Jag kommer behöva byta lite fasadbrädor och har tillgång till en spikpistol som tar bandad spik 34 grader med D-skalle. En del rekommenderar inte spikpistol till fasad, men jag tänker mig att man ställer ner styrkan lite så de inte går helt in i träet, och tänker att man får slå i dem manuellt med hammare efteråt. Huset är ett typiskt svenskt 80-talshus med träpanel och lockläkt (tror jag det kallas).

Jag kan inget om detta, men tänker mig att jag lär mig efter hand som jag börjar plocka ner gammal panel :).

Det jag undrar nu är vilken typ/dimension av spik jag bör inhandla till detta projekt? Jag tror nuvarande panelbrädor är ca 22-30mm tjocka.

Skulle t.ex. dessa funka till ändamålet?
https://www.bauhaus.se/34-tatb-spik-vfz-ring-50x2-9-mm-senco-te-ds

De är varmförzinkade, det borde väl gå bra? 50x2.9mm - är det lagom storlek för panel i normala fall? Bör de vara längre/kortare? Grövre?
 
Snailman
I irrbloss skrev:
Jag kommer behöva byta lite fasadbrädor och har tillgång till en spikpistol som tar bandad spik 34 grader med D-skalle. En del rekommenderar inte spikpistol till fasad, men jag tänker mig att man ställer ner styrkan lite så de inte går helt in i träet, och tänker att man får slå i dem manuellt med hammare efteråt. Huset är ett typiskt svenskt 80-talshus med träpanel och lockläkt (tror jag det kallas).

Jag kan inget om detta, men tänker mig att jag lär mig efter hand som jag börjar plocka ner gammal panel :).

Det jag undrar nu är vilken typ/dimension av spik jag bör inhandla till detta projekt? Jag tror nuvarande panelbrädor är ca 22-30mm tjocka.

Skulle t.ex. dessa funka till ändamålet?
[länk]

De är varmförzinkade, det borde väl gå bra? 50x2.9mm - är det lagom storlek för panel i normala fall? Bör de vara längre/kortare? Grövre?
Är ingen expert, men är det full skalle på 34° spikar, har för mig jag använde 21° spikpistol som har hel skalle.

Glespanel brukar vara 28mm tjock och panelen typ 22mm, det blir 50mm ihop, så är de längre än så kan de göra hål på tex utegips eller vindduk.

Jag spikade min panel med 50mm spik.

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/spikpistoler/maskinspik-21-2000-st-2000020213. Den 50mm långa.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Lockläkt ska spikas med 4 tum och vara det som pressar mot panelbräderna, som bara fästs med spik i mitten.
Min metod att spika sån panel.
 
  • Gilla
irrbloss och 1 till
  • Laddar…
50 mm blir bra för bottenbrädan. Locken spikar du såklart med längre spik, typ 75 mm.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Jag har spikat en hel del synlig panel med spikpistol. Men du behöver en "panelnos" som inte hugger in i trät, även med en sådan kan man behöva ställa ner effekten något så att man bara går över och trycker till där det behövs med hammare efteråt. Men se till att du har spikat med hel skalle och inte för långa.
Jag kör en paslode gaspicka själv.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har spikat en hel del synlig panel med spikpistol. Men du behöver en "panelnos" som inte hugger in i trät, även med en sådan kan man behöva ställa ner effekten något så att man bara går över och trycker till där det behövs med hammare efteråt. Men se till att du har spikat med hel skalle och inte för långa.
Jag kör en paslode gaspicka själv.
Jag tror tyvärr inte min tar hel skalle, utan det är D-skalle. Ska man undvika det?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kör med dessa. [länk]
Tack! Visste inte 34 grader fanns med hel skalle. Passar de alla maskiner som har 34 graders-magasin?
 
Med förskjuten skalle går det bra, bytte länken mot mindre modell.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Snailman
P PatrikJo skrev:
50 mm blir bra för bottenbrädan. Locken spikar du såklart med längre spik, typ 75 mm.
Min panel hade inga lockbrädor, annars hade jag använt längre spik till just dessa.
 
Jag kör bottenbrädorna med 75mm spik med 34gradig picka, D-skalle.
Sen handspikar jag locken med 100mm, 90mm funkar med. Locken går fort att spika manuellt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Jag kör bottenbrädorna med 75mm spik med 34gradig picka, D-skalle.
Sen handspikar jag locken med 100mm, 90mm funkar med. Locken går fort att spika manuellt.
Speciellt lockläkt är bra med galvad 4 tum.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.