteras slutmotstånd.
  • Genomgångsuttag M10/M13används när tre eller fler uttag ska installeras i serie efter varandra. I sista uttaget monteras slutmotstånd.
Hittar dok inte M10/M13 till salu någonstans, och enligt elbutiks kundtjänst har den slutat tillverka. De hänvisar istället till "Fördelaruttag S6" som enligt kundtjänst fungerar till många uttag i serie - tvärtemot vad deras egen text säger. Någon som vet vad som gäller? Vill inte förstöra för grannarna..

MVH Eli
 
Det där finns det beräkningar på, så byt om möjligt till samma dämpning, i annat fall så nära som möjligt.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det där finns det beräkningar på, så byt om möjligt till samma dämpning, i annat fall så nära som möjligt.
Aha! Finns det nåt enkelt sätt att veta befintlig dämpning? Står inget på vad jag kan se.. Kan man mäta med multimeter?
 
Lägg upp bild på både framsida och baksida på uttaget, brukar stå.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Obe network, bytte till dem efter bahnhofs höjning. Obe har inte smyghöjt under flera år, har heller inga nykundspris utan samma för alla. Nu kan inte alla skaffa dem men jag har haft tur, har iponly. Kan ju vara värt att kolla..
 
  • En person håller en demonterad elektrisk uttagsdosa bredvid ett hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där dämpar 20dB. Mig veterligen har inte Renova MM uttag i sin serie, det uttag som har en likadan gängad utgång (F) är för satellit. Det handlar om olika frekvensband.
 
Men, ett litet tips som kan funka.
Klipp av öronen på uttaget, så att det täcks av ditt Renova uttag. Ta hem ram och ett centrumlock för antenn+satellit och måtta.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men, ett litet tips som kan funka.
Klipp av öronen på uttaget, så att det täcks av ditt Renova uttag. Ta hem ram och ett centrumlock för antenn+satellit och måtta.
Ah, tack för tipset! Datauttaget är dock inget vi kommer använda (har fiber via nätverkskabel draget), utan antennutgång till TV räcker gott. Finns det något Renova-uttag man kan använda då?

mvh Eli
 
E elikaufman skrev:
Ah, tack för tipset! Datauttaget är dock inget vi kommer använda (har fiber via nätverkskabel draget), utan antennutgång till TV räcker gott. Finns det något Renova-uttag man kan använda då?

mvh Eli
Jag tycker nog att om det sitter ett MM-uttag där så byt inte ut det mot något annat.
Vet du om koaxnätet används för data idag?
Nä, gå på mitt tips och klipp bort öronen.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag tycker nog att om det sitter ett MM-uttag där så byt inte ut det mot något annat.
Vet du om koaxnätet används för data idag?
Nä, gå på mitt tips och klipp bort öronen.
…och sätta ram och centrum från ett Renova-uttag?

Jag lyckades byta ram och behålla centrum på en dimmer. Kändes lite tufft att sättta morakniven i en helt ny dimmer ur kartong, men det blev snyggt. WAF = 100%
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
…och sätta ram och centrum från ett Renova-uttag?

Jag lyckades byta ram och behålla centrum på en dimmer. Kändes lite tufft att sättta morakniven i en helt ny dimmer ur kartong, men det blev snyggt. WAF = 100%
Ja exakt, klippa öronen på bef uttag och använda Renovaram + centrumplatta
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag tycker nog att om det sitter ett MM-uttag där så byt inte ut det mot något annat.
Vet du om koaxnätet används för data idag?
Nä, gå på mitt tips och klipp bort öronen.
Nope, ingen data i koaxnätet, vanliga nätverkskablar dragna till varje lgh i separat uttag istället
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.